Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Enskild eller gemensam vårdnad?

Anonym (Mamma) skrev 2018-01-18 13:50:06 följande:

Jag blev gravid med ett ons för tre år sen. Hade inget namn och trots att de letade så blev det fader okänd. Kom sen för några mån sen i kontakt med en gammal vän av slump som visade sig veta vem han är och vi fick tag på honom.

Har träffat honom en gång efter det på eget bevåg och han vill vara en stor del av sonens liv vilket är jättebra men han vill också ha gemensam vårdnad direkt. Här är jag lite tveksam. De har inte ens träffats än och jag känner inte denna man även fast min gamla vän säger att han är en reko person (han arbetar som gymnasielärare och är ostraffad, inga drog/alkoholproblem, inga andra barn). Jag skulle vilja ha enskild vårdnad tills de lärt känna varandra men det är han inte ok med och kommer förmodligen ta det till tingsrätten om jag inte skriver på.

Vi bor alla i Stockholm och jag och han är just under 30 om det spelar roll. Vad tycker ni jag ska göra?

Tja att driva en process innan man lärt känna barnet känns faktiskt som han inte ser till barnets bästa.
    Nu vet jag inte hur en tingsrätt.
    Fast det första som måste ske är att faderskapet ska fastställas, innan dess har han inga rättigheter alls
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2018-01-18 13:57:56 följande:
    Tja att driva en process innan man lärt känna barnet känns faktiskt som han inte ser till barnets bästa.
    Nu vet jag inte hur en tingsrätt.
    Fast det första som måste ske är att faderskapet ska fastställas, innan dess har han inga rättigheter alls
    Blev en halv mening där (jäkla telefon).
    Jag har ingen aning om hur en tingsrätt ställer sig till att en, för barnet okänd person, ska ha gemensam vårdnad
  • sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-18 14:13:34 följande:
    Det ska vi göra och han är med på att de ska hjälpa att lägga upp det även om han säger att han vill ha så mkt umgänge som möjligt.