Aniiee skrev 2023-02-09 16:28:29 följande:
Grattis till veckans trådlyft!
Finns massor av yuri, men kanske inte så mycket i animeform. Citrus var väl det jag såg sist, men jag såg bara ett par avsnitt. Men yuri är inte "lesbiskt romans utan män"....
Jo i manga finns det massor med Yuri , men jag föredrar anime
Alltså Yuri är en term dom använder i Japan när dom har förhållande mellan kvinnor oftast i anime eller manga
Yuri behöver inte vara romantiskt det kan också vara spirituellt. Love Live som ett exempelvis kan ses som Yuri även det inte är några direkta lesbiska romanser så är det väldigt gay =P och dom hintar starkt på det
Citrus är mer direkt lika så som Strawberry panic eller Yagate
Finns ju också serier som Granbelm den är ju främst en meccha . Men alla piloter är lesbiska och det förekommer även några lesbiska kyssar
Yuri är en ganska bred term som jag har förstått det
Yuri (Japanese: 百合, lit. "lily"), also known by the wasei-eigo construction girls' love (ガールズラブ, g?ruzu rabu), is a genre of Japanese media focusing on intimate relationships between female characters. While lesbianism is a commonly associated theme, the genre is also inclusive of works depicting emotional and spiritual relationships between women that are not necessarily romantic or sexual in nature