Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Enskild eller gemensam vårdnad?

Anonym (Mamma) skrev 2018-01-18 13:50:06 följande:

Jag blev gravid med ett ons för tre år sen. Hade inget namn och trots att de letade så blev det fader okänd. Kom sen för några mån sen i kontakt med en gammal vän av slump som visade sig veta vem han är och vi fick tag på honom.

Har träffat honom en gång efter det på eget bevåg och han vill vara en stor del av sonens liv vilket är jättebra men han vill också ha gemensam vårdnad direkt. Här är jag lite tveksam. De har inte ens träffats än och jag känner inte denna man även fast min gamla vän säger att han är en reko person (han arbetar som gymnasielärare och är ostraffad, inga drog/alkoholproblem, inga andra barn). Jag skulle vilja ha enskild vårdnad tills de lärt känna varandra men det är han inte ok med och kommer förmodligen ta det till tingsrätten om jag inte skriver på.

Vi bor alla i Stockholm och jag och han är just under 30 om det spelar roll. Vad tycker ni jag ska göra?

Tja att driva en process innan man lärt känna barnet känns faktiskt som han inte ser till barnets bästa.
    Nu vet jag inte hur en tingsrätt.
    Fast det första som måste ske är att faderskapet ska fastställas, innan dess har han inga rättigheter alls
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2018-01-18 13:57:56 följande:
    Tja att driva en process innan man lärt känna barnet känns faktiskt som han inte ser till barnets bästa.
    Nu vet jag inte hur en tingsrätt.
    Fast det första som måste ske är att faderskapet ska fastställas, innan dess har han inga rättigheter alls
    Blev en halv mening där (jäkla telefon).
    Jag har ingen aning om hur en tingsrätt ställer sig till att en, för barnet okänd person, ska ha gemensam vårdnad
  • sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-18 14:13:34 följande:
    Det ska vi göra och han är med på att de ska hjälpa att lägga upp det även om han säger att han vill ha så mkt umgänge som möjligt.

Hur kollar jag upp det på hemförsäkringen? Jag har trygghansa. Hur hittar man ett ombud? Kan man kontakta nån och fråga om sånt här och hur dyrt är det? Har bara en vecka ca på mig om de är snabba på att kalla till att skriva på...

Men ni tycker alltså att jag inte ska gå med på gemensam vårdnad direkt? Han säger att det finns ingen anledning att inte gå med på det då vi båda bor i Stockholm och kan ses på kort varsel. Har ni några argument som jag kan föra fram till honom? Jag tror att han kan bli arg om jag nekar också så tänker att det måste vara värt det i så fall. Jag vill ju att vi ska kunna samarbeta och ha bra umgänge. Och är öppen till genensam senare så inte som att jag vill neka honom det.
    Använd argumentet att du vill att ert barn ska skapa en relation innan pappan är med i viktiga beslut. Han ska känna barnet innan han kan ta beslut om barnet.

• sextiotalist
    Anonym (50/50) skrev 2018-01-18 14:36:47 följande:

Han är lika mycket förälder som du och ingen granskade dig innan du fick vårdnad om barnet. Skulle han mot all förmodan visa sig vara en farlig person för barnet så kan samhället gripa in och du kan enkelt få ensam vårdnad vid en sådan situation.

Visst är han biologiskt lika mycket förälder, men du missar att ts har varit barnets enda anknytningsperson i tre år, så hon är faktiskt, än så länge, barnets enda känslomässiga förälder.

Att komma in i ett barns liv lite senare kräver lite annat än att vara med barnet från början. Barnet kommer troligen inte få några större trauman om man är för snabb, men varför måste man ha så bråttom, det viktigaste är väl att man ska få så bra förutsättningar som det går.
Svar på tråden Enskild eller gemensam vårdnad?