Inlägg från: Anonym (Kursetta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kursetta)

En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.

Varför? Blir man brännmärkt! Oavsett hur många biologiska barn du har så räcker det med att du har ett styvbarn och reglerna har helt plötsligt ändrats. Din egen förmåga som mor till dina barn är som bortsprungen kattunge och du måste följa ditt styvbarns MAMMAS REGLER. Men jag är ju också mamma.., till mina barn! Så som den andra mamman. Ska jag då ta den mammans regler och föra vidare till mina barns styvmamma???! Men vem bestämmer VILKEN mamma som får bestämma detta först! Är ni med mig? Såhär uppfattar jag fl och styvfamiljer, dess attityder.

Diskutera detta med mig och mina kurskamrater, varför tänker ni såhär?

• Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.
  • Anonym (Kursetta)

Men det är ju så det verkar fungera?? Om du frågar fl.

• Anonym (Kursetta)

Enligt fl i trådar man läser här så ska ju alla styvmammor skilja sig för att mannens barn inte är med på tåget. Att de är dumma i huvudet som låter styvbarnen gå under deras regler, att det är jätteviktigt att barnens biologiska mammor får bestämma och styra, annars är det pappan i det hela som är en toffel! Har jag fel? Läser man här i trådar så är ju attityderna sådant.

Anonym (eee) skrev 2018-01-15 17:39:45 följande:

Jag förstår nästan inte vad du skriver? Jag har egna barn och bonusbarn men inte sjutton har vi det så där?????

Anonym (Sven) skrev 2018-01-15 17:18:29 följande:

Det är ett litet antal jäkligt arga styvmammor som kommenterar i de här trådarna. Varför tror du på dem?

Attityderna är ju sådana?
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (Bull) skrev 2018-01-15 19:18:01 följande:

Kan du länka till dessa trådar för jag har inte den uppfattningen alls?

Det är mannen och styvmamman som tillsammans bestämmer reglerna för alla i familjen.

Hur ska styvbarnets mamma kunna bestämma något i någon annans hem?

Däremot är många män tofflar mot nya kvinnan och inte kastar ut henne när hon behandlar styvbarnen illa. Det är ett mkt vanligt scenarie här på fl.

Ja men precis där har du det! Kvinnan ska ut. Dessa attityder jag pratar om. Vad är definition på illa, vem avgör? I vilka mått? Går man på allt barnen säger? Biologiska mammor har visst större påverkan på maken pga de första barnen osv.

Nej jag länkar aldrig, med hänsyn till varandra.
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (Bull) skrev 2018-01-15 19:27:43 följande:

Det är väl helt självklart att ens barn inte ska behöva må dåligt i sitt eget hem pga en ny tant flyttat in?!

Barnen har inte valt den nya kvinnan och klarar hon inte av barnen så är särbo enda alternativet tills barnen flyttat hemifrån.

Jag tycker för få pappor vågar stå emot sin nya tant och stötta sina barn.

Okej. Vad tänker du då är gränsen? Vem bestämmer vad välmående är och hur mycket välmående ska man ha till vilket pris? Är det ändå inte nyttigt med anpassningar?
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (?!) skrev 2018-01-15 19:29:58 följande:

Förstår att du är förvirrad när du inte ens själv vet vad definitionen av illa innebär.

Här kommer ytterligare en fl-typisk attityd. Finns ingen anledning till din otrevlighet. Tack.
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (exempel) skrev 2018-01-15 19:35:19 följande:

Jag kan ge dig ett exempel på en usel styvmamma (och en ännu sämre biopappa):

Jag har en kompis som gick isär med sin man. De hade en bra skilsmässa, hjälptes åt att ha barnen i fokus, hjälptes åt att hitta ny bostad åt henne i samma område för barnens skull. Hon träffade en ny, hon gjorde klart för honom att det var det området som gällde tills barnen var större.

Hennes ex träffade en ny. Allt var frid och fröjd. Hon blev gravid, barnen var lyckliga åt att få småsyskon. Hon kommer på att hon vill bo närmare sina föräldrar nu när hon är gravid, men det innebär att de måste flytta så långt att barnen bara kan vara hos pappan varannan helg. Pappan säger nej, hon hotar med att lämna honom och skriker åt honom (inför barnen) att han är värdelös som håller på att förlora sin andra familj och att hon var korkad som inte fattade det när han förlorat sin första familj. Han gav med sig, barnen är inte alls så glada i styvmamman längre och hon är förmodligen chockad över det.

The End.

Om någon kan komma på en förmildrande omständighet till hennes beteende skulle jag gärna vilja höra, för jag är bara spyfärdig. Och givetvis är pappans svek större, det protesterar jag inte mot.

Ja precis men här har du ju en fullt legitim anledning, i många fall häver ju fl ur sig "skilj dig" såfort nån har ett problem med sina styvbarn. Man har väl ändå rätt att ha problem utan att bli spottade på? Men rör det sig om styvisar så är man fruktansvärt dum i huvudet tydligen.

Den här pappan skulle ju givetvis inte ha gått med på det, men mamman förstår jag vill bo nära sina föräldrar så här har du attityden; dilemmat av att den första familjen blir drabbade av min andra familjs val. Vad väljer man? Nuvarande familj betyder väl lika mycket? Men mamman förstår väl att det valet är oacceptabelt? Jag personligen skulle aldrig kräva nåt dylikt.
  • Anonym (Kursetta)

Jag vet barn som hade föräldrar som bråkade om vårdnaden, efter mycket om och men så gav pappan upp och flyttade 80 mil bort. Lämnade vh bakom sig och tillslut sinade det ut i umgänge en vecka om året.

• Anonym (Kursetta)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 07:58:39 följande:

Och det var väl bra då, enligt dig, eftersom inte ?första mamman? fick diktera några villkor...

Förväntar du dig ett seriöst svar? Snälla du, lämna tråden om du har tänkt att stoppa ord i mun på folk. Fråga inte saker som du redan bestämt dig för ha ett svar till. Så himla omoget.
  • Anonym (Kursetta)
    Lumina77 skrev 2018-01-19 07:53:28 följande:

Riktigt sorgligt.

I mitt och min särbos fall så var det mamman som valde att flytta väldigt långt från sin son i flera år och ha varannan helg. Hon kom dock tillbaka Så nu har de varannan vecka men nu är särbons son i tonåren.

Folk gör konstiga val tycker jag. Jag skulle aldrig kunna lämna mitt barn.

Nä inte jag heller jag fattar faktiskt inte det. Skulle må jättedåligt.
  • Anonym (Kursetta)
    Lumina77 skrev 2018-01-19 07:53:28 följande:

Riktigt sorgligt.

I mitt och min särbos fall så var det mamman som valde att flytta väldigt långt från sin son i flera år och ha varannan helg. Hon kom dock tillbaka Så nu har de varannan vecka men nu är särbons son i tonåren.

Folk gör konstiga val tycker jag. Jag skulle aldrig kunna lämna mitt barn.

Hur är deras relation nu i tonåren?
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 13:36:14 följande:

Förväntar DU dig seriösa svar med den trådstarten?

Bara valet av nick är ju ett skämt. Varför inte stå för att det är ditt eget liv du vill diskutera och inte något du och dina ?kursare? sitter och skriver ett arbete om. Varför deltar inte de (om de nu finns) i diskussionen, det var ju vad vi inbjöds till?

Och hade du verkligen varit student som ville diskutera atttityder på FL skulle du ha kunnat åstadkomma ett antal länkar för att underbygga din tes när det tidigare i tråden efterfrågats.

Som sagt.. *byebye*
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (?!) skrev 2018-01-19 14:03:04 följande:

Behöver inte vara missriktad svartsjuka. Kan ju lika gärna vara pappan som ej håller med eller har ett annat tankesätt, vilket man oftast ser här på fl. Nya partners som vill ändra uppfostran eller annat men inte har med sig föräldern i tankesättet och på så sätt "misslyckas".

Kan du förklara detta närmare?
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 15:34:09 följande:

Åh, blev det för jobbigt att bli genomskådad?

Vad vill du att vi ska säga som svar på din tråd då? Jaa, stackars dig och dina kurskamrater som blivit ihop med partners med bagage. Stackars, stackars er för att era partners inte vill ge upp kontakten med sina barn så att du och dina kurskamrater får känna att ni är nummer ett i era partners liv och att deras skyldigheter mot sina tidigare barn (och de överenskommelser de för den skull gjort med sina ex) inte inkräktar på era rättigheter att alltid komma först.

Styjkekjam, TS, låter som om du behöver det!

Men vad håller du på med?!? Var får du allt ifrån? Herrejösses, att du reagerar så starkt. Du har du fina vägar att tolka eller vad du nu kallar det för tolka nåt som inte finns. Blir du så upprörd över ämnet? Varför?

Eller är det bara omognad? Är det så får jag vara tydligare: HEJDÅ. Hur tolkar du det ordet? För vi är inte intresserad av häxjakt endast tankar och funderingar kring detta. Känns som du reagerar på det för att du har egen erfarenhet? Dela med dig eller skrolla vidare.
  • Anonym (Kursetta)
    Brumma skrev 2018-01-19 19:00:14 följande:

Naturligtvis tar man det med sin partner. Men det är klart det påverkar en om man om o om igen om exet ställer till bråk och gapar. Pratar illa om en inför barnen. Skriver skit på facebook. Rusar in i huset o in i barnets rum och skäller ut bonusmamman om hon sitter o läser kvällssagan. Tar barnens nycklar och går in i huset. Hämtar barnen på förskolan så att de inte ska hämtas av bonusföräldern. Ställer till scener på barnens uppvisning. Ringer flera gånger om dagen. Startar stämningar efter stämningar. Osv..

Då hjälper det inte att man pratar med sin partner eftersom partnern inte kan göra något åt saken.

Varför gör man såhär från början, hur börjar det?
  • Anonym (Kursetta)
    Brumma skrev 2018-01-19 17:22:24 följande:

Eller så blir de förvånade av att en människa kan anse sig ha rätten att bestämma allt i ens liv bara för att man flyttat ihop med människans ex.. Förvånade över att människor kan vara så egocentriska och bittra.. Att en människa anser sig ha rätt att bestämma över ens tid, vad man äter i familjen, vart och hur man reser, vem som skall läsa kvällssagan, hämta på förskolan. Att en människa kan starta bråk bara för att hon anser sig "veta bäst" ... att någon pratar illa om barnets andra föräldwr och oaetner för att få barnet att "välja"... Osv osv..

Det är inte direkt något man i sin vildaste fantasi kan föreställa sig.

De flesta vet nog att barnen kommer påverka ens liv och tar med det i bedömningen. Men att sedan VETA hur det kommer bli och hur allt omkring kommer påverka ens liv - det är faktiskt lika omöjligt att veta som att veta hur eni liv kommer te sig om tio/tjugo år .

Precis lite detta vi menar; varför helt plötsligt SKA du veta hur livet som styvmor ser ut om tio fem år, bara för att du blir styvmor!? Du vet ju inte ens hur livet som mor ser ut. Varför ändras kraven? Varför är det striktare? Varför följa bestämd linje och strunta i sina egna? Eller måste de också bli skilsmässobarn för att man ska få bry sig med godkänt offentligt tycke?
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (p) skrev 2018-01-19 16:00:08 följande:

Ja, för som kvinna strävar man efter situationer där man får konkurrera ut någon annan, gärna ett ex eller nummer ett på topplistan: hans eget barn!

Att han ger upp kontakten med sina barn gör verkligen att jag känner mig som nummer ett i hans liv! För nåt eget liv har jag ju inte, enbart mannen är viktig i mitt liv och i hans liv ska jag komma först!

Vad mycket dynga! Hur många styvmodersklychor kan man få in i ett och samma inlägg på fl?

Ja varför är attityder dylika? Var kommer alla klyschor ifrån?!
  • Anonym (Kursetta)
    Brumma skrev 2018-01-20 08:27:45 följande:

Jag upplever dock inte att dessa krav finns irl, utan hos en liten klick här på FL. Liksom det finns en liten klick styvmamma som önskar att sina parners tidigare barn var ute ut bilden. Båda fenomen finns men är lyckligtvis inte vanliga utanför denna lilla klick.

Om du verkligen vill diskutera runt detta i en kurs så var medveten om att ni inte får en verklig bild. Det låter helt ärligt inte som ett seriöst ämne eftersom det baseras på några få anonyma tyckares högljudda åsikter istället för åsikter som representerar vad folk anser om bonusmammor irl.

Okej. Men den här kursen och utredningen riktar sig just till fl-attityder.
  • Anonym (Kursetta)
    Brumma skrev 2018-01-20 16:48:31 följande:

Om det verkligen är en seriös utredning och kurs borde du veta att påståenden bör/ska understödjas med länkar/hänvisningar till det man påstår. Tex länkar till de trådar du syftar på. Att vägra detta ger en mycket oseriös framtoning och ingen seriös kurs/arbetsgrupp kastar ur sig påståenden utan att hänvisa till källan.

Jag HAR läst många sådana trådar men det ändrar inte faktum att din tråd inte ger intryck av det du påstår. Att du vill ha en seriös diskussion tillsammans med kurskamrater (var är de?)..

Hänvisningar, diskussionsämnen som du opartiskt leder diskussionen runt är det minsta som skolan isåfall bör begära för att ni ska få godkänt.

Ledsen - ämnet är absolut intressant - här på FL - men om du på riktigt går en kurs och vill göra en seriös utredning gällande orsaker och anledningar for du nog fundera över ditt tillvägagångssätt.

Men du, var har jag sagt nånstans att skolan är inblandade i detta? Ursäkta men länka själv. Jag och mina kurskamrater (var nämner jag skolan, vilket arbete, vilken kurs det gäller?) gör det här helt och hållet på eget initiativ, vi har många läsgrupper och studiegrupper här, både på skolans bibliotek och stadsbiblioteket. Min skola har ingenting med detta att göra, så tagga ner.

Jag kommer inte länka till nånting eftersom detta handlar om fl (vet inte hur mer tydlig vi kan bli?), och mina kursare är med via mig mitt nick, givetvis, så vad är ärendet du vill få fram?

Sen när får inte studiegrupper vara engagerade i samhället för egen diskussions skull? Eller är vi brännmärkta till skolan
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-20 17:52:33 följande:

Hahahahahaha! Så skolan har inget med detta att göra men du går en kurs som riktar sig till fl-attityder.

Om dina kursare funnits så skulle de naturligtvis ha skaffat egna konton på FL och själva formulerat inlägg och diskuterat. Däremot är det ju frågan om vilken nytta ni skulle ha haft av samtalet i den här tråden för studierna i fl-attityder på hittepåhögskolan.

Nej, men allvarligt, tycker du inte att du gjort dig tillräckligt löjlig och borde lägga ner tråden nu, alternativt be att få den förflyttad till sandlådan?

Läskunnig? Var gick vi nån kurs? Hjälp blir mörkrädd.

Varför skrollar du inte vidare till nåt som passar Tom och Jerry? Valfritt att vara i denna tråd, men tydligen har du inget liv. Tragiskt.
Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.