• Anonym (crasch)

Crashat äktenskap

Jag och min man har varit gifta i tre år. såhär i efterhand skulle vi aldrig ha gift oss då vårt förhållande ständigt varit stormigt med enorma gräl. Vi är båda överens om att detta inte längre fungerar. Han vill dock inte gå i terapi eller liknande, utan kommer att ansöka om skilsmässa.
    Vi har en dotter på sex månader.

Jag ammar inte vår dotter utan hon får ersättning, något min man hela tiden varit emot. Han anser att jag inte ser till vår dotters bästa, utan medvetet vill ge henne sämre förutsättningar i livet.

Under våra 13 år tillsammans har jag vid fem olika tillfällen haft kontakt med psykolog på grund av mina humörsvängningar, och hur de går ut över relationen. Under graviditeten hamnade jag i en depression och gick även då i samtal under hela graviditeten. Detta är något min man nu använder emot mig, och menar att så instabil som jag är, finns ingen chans att jag kommer att få vårdnaden av vår dotter vid en separation.

Vi bor i en stor villa utanför ett mindre samhälle. Villan ägs av min man, och detta är reglerat i äktenskapsförord. Vid en separation skulle han bo kvar i huset, och jag skulle flytta in till samhället och bo i en liten lägenhet, det är det enda jag skulle ha råd med. Tveksamt om vår dotter ens skulle kunna få ett eget rum, något som min man också använder som argument till varför jag inte är lämplig vårdnadshavare. Om jag flyttar in till samhället innebär det att jag kommer att tillhöra en annan kommun, då vi idag bor på kommungränsen.

Kan man ha gemensam/lika delad vårdnad (jag vet inte vad det heter) om man bor i olika orter, det vill säga bo lika mycket hos mamma som hos pappan? Hur fungerar sådant sedan när barnet börjar förskola, vem bestämmer var barnet skall gå?

• Svar på tråden Crashat äktenskap
  • Anonym (.)

Dels finns delat boende. Det har inget med vårdnaden att göra utan överenskoms mellan föräldrar oavsett hur vårdnaden ser ut. En person utan vårdnad kan dock ha svårt att få boende ändrat i domstolstvist mot andra förälderns vilja m h*n inte först får /delad/ vårdnad.

Dels finns vårdnad. Vårdnadshavaren är den som "bestämmer" runt barnet vad gäller boende, skola, pass etc. Har man delad vårdnad ska man besluta tillsammans. Idag är delad/gemensam vårdnad det normala. Enskild vårdnad (om man varit gift) kan domstol besluta om ifall föräldrarna inte klarar att samarbeta. I det fallet kan vårdnadshavaren själv besluta om skola, boende etc.

Umgänge är inte knutet till vårdnad och inte heller var barnet bor behöver vara det. (Det finns föräldrar med gemensam vårdnad som aldrig träffar barnet och föräldrar som bor ihop som inte har gemensam vårdnad.)

• Anonym (.)

För att förtydliga: Vem som bestämmer om skola etc beror på vem som har vårdnaden (en eller båda föräldrarna). Det är inte knutet till var föräldern bor. Även om föräldern skulle bo i utlandet har h*n rätt att /vara med och/ bestämma om h*n är vårdnadshavare.

Det finns i normalfallet ingen anledning att frivilligt avstå från gemensam vårdnad. Vad ni behöver komma fram till är boendet.

Att barnet inte kan få eget rum med dig är knappast relevant i boendefrågan för en bebis, som ändå vanligen delar rum med föräldrarna ett eller flera år.

• KKarate

Vårdnad är väldigt svårt att bli av med, så det behöver du knappt bekymra dig om.

Däremot så kommer ju barnet bo kvar där det bor just nu. Därav tycker jag det är olämpligt att du flyttar till annan ort. Visst kan det fungera till en början, men barnet går sedan i förskola och skola på pappans ort då blir det väldigt jobbigt med varannan vecka. Det kan användas mot dig.

Hitta en lägenhet i närheten av villan ni bor nu är mitt tips. Sedan skulle jag rådgiva dig att inte söka konflikt, det kommer bara bakslå på dig själv och såklart även på barnet. Sedan får du börja kräva ha barnet lika ofta. Man behöver inte köra varannan vecka för att ha barnet 50 %. Det bästa för barnet är kanske ett tätare byte av dagar mellan sina föräldrar. Barn mår absolut bäst av det.

Tex säg pappan har måndag tisdag, du har onsdag, torsdag, pappan har fredag lördag söndag, du har måndag tisdag, pappan onsdag torsdag, du har fredag lördag söndag, och så börjar ni om.

Svar på tråden Crashat äktenskap