Inlägg från: nevermind |Visa alla inlägg
  • nevermind

Kan hon tvinga mig sälja vårt hus?

Diceroler skrev 2018-01-12 13:42:59 följande:

Vi är sambos, men skall nu separera. Vi har två gemensamma barn som bor i vår villa som vi äger till 50/50. Vi skall ha gemensam vårdnad om barnen och de skall bo varannan vecka hos respektive av oss efter allt det här är klart. Hon har inga möjligheter att lösa ut mig ur huset, men jag kan köpa ut henne ur bostaden till ett marknadspris. Vilket jag erbjudit mig då jag tycker det är viktigt barnen kan fortsätta bo på en plats de känner igen och där de har sina vänner. Kan hon vägra detta och kräva /tvinga fram en försäljning? Hennes argument verkar vara att barnen får det "för bra" hos mig och inte kommer trivas hos henne. Även om jag kommer ge henne en stor summa pengar och lösa henne från alla lån.

Skitsnack att det kommer få det "för bra". Hon vill bara ha mer stålar.

Hoppas verkligen du kan behålla huset.
  • nevermind
    Anonym (www) skrev 2018-01-12 15:42:21 följande:

Ja det är klart det kan bli försäljning om ni inte kommer överens. Sen är väl frågan hur länge hon ska "vägra" ta emot dina pengar.

Jag vet ett fall där det var exakt så. Ena parten kunde lösa ut, den andra vägrade, trots att part 1 erbjöd ca 500.000 mer än det uträknade värdet. Part 2 vägrade ändå och till slut orkade inte part 1 driva frågan hur länge som helst och blev av med sitt föräldrahem. 

Sen är det ju så att säljaren bestämmer vem som som ska köpa. I ert fall är ni båda säljare och om hon formligen vägrar att sälja till dig blir det svårt. Även i en mer normal situation är det inte självklart att den som bjuder högst får köpa, det avgör säljaren, vilket bud och vilken köpare man accepterar. 

Då kan ju TS i princip vägra ALLA andra köpare. Och så har det låst sig igen.
Svar på tråden Kan hon tvinga mig sälja vårt hus?