JessLu skrev 2018-01-15 09:04:03 följande:
Vår dag ser ut såhär ungefär ( om vi är hemma! Är vi iväg så sover han kanske i bilen en stund o så)
Vaknar ca 6-7
7.30 äter vi frukost.
Ca 8-9 sover han en halvtimme.
Ca 10 äter vi mellanmål
Äter lunch ca 11-11.30 någonting.
Därefter sover han 30 min. ( ute och går)
Ca kl 14 Mellanmål
Sover igen 30 min. (Ute och går)
Däremellan leker vi och myser. Är ute och går minst 2 gånger då vi har hund. Vissa gånger har han faktiskt somnat om efter den där halvtimmen, men vanligtvis ligger han vaken efter den.
Allt detta beroende på hur dags han vaknar. Vissa dagar vaknar han kl 5 och vill inte somna om och är då hungrig och trött tidigare.
På kvällen badar vi kl 17.45 (Dock inte varje dag) tar på pyjamas och släcker ner så han lugnar av. När han sen visar att han är trött så går vi upp och lägger oss. Oftast somnar han 18.30-19.30 någonting och då endast av att jag ammar honom!
Han har ett extremt närhetsbehov när jag jämför med andras barn. Tänker att han kanske behöver närheten för att känna sig trygg? Testade i början att ha honom i bärselen, men han är så stor (11,1kg nu!) så han växte ur selen och är alldeles för tung att gå och bära på ( vilket han vill hela dagarna!!)
Jag ska testa med vyssan lull tassar på hans säng och se om det kan hjälpa honom att somna i sin säng.
Inatt fick jag honom att somna i sin säng efter ca 2 timmars jobb! Sen sov han knappt en timme och var otröstlig när han vaknade. Jag lyckas igen efter 1 timmes sövande, han vaknar igen efter en halvtimme = jag ger upp och lägger han breve mig i sängen och han somnar direkt och sover bättre.
Nu är han även i 6 månaders fasen så han är ännu mer mammig och svårsövd. Har du några tips på hur vi kan lägga om rutinerna eller något?
Hej igen! Har inte varit inne på länge så förlåt för sent svar!
Ni verkar ha jätte bra dagar! Även fast att det är korta sovstunder så har jag alltid tyckt att det har varit ok med dom stunderna på dagen bara mina barn har sovit bra på natten ( vilket dom två största har gjort ) lilltjejen på 10 månader och har ju som sagt ätit mycket på nätterna men somnat om fort när hon väl har vaknat på natten. Så det känns som om den viktigaste sömnen har dom i alla fall fått! Om du förstår mig rätt för så klart är det viktigt att dom sover på dagen också när dom är små men 1,5timme är ju bättre än ingenting alls!
Ja mycket närhet behöver dom när dom är små vilket gör att dom blir tryggare och tryggare i sig själva. Lilltjejen har i princip suttit på mig i 9 månader, vilket har varit superjobbigt men nu när hon nästan inte alls vill vara med mig så saknar jag det! Och om din son är en som behöver mycket närhet så finns det ju inte så mycket annat än att ge det till honom, förstår dock att det blir tungt:) stadig liten kille du har!
Kan säga som så att jag har sovit med alla mina tre barn till ca 9 månader, lilltjejen tills 10 månader. Till natten så har jag ammat till sömns i min säng och sen har hon sovit bredvid mig hela natten. Kanske är därför hon inte har velat sova själv på dagarna!?/:
Nu sover hon i egen säng i samma rum som sina bröder och det går jättebra, hon vaknar fortfarande en till två gånger per natt men somnar lätt om igen. Ska tillägga att hon håller att på få tänder igen vilket inte är så roligt då blir sömnen också störd.
Tycker att ni verkar ha bra rutiner, även kvällsrutinerna! Man behöver ju inte bada varje kväll men att ha någonting som markerar att nu är det kväll och vi ska sova.
Läsa samma bok innan läggning varje kväll!
Sjunga samma sång innan läggning varje kväll!
Ja någonting så att din son förstår att nu är det kväll och jag ska sova.
Istället för att han får visa att han är trött så kanske att du markerar att nu går vi och myser i sängen och sen sover vi.
Blev ett långt inlägg igen!
Hoppas att det snart blir bättre för er!