Inlägg från: Lillatjejen1992 |Visa alla inlägg
  • Lillatjejen1992

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Jooosen skrev 2018-04-25 12:20:16 följande:

Han sa inte så mkt om det. Han sa att Carl von linne gick snabbt bara. Kanske får mer info om det senare. Eller så kan man mejla o fråga. Känns som man kommer ha 100 frågor nu efteråt som man borde ställt hehe. Men när svaret från spermaprov kommer så ska ja fråga mer utförligt vad som gäller!

Kliniker brukar ju samarbeta med olika ivfkliniker och rekomenderar oftast dessa. Dom brukar dock ligga lite off (uppsala eller dalarna). Man behöver inte köra på den kliniken dom rekomenderar. Det är då remissen skickas till huddinge reprod.avd och blir ni godkända får ni hem ett papper med godkända kliniker ni då kan kontakta (dessa kliniker ligger i stockholm) :)
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2018-04-25 14:29:39 följande:

Det är märkligt att ni är så många som inte fått göra spolning av äggledarna? En sammanväxt äggledare är ju inget som syns på vul och man kan vara fullt frisk trots sammanväxt. Om jag hade varit ni så hade jag krävt spolning!!

Vi måste ju oavsett vad göra ivf :/ då hjälper inte spolningen ändå
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2018-04-25 18:13:12 följande:

Nej det är klart :/ Men tänker på dom som fått stämpeln oförklarligt barnlösa, märkligt att inte spolning görs där bara för man anses vara ?frisk? :( Skukvården är så märklig trots att det är samma land och vård för våra skattepengar

Tycker iof att man borde spolas ändå, precis som du säger.. Alla verkar ha olika regler och olika metoder så man hänger ju knappt med :(
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-04-25 23:24:06 följande:

Okej men tror denna är privat.. ska kolla upp det. Är mama Mia i Stockholm. Ska se vad det är. Tack :)

Mama mias fertilitetsutredningar brukar vara landstingsfinansierade :)

Hur mycket betalade ni för besöket? Betalade ni 350kr/var är kliniken privat men ansluten till landstinget. En helt privat utredning kan kosta ca 4000kr och uppåt för bara blodprover och spermaprov tex.
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2018-04-28 20:38:07 följande:

Japp, allt är precis som det brukar :( Vi får invänta ivf helt enkelt

1miljon kramar till dig <3 Hoppades så att det skulle vara din tur!
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-04-29 15:38:19 följande:

Fan vill oxå göra spolning! Man ska aldrig googla btw. Googlade på vår gyn som vi hade. Sjukt vad dåliga betyg han fått från folk :(. Men ska försöka se det från min vinkel o inte påverkas av deras uttalanden... :/

Ni kan ju byta klinik för utredning .. Stockholm har ju väldigt många bra att välja på som är med landstingtaxa.
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-04-29 20:49:35 följande:

Aa sant... vet du nån som du hört är bra? Får ge det lite tid till så får vi se hur d artar sig..

Sophiahemmet ska ju vara absolut bäst. Lite längre väntetid men tror helt ärligt det är värt det. Vi ska byta dit efter flera rekommendationer.
  • Lillatjejen1992
    LLW skrev 2018-04-29 21:48:40 följande:

Så himla konstigt att ni inte blev erbjudna att göra det! Trodde att det var standard att göra i ett första skede..

Haha nej sant, man ska inte googla. Men det är ungefär lika lätt att låta bli det som att låta bli att testa tidigt :P

Har inte heller fått göra spolning och har gått hos läkare sedan september.. Trodde att det var standard men tydligen inte :/
  • Lillatjejen1992
    PH76 skrev 2018-05-14 22:13:45 följande:

Det kommer att gå bra till slut.

Vi försökte tre år med den första och två år med den andra, men till slut så gick det. Det är inte enkelt eller roligt, och mentalt väldigt tungt, men fantastiskt när det till slut fungerar.

Skönt att höra att det löste sig för er!

Men glöm inte bort att det inte går lika bra för alla. 10-15% är ofrivilligt barnlösa och tragiskt nog förblir 6-7% utan barn. Jag förstår att folk vill uppmuntra men, ingen vet om det kommer "gå bra tillslut".
  • Lillatjejen1992
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-17 12:25:24 följande:

Här går allting så långsamt.... eftersom vi inte kan bli gravida på egen hand så har man inget att sysselsätta sig med riktigt kring barnlängtan. Spelar ingen roll när äl å allt är eftersom vi ändå inte kan.... så jävla tråkigt... å dessa förbannade vårdköer. Vi kommer inte igång försen tidigast vinter....

Hur gör man för att orka ? :'(

Försöker fundera ut hur man orkar jag med :( hur gör man för att kunna acceptera och hantera barnlöshet? Hur hanterar man att inte kunna få barn på egen hand?

Jag var på mitt sista besök på utredningskliniken igår, eller vad jag trodde skulle bli mitt sista. Men nej.. Ännu mer fel och frågetecken hittades. En alldeles för tjock slemhinna vid varje cykel, trots letrozole som drar ner östrogenproduktionen. Så nu är vi istället avrådda att påbörja ivf.. Dock var vi osäkra på ivf redan innan ändå.

Så nu måste jag börja bearbeta att det kanske inte blir några barn.. Vad fyller man livet med istället? :(
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år