• Anonym (112)

Orosanmälan vuxen människa?

Hej hej!
    En person i min närhet missbrukar amfetamin, ca 1-2 gram om dagen. Och han börjar bli helt skev i huvudet  och jag vill att han slutar. Han är egentligen en helt underbar människa i nyktert tillstånd, men amfetaminet har helt tagit över och det påverkar hans personlighet negativt. Jag är orolig för honom, mig själv och dom i hans närhet.

Hur går en orosanmälan till? Kommer han få reda på allt som jag säger till socialen? 

• Svar på tråden Orosanmälan vuxen människa?
  • Anonym (112)
    Anonym (LM) skrev 2018-01-11 17:02:53 följande:
    Man kan vara anonym
    Ja men berättar jag detaljer för dom och dom för det vidare kommer han veta att det var jag. Och det vill jag inte.
  • Anonym (En som vet)

Du kan anmäla anonymt! Men soc gör inte så mycke! Ingeting kommer att hända efter anmälan, dom kommer ringa han, ett kort litet samtal, där han kommer förmedlingen säga att han inte har nån problem o så vidare...även om han erkänner så hänger ingeting, man avgör själv om man vill ha hjälp mot sin missbruk lr inte, så soc gör inte ett skit!

Som kan bara gå in om de handlar om liv o död tyvärr

• Anonym (A)
    Anonym (En som vet) skrev 2018-01-11 17:07:24 följande:
    Du kan anmäla anonymt! Men soc gör inte så mycke! Ingeting kommer att hända efter anmälan, dom kommer ringa han, ett kort litet samtal, där han kommer förmedlingen säga att han inte har nån problem o så vidare...även om han erkänner så hänger ingeting, man avgör själv om man vill ha hjälp mot sin missbruk lr inte, så soc gör inte ett skit!
    Håller med
  • klyban

Det är ångest och paranoia som du får ta del av.

hur många meter var det?
  • Anonym (En annan som vet.)

Gör en anonym oros anmälan. Berätta inget du inte vill ska komma fram, för soc får inte mörka innehållet i anmälan för klienten. Det kommer kanske inte hända så mycket första gången, sant. Men det blir en ögon öppnare hos soc. Sen händer det mer bakom kulisserna än man som åskådare ofta tror.

• Anonym (112)
    Anonym (En som vet) skrev 2018-01-11 17:07:24 följande:
    Men det handlar om liv eller död för andra människor också! Inte bara honom. Jag är mer orolig för dom i hans omedelbara närhet.
  • Anonym (112)
    klyban skrev 2018-01-11 22:48:51 följande:
    Det är ångest och paranoia som du får ta del av.
    Det är mycket mer och mycket värre än så. Jag har också missbrukat tjack så jag vet hur man blir. Däremot har jag varit ren ett par år. 
    Det är nästan oundvikligt att få lite sexuella avvikelser när man gått så länge på tjack, kanske du vet? Vissa harmlösa men i vissa fall inte lika harmlösa. Och det är det jag är orolig för, att han ska skada oskyldiga människor. 
  • Anonym (112)
    Anonym (En annan som vet.) skrev 2018-01-11 23:30:20 följande:
    Gör en anonym oros anmälan. Berätta inget du inte vill ska komma fram, för soc får inte mörka innehållet i anmälan för klienten. Det kommer kanske inte hända så mycket första gången, sant. Men det blir en ögon öppnare hos soc. Sen händer det mer bakom kulisserna än man som åskådare ofta tror.
    Fan att dom måste berätta allt! Jag vet inte vad jag ska göra åt denna människa. Jag är rädd att han går för långt och skadar någon, i värsta fall ett barn.
  • Anonym (Polisen?)

Kan du inte ringa Polisen?

Svar på tråden Orosanmälan vuxen människa?