Inlägg från: Evaangelicamaria |Visa alla inlägg
  • Evaangelicamaria

Orolig

Hejsan, mitt namn är Angelica

Jag är gravid i V.17 (16+5)

Jag har två flickor som ska bli storasystrar i Juni.

Jag har erfarenheter av missfall, och det oroar mig.

Jag har haft mindre blödningar tre gånger innan v12 och har nu haft två st denna veckan, i onsdags och idag. Sjukvården vill inte låta mig komma in o titta. Är så rädd för missfall.

Med vänlig hälsning, Angelica (en oroligt gravid tjej)

• Svar på tråden Orolig
  • Evaangelicamaria

Tack så mycket för svar!

Vart vänder man sig om man vill göra ett privat ultraljud?

Jag vet oxå att man inte kan ta in amma som är oroliga, men på något sätt så måste dom kunna komma med lite bättre rådgivning o hjälp. Jag fick som svar: att jag kan inte komma in hit om jag inte har en störtblödning eller har så ont så su inte klarar av smärtan..

jag bet oxå att man inte kan göra något åt ett pågående missfall men man får iaf lugn o ro i kroppen om denna oro släpper om man vet vad blödningen beror på.

Är bara så nojjig över att det är missfall o vi ska förlora bebisen, har redan haft ett så sent missfall som i vecka 15-16, vilket är hemskt.

• Evaangelicamaria

Bor i Östergötland. Kan googla så får vi sen det finns något

I närheten.

I vilken vecka kan man kolla hjärtljuden första gången?

Med första barnet kände jag i vecka 20 och med andra i vecka 16. Så jag håller tummarna att man känner snart. Och att blödningarna inte är någon fara. Har mejlar min bm, om kontroll. Så jag hoppas hon svarar på måndag, annars får jag ringa då.

• Evaangelicamaria

Okej, jag har mejlat min barnmorska och ska ringa så fort det blir måndag morgon. Natten har varit lugn, inget blod, nu håller jag tummarna att det inte blir mer.

Längtar tills (om) jag kan känna den lilla/lille i magen.

Oron sitter ändå kvar ????

• Evaangelicamaria

Hej! Men va skönt att du ändå fick respons o att få komma in o bli lugn, här funkar det inte så verkar det som. Nästa gång måste de göra något för då är det tredje gången det händer..längtar till den 26/1 då är det ultraljud... men dit känns som en evighet.. min barnmorska borde svara på mitt mejl, hoppas hon ser det fort. Hoppas jag kan komma o lyssna på hjärtljuden iaf. Har inte blött något sen i fredags och inte haft ont heller. (Som tur är) tack alla ni för svar! Är tacksam att folk bryr sig o bra med råd.

• Evaangelicamaria

Hej! Men va skönt att du ändå fick respons o att få komma in o bli lugn, här funkar det inte så verkar det som. Nästa gång måste de göra något för då är det tredje gången det händer..längtar till den 26/1 då är det ultraljud... men dit känns som en evighet.. min barnmorska borde svara på mitt mejl, hoppas hon ser det fort. Hoppas jag kan komma o lyssna på hjärtljuden iaf. Har inte blött något sen i fredags och inte haft ont heller. (Som tur är) tack alla ni för svar! Är tacksam att folk bryr sig o bra med råd.

Fröken Sol skrev 2018-01-14 09:52:47 följande:

Hej där!

Jag har också haft blödningar. En större i vecka 9 och sedan flera turer från vecka 15 och fram till nyss när jag slutade blöda. (Är i vecka 17). Det är väl förstås en fråga om hur stor blödningen är och om det finns andra saker att oroas över. Jag har haft stora klarröda blödningar, rostiga blödningar, brunt stänk och rosa flytningar. Inga kramper, sammandragningar, klumpar eller smärta.

När jag har fått de större klarröda blödningarna har jag kontaktat gynmottagningen på mitt närmaste sjukhus. Och jag har fått en tid samma dag båda gångerna. Jag har fått träffa en läkare, som gjort en undersökning och vul/ul. Allt har sett normalt ut, men ändå har läkaren sagt att om det händer igen och jag blir orolig så ska jag ringa gyn för en koll. Jag har inte fått några svar vad blödningarna beror på, men i alla fall fått veta att bebisen har det okej.

Kanske läser jag slarvigt, men mitt tips är att strunta i barnmorskan och söka gyn på sjukhuset istället.

Hoppas att blödningarna avtar och att allt är okej.

• Evaangelicamaria

Hejsan igen! Min barnmorska svarade äntligen på mitt mejl imorse, o hon bokade in mig för att kolla hjärtljud imorgon :) nu återstår det bara att de tickar ett litet hjärta där inne????

Tänk på mig imorgon, tack för alla kommentarer o rådgivning.

Med vänlig hälsning, Angelica

• Evaangelicamaria

Hej! Det gick inte bra, hon kunde inte höra några hjärtljud :/ o ingen annan hjälp får jag heller. Tack för dina tankar. Mvh Angelica

• Evaangelicamaria
    pandoraDiem skrev 2018-01-16 22:20:14 följande:

Men usch, jag lider verkligen med dig. Jag har haft blödningar i alla mina 3 graviditeter (en tidig som visade sig vara utomkvedes, en runt v12 som var lågt sittande moderkaka där allt gick bra tillslut och ledde till min son och nu i nuvarande som visade sig vara en tvilling som inte utvecklades men har kvar en knodd där inne och är i v23). Jag har i alla fall fått hjälp av vården genom att åka till gynakuten och där har de varit hur bra som helst. Eftersom det är en akutverksamhet har jag i några fall fått väntat där i en massa timmar på tid (vilket jag har full förståelse för då mer akuta fall såklart går före) men de har alltid tagit väl hand om mig. Finns det någon gynakut där du bor? Vad sa din barnmorska? Tycker det är så hemskt att du inte får mer hjälp/stöttning. Kram!

Hejsan! Nej usch, jag vet inte vad jag kan göra, ska ringa gyn imorgonbitti annars får jag åka akut imorgon om de inte tar emot mig. Förstår oxå att man får vänta om man är inne akut, och det gör jag så gärna, vara jag får reda på hur de ser ut i magen,

Får ta tjuren vid hornen och åka in imorgon o stå på mig o sätta mig där inne. Denna kvällen har varit den värsta på länge.. kan inte prata då gråter jag, kan knappt ta hand om barnen jag bara ligger i soffan o tittar i taket.. gråter omvartannat.

Vad skönt att allt gick bra för dig, hoppas verkligen allt går bra i fortsättningen för dig.

Härligt att höra att vården gav dig bra respons o bra hjälp! Här

får jag ingen hjälp alls :/

Min barnmorska sa inte mkt hon kunde inget göra, om ja bag mer orolig så kunde ja ringa gynmottagningen imorgon, men inte säker de kan ta enformig sa hon..

Hoppas bara det går bra för mig oxå.
  • Evaangelicamaria

Hejsan! Ja de kan säkert bero på vilken doppler man har, och vi är en liten kommun så kan tänka mig att hennes kanske inte är så bra..jag har telefontid med Gyn idag 8.05. Så får jag inte komma in nu bet jag inte hur jag ska göra. Då blir de akut på kvällen för jag klarar inte av att vänta en o en halv vecka till.. har knappt sovit något inatt heller.. :/

Okej vilken tur du har. Hoppas det går bra för dig idag oxå, vilken vecka är du i? Tänker på er!

Hade jag inte en aning om heller, får prova idag att ringa efter 15.00 om ja inte får hjälp innan.

Svar på tråden Orolig