Inlägg från: Fröken W |Visa alla inlägg
  • Fröken W

Orolig

Anledningen till att sjukvården inte tar in dig för kontroll är väl för att om det skulle vara så att det är ett missfall på gång så kan de ändå inte göra något.

Missfall är ju ofta kroppens sätt att göra sig av med foster som inte är livsdugliga. Sen är det väl också så att det är först från vecka 22-23 som man kunnat rädda för tidigt födda.

Jag fattar såklart att oron är en riktig plåga men om sjukvården skulle låta alla gravida med oro få komma på kontroll och göra ultraljud så skulle de inte hinna med mycket annat.

Jag förstår att mitt svar kan låta väldigt hårt och kallt, men menar inget illa med det.

Lycka till!

• Fröken W
    Evaangelicamaria skrev 2018-01-12 22:17:51 följande:

Tack så mycket för svar!

Vart vänder man sig om man vill göra ett privat ultraljud?

Jag vet oxå att man inte kan ta in amma som är oroliga, men på något sätt så måste dom kunna komma med lite bättre rådgivning o hjälp. Jag fick som svar: att jag kan inte komma in hit om jag inte har en störtblödning eller har så ont så su inte klarar av smärtan..

jag bet oxå att man inte kan göra något åt ett pågående missfall men man får iaf lugn o ro i kroppen om denna oro släpper om man vet vad blödningen beror på.

Är bara så nojjig över att det är missfall o vi ska förlora bebisen, har redan haft ett så sent missfall som i vecka 15-16, vilket är hemskt.

Absolut skulle de behöva bemöta oron på ett bättre sätt. Kan de inte ta det själva så borde de kunna hänvisa till vart man kan vända sig.

Håller tummarna för att dina blödningar inte är farliga/dåliga. Förstår att din oro är lite extra stor eftersom du har upplevt flera missfall.
  • Fröken W
    Kia82 skrev 2018-01-13 22:05:26 följande:

Ring in och överdriv, säg att du blött rejält men att det slutat nu och du vill veta om det fortfarande finns ett litet hjärta som bankar där inne. Jag har gjort så mer än en gång i tidigare graviditeter och det gick bra.

Lycka till!

/Snart 5-barnsmor

Men alltså nej! Tänk när någon, kanske du själv, behöver snabb hjälp från sjukvården så är det folk som åkt in för att de är oroliga så därför finns inte plats för den som verkligen behöver.

Ditt tänk är så jävla egoistiskt och jag blir så förbannad när jag läser det här. Fy fan!
  • Fröken W
    Kia82 skrev 2018-01-14 09:42:46 följande:

I denna världen behöver man tyvärr vara lite egoistisk ibland och vad är det som säger att ditt psykiska mående är mindre viktigt än någon annans!?

Fast det stora problem löser sig ju inte bara för att man tänker egoistiskt.

Ditt psykiska mående är absolut lika viktigt som andras mående, men det kanske är någons mående som är mer akut och därför behöver prioriteras.

Och är det så att du mår psykiskt dåligt så är det ju en samtalskontakt du behöver vilket du kan få hjälp med via din bm och får du inte hjälp så är det där du ska kriga.
  • Fröken W
    Kia82 skrev 2018-01-14 13:10:31 följande:

Det psykiska måendet beror ju i detta fallet på ovetskapen om hur det står till i magen och denna lindras inte utav en samtalskontakt utan ett konstaterande av en läkare. Ingenting är så ångestframkallande som att gå omkring och oroa sig, bättre att isåfall få veta så att man kan lägga sin tid på något annat.

Alltså jag vet att man kan vara sjukt orolig som gravid. Enligt många forskare så oron ökat de senaste åren. Det finns många tänkbara förklaringar till detta men jag tror ändå att man som gravid behöver hjälp att sortera sina tankar och tror också att man kan bli lugnad av att någon förklarar mm.

Klart att jag fattar att man blir lugnast av att bara få komma in och se/höra hur fostret/barnet mår men jag tror också att om man är en person som oroar sig så pass mycket under graviditeten så att man inte kan leva sitt liv som vanligt så tror jag att man behöver hjälp att hantera don oro. Man blir säkert ?orimligt? orolig vid andra situationer då också. Med orimligt menar jag inte att man är knäpp som oroar sig utan snarare att man oroar sig över saker i onödan, saker man ändå inte kan påverka.
Svar på tråden Orolig