Jooosen skrev 2018-01-20 18:11:19 följande:
Har så jäkla kort mens efter p piller! Den är bara 2 dagar, fattar nada...
Hur som; ni som påbörjat nån form av utredning, hur bestämde ni det med er partner? Var dom med på noterna? Vi pratade om det i början om det inte skulle funka (vilket det inte verkar göra) men nu har frågan inte kommit upp på länge. Bara jag som funderar. Vet inte hur ja ska ta upp detta?? Hur gjorde ni?
Mitt bästa tips är att förklara dels "fakta" (typ att man rekommenderas att söka hjälp efter 12 mån, kanske lite om hur en utredning går till och vilken hjälp man kan få) och dels hur du känner (orolig, ledsen, att detta är väldigt viktigt för dig och nåt du tänker mycket på osv). Och ge honom chansen att förklara hur han känner (t ex om det känns obehagligt med utredning och varför).
Jag babblar ju om detta med min kille typ jämt haha. Jag sa bara att "jag läste att man kan söka hjälp efter 6 mån om man har oregelbunden mens, jag tycker att vi ska göra det" och han sa "absolut, jättebra om vi får mer info och kanske hjälp". Jag skulle aldrig ringa utan hans vetskap (om vi inte kommit överens om att jag ska sköta allt sånt såklart).
Men prata prata prata med varandra!! <3