Jag har inte ställt någon diagnos på TS. Det går inte att ställa diagnos på ett forum såhär. Men jag har träffat på patienter med anpassningsstörning tidigare och det låter som att TS skulle kunna ha det, och därför föreslog jag att hon tar kontakt med en psykolog som kan ställa diagnos och ge henne den hjälp hon behöver oavsett om det är det eller inte.
Att jag säger att det låter som att TS skulle kunna ha detta är inte värre än att en läkare här på forumet säger att TS skulle kunna ha streptokocker och ska söka upp sin läkare för att göra test och få medicin om så är fallet om TS klagar på ont i halsen. Jag har inte ställt diagnos och inte heller läkaren men vi har spekulerat kring det. Det är inte värre med psykologiska diagnoser än fysiska diagnoser och även om man inte ska hobbydiagnosticera så ska man inte heller prata som att psykologiska diagnoser är värre än vad de är. Anpassningsstörning är en relativt lätt diagnos att bota och absolut inte något livslångt, så därför tycker jag inte att man behöver vara alltför försiktig med att nämna att det låter likt. Jag tänker att det snarare kan vara skönt för TS att få ett ord på någonting som fungerar liknande så att hon kan läsa mer och föreslå till sin psykolog som kan ta reda på hur det ligger till.