Personkemi
Jag skulle vilja kolla med er andra styvföräldrar hur ni upplever personkemin mellan dig och er partners barn och vilken betydelse den har. En läser i trådar hur vissa älskar sina bonusbarn medan andra kämpar med att stå ut. Ni som har ett bonusliv som fungerar, känner ni att personkemin fungerar mellan er?
Jag tillhör kategorin som kämpar. Jag tror inte att personkemin är den avgörande faktorn, om allt annat hade fungerat så hade jag inte behövt känna att jag måste kämpa så mycket för att orka med men om allt annat hade fungerat så tror jag ändå inte att jag hade känt lika varma känslor som jag läser att andra kan ha. Ibland när jag har träffat hens kompisar så har jag känt varmare känslor för hens kompisar än för henom. Eftersom allt annat inte fungerar som det ska så känner jag att det gör det än svårare när inte heller personkemin finns där. Jag skulle gärna vilja höra andras perspektiv på era egna liv.
Så det jag funderar över är om ni som verkligen älskar era bonusbarn har haft turen att klicka i personkemin och om vi som kämpar har haft otur att där inte finns samma personkemi. Jag tror som sagt inte att personkemin är avgörande för om det ska fungera men jag skulle vilja hålla mig till den här, se hur ni andra tänker och upplever kring det. Har du en positiv erfarenhet trots att personkemin inte stämmer? Har du haft tur att ni fungerar så bra ihop? Eller känner du att du har svårt att förstå dig på din partners barn? Andra tankar och erfarenheter?
(Det som jag tror är avgörande faktorer är till exempel hur föräldrarna väljer att förhålla sig till sitt barn och till dig, vad de säger och gör, om de tar för givet att du ska finnas till hands och ta hand om deras barn och samtidigt visar sig otacksammaför det, såna saker. Men det finns redan så många trådar om det så jag hoppas att vi kan hålla oss till personkemin utan att göra den till en avgörande faktor. Inga personhopp tack, varken på barn eller vuxna.)