Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

Under viktkurvan - så stressad

användare567 skrev 2018-01-17 22:28:37 följande:

Anonym (Liten) skönt att höra att man inte är ensam! Tack för ditt svar. Och skönt för er att bvc inte är oroliga. Till oss säger de varken eller. Konstaterar att hon väger för lite och bokar in ny tid en månad senare för att fortsätta hålla koll. Varje gång vi går därifrån är det med en negativ oroande känsla.

Vi äter makaroner och pannkakor ofta. Banan. Men inte heller så värst mycket annat. Är så kluven om att testa ny mat (vilket man borde så de får lära sig tycka om olika maträtter innan det är ?för sent?) då jag inte vågar chansa att hon inte får i sig något vid en måltid.

Ett tips är ju att ge henne det hon gillar så att hon blir mätt men också att ge smakportioner av något nytt.
    användare567 skrev 2018-01-17 21:28:38 följande:

Sen min dotter var tre månader har hon dalat på viktkurvan, och även lite på längdkurvan. Idag var vi på BVC igen och nu hade hon till och med tappat något i vikt jämfört med förra månaden. Hon är 1,5 år och väger 8 kilo, alltså ligger hon under den streckade kurvan. Läser om vad andra oroliga föräldrar skriver, men då väger deras barn både 10 och 11 kilo... Vilket gör mig än mer stressad. Sitter här nu och gråter och vet inte vad jag ska ta mig till. Man kämpar varje dag med att hon ska få i sig mat men så går hon nu ner i vikt. Hon är pigg och glad i övrigt. Någon som är eller har varit i samma situation som har fått det att vända på något sätt? Tacksam för all respons ??

Går hon på förskola? Ofta kan de lära sig äta bättre på förskola då de ser att de andra barnen äter.

Kanske skall ni ge barnet mer sött?

Jag har låtit mitt barn som har varit ganska svårflirtad med mat få en hel del med socker i, som tex Varm choklad. Då gör jag varm choklad själv med kakaopulver och socker i. Då får hon i sig både mjölk och kakao vilket är mycket nyttigt för ett barn . Att hon också får i sig lite socker gör ju inget eftersom hon ändå alltid varit tunn. Vi borstar tänderna noga och hon har inga problem med tänderna.
    En annan grej vi gjort är att när vi äter fisk, då får hon flytande honung som tillbehör, då kan hon äta fisken. Jag tror att fisk är jätteviktigt och då gör det ju inget att hon får lite honung till.
    Däremot är jag mycket restriktiv med tomma kalorier utan näring som läsk och lösgodis.
    Jag är också skeptisk till mjölmat och har aldrig gett mina barn välling, bara järnberikad gröt en gång om dagen. Ersättning fick de tills de var dryga året.
    När dottern  var 8-10 månader och skulle lära sig äta mat fick hon barnmatsburkar och små smörgåsar. Vi fick tips av en barnsköterska på BVC, det skulle vara vitt formbröd med typ Kavli mjukost på. Det fungerade jättebra.

Äter inte ert barn av barnmatsburkarna?
    Det gillade mitt barn.
    Vår dotter är nu tonåring och är lagom smal, har god hälsa och perfekt tandstatus.
    Så lite socker skadar inte!

Socker och underviktiga barn

Om BVC eller skolhälsovården konstaterat att ditt barn är underviktigt behöver barnet få i sig mer energi. Socker innehåller mycket energi och de allra flesta tycker att det är gott. Många barn som är underviktiga är petiga i maten. Om ditt underviktiga barn gillar sockrade produkter, så låt barnet få det. Inte bara förstås, barnet behöver protein och fett (mycket fett, för det ger också energi!) och långa kolhydrater också, och gärna grönsaker och frukt. Men till ett underviktigt barn som petar i maten kan socker vara en stor hjälp.

http://www.barnakuten.nu/jo-barn-far-visst-ata-socker/

Mammut3n78 skrev 2018-01-18 10:13:33 följande:

När man läser vad ni ger ungarna för mat så är det inte konstigt alls att de är små i växten. Makaroner och pannkakor är ingen mat, bara tomma kolhydrater. Celler behöver protein för att bildas och ben behöver kalcium, etc. I med kött, fisk, fågel och ägg i ungen. Och kom ihåg att om ni inte ger rött kött så kan ni behöva ge järn som tillskott annars kommer ni få en trött och blek unge.

Kan tipsa om matkalkyl.se där man enkelt kan se näringsinnehållet för de flesta livsmedel.

Man kan göra pannkakorna mer näringsrika med extra ägg i, ägg är jättenyttigt!
    Dinkelmjöl är också nyttigare än vetemjöl, vi gör alltid pannkakor på dinkelmjöl.
    Till det kan man servera vispgrädde och en god sylt som inte har för mycket socker , tex Ekologisk jordgubbssylt Björnekulla.
    Makaroner däremot bör man nog undvika eftersom de bara innehåller vetemjöl, bättre göra potatismos.
    Potatis är jättenyttigt och i potatismoset blandar man i lite smör, mjölk, rapsolja kanske. De flesta barn älskar väl potatismos, det borde gå att vi även ett ätovilligt barn.
    Lasagne är en rätt som många barn äter, då får man i barnet väldigt mycket, både köttfärs, ost, mjölk,  tomat, lök, morot och rotselleri utan att de märker det...
    användare567 skrev 2018-01-18 20:54:05 följande:
    Håller med dig. Min dotter har väldigt svårt för blandad mat, typ lasagne. Hon vill se varje komponent för sig när hon äter. Inte mosat, blandat eller med sås över. Det blir ofta lite tråkig mat här hemma där grytor och gratänger går bort. Och makaroner alldeles för ofta..
    Ja, så var också min dotter kommer jag ihåg nu, när jag tänker efter. Det är de senaste åren hon börjat gilla lasagne....
    När hon var liten skulle allt vara separerat och väldigt enkla ingredienser.
    Spaghetti och köttbullar gillade min dotter, äter inte din dotter köttbullar?
    Ett annat proteinrikt livsmedel som min dotter älskade var blodpudding. Det smakar inte så mycket, gillar man pannkaka gillar man säkert blodpudding. Det har vi ätit  en gång i veckan i 12 år... blodpudding med lingonsylt. Testa det!

Det här med småskålar är ett bra knep. Ställde man fram en blandad salladsskål åt min dotter aldrig en grönsak. Därför har vi aldrig sallad hemma hos oss utan alltid småskålar med separata grönsaker. Jag brukar ha cocktailtomater i en skål, gurkhalvor i en , morotsstavar i en, paprika, majs etc. Det tog ett tag innan hon började äta grönsakerna men man får vara lite ihärdig, plocka fram skolarna till varje måltid och sen vara jätteglad om hon äter en halv gurkskiva i början!
    Anonym (Vilka kalorier som helst) skrev 2018-01-18 21:40:33 följande:
    Ett barn som äter lite har väldigt liten magsäck och blir mätt fort, man behöver erbjuda lite mat men ofta, för att få ner mer kalorier. Testa att duka fram småskålar enligt tacomodellen och låt barnet plocka själv: nötter, fruktbitar, bönor, russin, ostbitar, minismörgåsar. Gör ätandet lite spännande, packa matsäcklåda och låtsas ha picknick inomhus med filt på golvet, baka muffins och om smeten går ned så låt henne äta. Alla knep som funkar är tillåtna.
    Ja. När mitt barn var i den åldern var det följande dagsmeny som gällde:

frukost
    mellis
    lunch
    mellis
    middag
    kvällsmål
    LFF skrev 2018-01-19 08:32:02 följande:
    Som sagt, har varit det "kräsna" och "bortskämda" barnet på den tiden då ätstörningar inte "fanns". Sen kom anorexi och bulimi och då skulle man prompt ha in mig i en sån kategori. Jag har alltid sagt att jag är ätstörd, men att jag inte faller in i anorexi/bulimi-mallen. När jag för något år sedan första gången läste om SÄ var det en verklig aha-upplevelse. Det var som om någon sett mig i min uppväxt och skrivit utifrån det.

Nu är hon så pass liten än, men försök kolla om det är konsistens eller smak som gör att hon inte vill ha något. Såg även att hon inte vill ha "blandad" mat, det är ju väldigt vanligt bland små barn att de inte vill. Plockmat är ju klockrent då.
    Jag har aldrig sett min dotter som ätstörd.
    Hon äter selektivt, det är inget konstigt med det.
    Jag tror att om inte föräldrarna anpassar sig till det utan försöker tvinga i barnet mat, då kan barnet utveckla en ätstörning.
    Anonym (Vilka kalorier som helst) skrev 2018-01-18 21:28:09 följande:

Har en son som är lättviktare och som ofta tappar aptiten pga astma. Vi har lyckats få honom att långsamt krypa uppåt på både vikt- och längdkurvorna genom att ge honom mera av det lilla han äter.

Annars fortsätter den onda spiralen: förkylning-ingen aptit-viktnedgång-sämre immunförsvar-förkylning-ingen aptit-och så vidare. När en tvååring tappar 10-15 % av vikten och planar i längd varje vinter, så är alla kalorier bra kalorier.

Hans läkare sade för tre år sedan att "Ta fighten om socker när han är friskare, nu måste han först överleva. Gillar han glass? Ge mera. Gillar han läsk? Mera! Nyttig mat i all ära, men om han inte äter den så är det meningslöst.".

Idag ligger han på -2 på vikt och -1,5 på längd, smal och aktiv, tänderna borstas ofta eftersom det som vände eländet var hallonsylt. Han får så mycket sylt han vill ha, alltid. Nu äter han även nyttig mat, men han behövde bli starkare för att orka växa och för vår del är socker i form av hallonsylt livräddaren.

Annat kaloririkt som för friska barn är onödigt, men bra för underviktiga: chips ofta, glass ofta, efterrätt varje dag, fullfeta produkter. Ge mer av det som funkar, ta nyttighetsfighten när barnet växer som det ska.

Ja , det sa min mamma. Efterrätt skall barn ha, varje dag.
    Det fick man alltid för, på femtiotalet när mamma växte upp sa hon.
    I Frankrike får barnen alltid efterrätt i skolan, varje dag.
    Anonym (mor) skrev 2018-01-19 11:43:58 följande:

Får en tanke här. Jag har en kompis som hela livet kämpat mot övervikt och gör så än. När hon var liten så var hon tunn o mager vilket gjorde att hennes välvilliga anhöriga matade henne med grädde och fett. Det KAN vara så att det inte är en bra idé att göda små barn utan helt enkelt tänka att de ju i alla fall ALDRIG svälter ihjäl!?

https://www.svd.se/atovilliga-barn-stort-problem-for-varden-w4m
    Att barn äter dåligt är ett vanligt problem, men det finns barn som inte äter alls. Som trots att de visar alla tecken på hunger inte tar mer än en tugga, kväljer eller spottar ut. Inom vården är barnen som ofrivilligt svälter sig ett växande problem.

Om man är mycket underviktig under barnaåren så utvecklas man inte optimalt. Det går inte att kompensera vare sig längd eller hjärnutveckling senare i livet.
    Sen behöver man ju självklart inte överdriva och fortsätta hälla i barnet grädde när det börjat komma ikapp...
Svar på tråden Under viktkurvan - så stressad