Inlägg från: Utvandraren2 |Visa alla inlägg
  • Utvandraren2

Vara hemma ett år extra?

Blev precis medlem, så ni får ursäkta om frågan hamnat i fel ämne.

Jag har bf i juni med ettan. Vi var i många år tveksamma till om vi ville ha barn, men beslöt oss för att vi ville det. Vi är 34 och 35 år, har stabil ekonomi, hus, och vi är båda nöjda med våra jobb. Min sambo vill jobba där han jobbar nu resten av sitt arbetsliv, jag känner att jag vill avancera lite mer innan pensionen, men har ingen brådska. Fick ett mkt utvecklande jobb för ett år sedan och vill jobba där i minst fem år till.

Det var bakgrunden, nu till frågan. Vi bor i Norge, och här kan man få bidrag för att vara hemma med barnet när det är 13-24 månader på 7500kr/månad. Skattefritt! (De höjde nyligen beloppet)

Jag har räknat lite grovt och vi skulle förlora ca 200 000,- netto på att jag var hemma ett år. Det skulle inte bli fett, men inte jätteknapert heller. Vi totalrenoverar vårt hus (själva) så vi skulle få pausa det i ett år, iaf de dyrare sakerna. Men mat, bensin till några besök i Sverige och allt som ettan kan komma att behöva kommer vi ha råd till.

Jag utsätter mig också för en risk när det gäller sjukersättning. Blir jag sjukskriven under året jag är ledig utan lön är min sjukpenninggrundande inkomst 0,- Det blir alltså en fråga om man törs det.

Har en fantastisk arbetsgivare, så tror inte ett års extra hemmavarande kommer leda till att jag blir ?straffad? i karriären på något sätt. Det är de för proffessionella för.

I Norge är det lite annorlunda förskoleregler, så vi har egentligen prickat in perfekt iom att förskolan startar i augusti och att vår föräldrapenning + semester kommer att täcka in det precis. Kan nog inte förvänta att få förskoleplats annat än i augusti varje år. Det är alltså antingen 1 eller 2 hela år som gäller för oss.

Som ni ser lutar jag åt att stanna hemma ett år extra. Vad hade ni gjort i min situation? Jag älskar mitt jobb, men det här kan man bara göra en gång i livet.

• Svar på tråden Vara hemma ett år extra?
  • Utvandraren2

Det stämmer, vi behöver inte bestämma oss nu. Jag tänker att om jag ska vara hemma ett helt år extra, vill jag inte vara hemma största delen av första året också. Om jag inte ska vara hemma andra året, kan jag gott ta merparten av föräldraledigheten första året. Tänker att det är bäst att fundera lite kring detta nu, innan vi söker. Bökigt att ändra senare. :)

• Utvandraren2
    Jemp skrev 2018-01-14 00:48:04 följande:

Är tanken att det blir enda barnet eller vill ni ha syskon? Hur påverkas i så fall föräldrapenningen om du blir gravid innan du fått upp SGI igen?

Jag kan (som synes) inte norska reglerna, tanken är med att växla lite tankar.

Det kan hända att det blir syskon, men tar en sak i taget nu. Kommer isåfall vara noga med att se till att inte börja försöka med någon tvåa innan jag tjänat ihop SGI på nytt. Har läst på detta noga.
  • Utvandraren2

Tack för era svar! Det är så omöjligt att sätta sig in i hur man kommer att känna, eftersom jag inte har barn sedan förut. Men är det något jag har förstått hitills i graviditeten är det att den kärlek jag känner redan nu bara kommer att växa.

Och då kommer pengar inte vara lika viktigt längre och tid bli mycket viktigare.

Har fått samma svar av er som jag fått av mina vänninor som har barn också, att de är bara små en gång. Nu känner jag mig mer säker på vad jag vill.

Jag och min lillasyster gick inte på förskola själva, så därför känns det också lite konstigt att länma bort en ettåring, även om hon säkert lär sig mer där än hemma.

• Utvandraren2
    Anonym (Z) skrev 2018-01-15 05:29:19 följande:

Om ni vill ha syskon så kan ni knappast vänta särskilt länge. Du är ju inte ung precis.

Nej, men jag vill inte försätta mig i en mkt dålig ekonomisk situation heller. Ettan blev till på första försöket. Även om det inte alls är säkert att vi har sån tur vid ett ev. nytt försök så är det en risk jag nog är villig att ta. Det är inte så länge jag behöver jobba för att tjäna in en ny period.
Svar på tråden Vara hemma ett år extra?