• Lenaia

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Långväntanefterdig skrev 2018-07-10 14:18:24 följande:

Va härligt !

Måste bara fråga , för jag kontaktade sahlgrenska just angående detta , om dom samarbetade med några privata aktörer för att hålla vårdgarantin , deras svar då var nej , att man i så fall får söka sig till annat län som utför ivf. Jättekonstigt svar då med tanke på att ni får ivf bekostad på nordic??

Saken är den att även jag fått samma svar av Sahlgrenska. Att man får söka sig till annat län.... Så vi blev sjukt chockade när detta brevet kom.

Har era 90 dagar gått snart för er remiss?
  • Lenaia
    Långväntanefterdig skrev 2018-07-11 05:58:13 följande:

Vi valde att göra ett försök privat och bekosta själva och plussade , är i v 6 nu. Inte hört ngt om remissen från sahlgrenska. Snart gått 3 månader. Men tyckte bara de lät väldigt märkligt då eftersom viktig ett beslut att lägga dom pengarna pga att det skulle dröja för länge hos sahlgrenska.

Ja jag håller med att det är dåligt att inte informera korrekt med tanke på hur dyrt det är att bekosta det själv..,

Får man fråga hur lång tid det tog från det att du kontaktade privat klinik tills det att ni fick första mötet för att påbörja IVF?
  • Lenaia
    Långväntanefterdig skrev 2018-07-11 11:14:51 följande:

Pratade med sahlgrenska nu och tydligen är det 80 par som är remitterade för att göra ivf privat på bekostnad av landstingen. Det gäller dock endast dom paren som läkarna bedömt och har man inte fått brev så får man vända sig till annat län för att vårdgarantin ska uppnås.

Sahlgrenska är rena skogen rent ut sagt. Vart snurriga från första kontakten så jag är glad att jag slipper dom!!

De va ett avbok dagen efter jag ringde till kliniken så fick tid otroligt snabbt . Vet inte hur det ser ut vanligtvis eftersom vi hade den turen att kunna börja direkt.

Ah oki. Då verkar ju vi ha haft en väldig tur som får det bekostad via privat...

Men vad skönt att ni kunde komma igång så snabbt när ni bestämde er för att pröva privat. Och ett stort grattis till att ni även blivit gravida!
  • Lenaia

Idag kom samtalet och i slutet av augusti drar vi äntligen igång med IVF då efter att vi inte lyckats själva på 18 ägglossningar!

Håll tummarna för oss!

• Lenaia
    LLW skrev 2018-07-31 22:47:26 följande:

Åh vad härligt! Då ligger vi lika i tid - har försökt 19 gånger och ska på första mötet på rmc på torsdag. Hoppas på att få dra igång direkt annars blir det väl till nästa cykel i slutet på augusti. Kul om vi kan följas åt!

Åh spännande! Ja vi hoppas med att få dra igång allt direkt till cykeln direkt efter första mötet. Men huvudsaken är vi verkligen är igång nu. Känns så sjukt overkligt allt.... Men vi är så glada. Jättekul att vi kan följas åt!
  • Lenaia
    LLW skrev 2018-08-01 12:21:06 följande:

Håller med dig! Efter all tid är man där man först inte ville hamna, men sedan längtade till att få komma. Så blandade känslor i den här situationen.

Har de hittat någon anledning till att ni inte blir gravida själva?

Ja verkligen blandade känslor.

Nej ingen direkt anledning till varför det inte fungerar... Jag har lite lågt amh värde (2,7) men det fortfarande inom det normala (2-6,9). Dessutom så säger det värdet egentligen inget om hur äggen är.... Så oklart....

Hur är det för er?
  • Lenaia
    Hedblomster skrev 2018-08-01 18:33:42 följande:

Förlåt att jag bryter in men jag har 2,2 i amh värde och är 27 år och har SÅN stress över det! Vet att det som du säger är normalt men det är verkligen oklart hur mycket det påverkar ändå! Så många studier som säger olika...

Jag kände så med när jag fick beskedet men sen hittade jag en amerikansk studie som gjorts på kvinnor med 0,6/0,5 i värde samt dem som låg i mitten av det normala. Och det var samma procentuella chans till graviditet för båda grupperna. Detta då värdet i sig inte säger något om kvalitén på äggen!

Så om jag uppfattat det någorlunda korrekt så är det mer ett riktvärde för hur man sen doserar för hormon sprutor!

Tror jag iaf ???? hoppas det kan lugna lite!
  • Lenaia
    Långväntanefterdig skrev 2018-08-05 12:26:00 följande:

4 dagar kvar till ultraljudet. Gick in i v 10 idag. Många känslor inom mig just ju. Finns där ett hjärta som slår ? Är barnet friskt ? Ser allt bra ut ? Är det för bra för att vara sant?

Hoppas jag lugnar mig efter vul.. Å att de ser bra ut. Mår i övrigt bra. Inga direkta symtom. Mer än svullna bröst å illamående från å till..

Tänker på er andra å håller tummarna !

Håller tummarna för att din oro snart släpper och att allt ser bra ut!! Stort grattis igen till graviditet. Jag hoppas vi med kan vara där innan året är slut iaf!
  • Lenaia
    Matildalinea skrev 2018-08-06 23:06:11 följande:

Åh va skönt att höra ! Hur har det gått för er om man får fråga ? :)

Vi skickade remissen till Sahlgrenska i slutet av mars. När slutet av juni kom fick vi brev att vi blir skickade till Nordic IVF efter sommaren då dem inte kan uppfylla vårdgarantin. Så vi ska på första läkarbesök ett nu om någon vecka!

Så det tog tot 5 månader iom att det varit sommarstängt 1 månad!????
  • Lenaia
    Jooosen skrev 2018-08-08 13:22:20 följande:

Lyckades boka tid för första ivf samtalet. Blir 18 september! Kommer kunna börja behandling kort därefter sa hon. Så glad!! Men så jävla nervös att det inte ska funka... nu jävlar ska

Ja bli gravid

Wow!!! Så du fick reda på att ni kan dra igång så snabbt? Vi har förstabehandlingsmötet den 27e augusti. Men har precis haft mens då så jag räknar med att det tar nästan en månad till innan vi är igång.

Dem sa bara till oss att på det mötet ska vi prata igenom vilken behandlingsmetod vi ska göra....

Sjukt rädd för allt som komma ska men även förväntansfull..
  • Lenaia
    Corneliass skrev 2018-08-09 10:33:22 följande:

Vad skönt ändå för dig att allting är på rull, eller hur känner du? 

Ja det så skönt att man ändå är ett steg fram! Men overkligt.... & Så tacksam över att möjligheten finns!!

Två veckor kvar innan mötet och en mens innan.. om vi inte lyckades nu på 17e försöket!
  • Lenaia

Ja det så skönt att man ändå är ett steg fram! Men overkligt.... & Så tacksam över att möjligheten finns!!

Två veckor kvar innan mötet och en mens innan.. om vi inte lyckades nu på 17e försöket!
  • Lenaia

• Lenaia

• Lenaia
    Jooosen skrev 2018-08-09 15:55:25 följande:

Ja hon sa att man brukar börja snabbt efter första mötet. Har mens en vecka efter typ så vore ju drömmen att börja då!! Vart ska ni göra det nånstans? Jaaa så himla nervigt!!

Grymme!!

Vi ska göra det på Nordic IVF i Göteborg. Ni?
  • Lenaia
    Långväntanefterdig skrev 2018-08-09 16:11:11 följande:

Å Jag va på nordic också - supernöjda !

Åh vad kul att ni med var där! Då känns det ännu bättre!!
  • Lenaia
    Jooosen skrev 2018-08-09 16:36:05 följande:

Okej! Sophiahemmet Stockholm. Hade de hittat ?felet? hos er eller inte? Ja nästa gång blir 16e för oss suck

Nope inget direkt konstaterat fel här. Lite lågt amh värde på mig (2,7) men det är fortfarande inom det normala. För er??
  • Lenaia

IVF 1 gav oss totalt 3 blastosyster. 1 som vi fick tillbaka och 2 till frysen. Tyvärr fick vi ett minus på testdagen.... Så nu väntar telefonmöte m läkaren och sen planering för insättning. Är det någon här inne som gjort den processen och som kan förklara hur det går till? Tar man äl test och sen gör man insättning? Tar man några tabletter? Hormoner?

Sjukt dåligt påläst känner jag så tacksam för all info om någon har koll!

• Lenaia
    Jooosen skrev 2018-10-29 21:09:47 följande:

Vi kör frysförsök i början av december. Drömmar varje natt att vi inte kommer lyckas typ. Är lite i en kris känns det som. Vet inte vad ja vill och känner bara att ja vill vara ute och slira runt o vara 20 igen.

Känner så igen mig.

Det är samma för oss; första försöket blev negativt och nu blir det frysåterföring i månadsskiftet nov/dec.

Har två i frysen som väntar.

All lycka till, till både dig o mig att vi får lyckas denna gången. Hejja oss!
  • Lenaia

Liten uppdatering från mig kommer här.

Gjorde IVF 1 under hösten.

=6 ägg =5 befruktade = 1 insatt och 2 till frysen.

Första insättningen blev det inget med.

Gjorde ytterligare en insättning innan jul även den minus.

Om ca 2v gör jag insättning på sista ägget. Som jag hoppas sååå att det skall gå.

Funkar inte det går vi på IVF nr2.

Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år