Inlägg från: Stolt Farsa |Visa alla inlägg
  • Stolt Farsa

Jimmie Åkessons flyktingpolitik

De flesta av oss som följer partiledardebatterna vet hur det brukar låta från Jimmie Åkesson. Han tycker att vi borde satsa mer pengar på att hjälpa flyktingar i ?närområdet?, d.v.s. skänka mer pengar och resurser till alla de som bor i flyktinglägren i Libanon och Jordanien snarare än att ta emot fler flyktingar till Sverige.

Det kan låta humant fast enligt mig är det bara halva sanningen. Kriget i Syrien är inne på sitt sjunde år. Ingen vet när kriget kommer att ta slut. Det kanske tar sju år till, kanske tio år eller så tar det aldrig slut inom vår livstid. Även om flyktingarna behöver mat, tak över huvudet, rent vatten, etc finns det knappast någon framtid i flyktinglägren. Skall de bo i flyktinglägren tills de dör, ifall kriget inte tar slut? Nej då tycker jag att det är bättre att de söker sig till Europa, Canada, USA eller ett annat land där de åtminstone har en framtid och kan leva ett värdigt liv. Jag är så less på att så många länder i Europa inte tar sitt ansvar. Polen exempelvis, ett land på ca 40 miljoner invånare har knappt tagit emot några flyktingar från Syrien. Om alla tog sitt ansvar skulle den här frågan vara betydligt mindre problematisk än vad den är idag.

Rösta på SD om du vill. Jag tänker inte göra det. Respektera varandras åsikter.

Klart slut
  • Svar på tråden Jimmie Åkessons flyktingpolitik
  • Stolt Farsa
    Gamling skrev 2018-01-12 09:20:50 följande:

Lösningen kan inte vara att låta hela världen komma till Europa. Det finns gott om muslimska länder där de flesta flyktingar skulle känna sig mer hemma.

För all del. Någonstans där det inte är krig och där det finns en framtid duger bra. Det viktiga är att alla länder hjälper till med mottagandet
  • Stolt Farsa
    absalon skrev 2018-01-12 18:37:37 följande:

I sakens natur ligger att även du liksom övriga skattebetalare måste vara med och bekosta den flyktingpolitik, som regering och riksdag beslutar. Rätt så! Man kan inte ha en ordning, där skattebetalarna tillåts reservera sig mot finansieringen av sådana beslut, som de ogillar. 

Som jag sa. Om alla länder tog sitt ansvar skulle huvudvärken inte bli så stor.
  • Stolt Farsa
    anmäldåkanske skrev 2018-01-12 15:52:55 följande:

Vänta inte nu,är du antidemokrat? du kanske är en fascist? Polen har röstat fram Viktor Orban som är extremt anti mot invandring och all form av muslimsk kultur

Detta har RÖSTAS fram detta är folkets vilja,ska inte det respekteras? Är vi inte demokrater? Du verkar då inte stå för demokrati

Om du nu vurmar så starkt för flyktingar kan ju du låta några bo hemma hos dig? Fast det går självfallet för du är en hycklare ,såna som dig gör att jag måste rösta på SD antidemokrater är de värsta jag vet

Respekterar det Polska folket och vad dom röstar på det är inte DIN sak att lägga dig i

Polen är också medlem i europeiska unionen. Med det kommer en hel del förpliktelser.
  • Stolt Farsa
    Anonym (Arabien) skrev 2018-01-12 21:44:16 följande:

Här är en tältstad i Saudiarabien, färdig med luftkonditionering och all grundläggande service som behövs. Här finns plats för hundratusentals människor.

Men den står tom eftersom den bara används av pilgrimer en gång om året när de ska till Mecka. Här skulle hundratusentals muslimska flyktingar kunna bo. De har nära till sin allra heligaste stad och alla bekvämligheter som en storstad som Mecka kan erbjuda en muslim.

Jag är inte alls emot det. Som sagt det viktiga är att alla hjälper till
  • Stolt Farsa
    väskkerstin skrev 2018-01-13 15:56:16 följande:

Jimmie är den enda partiledaren som har en realistisk syn på flyktingpolitiken . Självklart så skall Sverige ta emot krigsflyktingar men direkt det råder fred i landet som de flytt ifrån så skall de omedelbart skickas tillbaka dit där de kom ifrån.

Vaddå. Så barnen skall gå i skola i Sverige, familjen skall lära sig svenska och arbeta och sedan skickas tillbaka till ett sönderbombat Syrien när de har gjort sig hemmastadda i Sverige och börjat ett nytt liv. Helt orimligt.
  • Stolt Farsa
    KillBill skrev 2018-01-13 22:35:06 följande:

Ja så ser regelverket ut idag. Nästan alla flyktingar som har kommit till Sverige de senaste två åren har fått tillfälliga uppehålls tillstånd. När situationen i de länder som flyktingarna kommer ifrån har blivit bättre så är det tänkt att flyktingarna ska återvända. Det är också något som många flyktingar önskar.

Självklart skall man få återvända om man själv vill. Men en familj som har bott i Sverige i flera år och byggt upp ett liv med umgänge, jobb, m.m. ser jag ingen som helst anledning till att utvisa.

Jag kan säga att jag är uppriktigt arg över att inte fler länder tar sitt ansvar och tar emot fler flyktingar, och då menar jag inte bara länder i Europa utan också andra rika länder som Saudiarabien, Qatar, Japan, Ryssland, Iran eller vilket land som helst egentligen med potential.

Hjälps man åt blir inte bördan lika stor.
  • Stolt Farsa
    väskkerstin skrev 2018-01-14 14:44:24 följande:

Nej där har du helt fel de skall skickas hem med omedelbar verkan

Varför. Kriget är ju inte slut.
  • Stolt Farsa
    Anonym (Arabien) skrev 2018-01-14 15:22:02 följande:

USA bygger på migration, men vad hände med Amerikas ursprungsfolk när de vita kolonisatörerna kom? Tiotals miljoner dog i krig, massmord, sjukdomar och svält när deras mark togs ifrån dem.

Så jag skulle nog vilja hävda att migration alltid är skadligt.

Ja, den är kopplad till en diffus övertygelse om att det är bra för dem som kommer, oavsett vad det kostar för oss som land. Jag undrar hur många tusen svenska kvinnor som nu blivit våldtagna i den där humanistiska människosynens namn.

Jag kan hålla med dig om att migration inte är oproblematiskt, isf hade vi knappast haft någon debatt över huvudtaget. Jag landar ändå i slutsatsen att man inte kan skicka tillbaka människor till ett land där varje dag mer eller mindre kan vara den sista och där människor inte har någon som helst framtid. Du får säga vad du vill om den ökade brottsligheten i Sverige, jag beskyller inte en hel flyende nation för det.
  • Stolt Farsa
    Anonym (Arabien) skrev 2018-01-14 16:15:07 följande:

Jämför du på allvar den historiska invandringen av danskar, tyskar, belgare, fransmän och finnar till Sverige med vad Amerikas ursprungsfolk utsatts för? Så extremt oväntat motbjudande. Till och med för att vara du.

När mina argument tryter? Jag tycker inte att det är ett dåligt eller trytande argument. Jag tycker tvärtom att våldtäkter och sexuella övergrepp är viktigt att diskutera och inte ett tecken på att man har dåliga argument. Igen, motbjudande av dig att förminska problemet.

Överfallsvåldtäkter skapar en extrem osäkerhet för många kvinnor. Nu kanske inte du är kvinna eller tillhör de åldrar eller de etniciteter som är mest utsatta för det, och därför lite hånfullt ignorerar och avfärdar problemet, men för den kvinna som upplever stark rädsla för att gå ut och är rädd varje gång hon ska till eller från jobbet så är det ett väldigt påtagligt problem.

För att inte tala om alla dem som faktiskt drabbas av överfallen.

Så därför ska vi inte ta emot familjer som flyr från krig och död. Helt vettlöst.
  • Stolt Farsa
    Anonym (12345) skrev 2018-01-14 16:47:01 följande:

Har inte sverige gjort det mer än andra länder?

Jo men somliga vill ju inte att vi ska fortsätta med det
Svar på tråden Jimmie Åkessons flyktingpolitik