Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Kräva att skolan betalar?

Skolan har under lovet slarvat bort min dotters saturationsmätare. De bad öht inte om ursäkt eller nåt, bara konstaterade att den är försvunnen.

Om den inte kommer tillbaka, kan jag kräva att de betalar en ny då? Den går inte på nån försäkring då den är köpt privat, den från sjukhuset får vi inte ta med till skolan.

• Svar på tråden Kräva att skolan betalar?
  • Anonym (Mamma)

Den var lärarens ansvar. Det var hon som bett om en egen och hon har haft den i sitt skrivbord hela tiden.

Enda gången vi tar hem den är för batteribyte.

• Anonym (Mamma)

Behövs och behövs, dottern har ett hjärtfel som kan göra att hon får dåligt med syre, då behövs den för att hålla koll på hur lågt det blir, men vi har inte behövt det på hemmaplan på över ett år nu. Känns ändå tryggare att skolan har möjlighet att kontrollera också ifall att.

De bad om det redan innan hon började där (äldre syskon i samma skola, så de kände oss sen innan).

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Nope) skrev 2018-01-10 10:32:01 följande:

Det är ett ansvar som föräldrar att ta hand om ert barns behov av omsorg. Att en lärare skulle ansvara för provtagning och fatta medicinska beslut låter osannolikt. Att mätaren har försvunnit är inte lärarens fel.

De vet vid vilken nivå de ska ringa mig och när de ska ringa ambulans först, mer beslut än så behöver de inte ta. Det är inget som behöver tas upprepade gånger, utan om man märker att dottern mår dåligt. Inget konstigt med det.

Och ja, det är lärarens ansvar att hålla koll på den. Den kunde ha legat i dotterns väska, men hon ville ha en egen nära sig så hon inte behöver vara orolig om nåt skulle hända. Jag gick henne till mötes och införskaffade en egen till henne att ha vid sina grejer. Det är läraren som lånat den av oss, så ja det är hennes ansvar att hålla koll på den.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nope) skrev 2018-01-10 10:52:16 följande:

Lärare behöver inte göra någon sjukvårdande insats. Det är väl ditt eget ansvar att inte lämna ut saker till andra om du vill vara säker på att du ska ha dem kvar. Visst kan du försöka med en civilrättslig process men jag tvivlar på att det slutar positivt ekonomiskt.

Läser du öht vad jag skriver? Det var läraren själv som bad om det och för dotterns säkerhets skull så höll jag med om att det var en bra idé!

Det är fortfarande vår familj LÄRAREN lånat den av, det är inte min dotter som förlagt den, läraren lånade den av oss och får då se till att hålla koll på den!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nope) skrev 2018-01-10 11:04:14 följande:

Jag läser vad du påstår. Vad säger läraren om var den har hamnat? En civilrättslig process lär bli dyr.

Hon hade redan gått hem när jag kom dit idag, men igår sa hon bara det, att den försvunnit under lovet och att de ska leta efter den, men ingen ursäkt eller nånting.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2018-01-10 19:50:04 följande:

Vad ska läraren be om ursäkt för? Den som ska be om ursäkt är den som snott den.

Det tillhör väl normalt folkvett att be om ursäkt i såna situationer?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-01-10 19:41:24 följande:

Hur dyr är en sådan mätare?

Den skolan fick låna kostade runt 2500.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2018-01-10 20:31:07 följande:

Nä det är inte allmänt folkvett att be om ursäkt för att någon snor något som du förvarar i skolan i olåst utrymme.

Du har ett ägaransvar.

JAG förvarar? Det var HON som förvarade den. Det var inte min idé att hon skulle ha en egen där. Hon borde ha låst in den när hon gick på semester.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (oximom) skrev 2018-01-10 20:32:07 följande:

Varför köpte ni en så dyr att ha i skolan? Det vet man ju att grejer försvinner i skolan, då köper man väl något som är billigare?

För att den måste vara tillräckligt känslig, vi har provat billigare och de har inte reagerat på hennes små händer.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2018-01-10 20:39:50 följande:

Det var din ide att förvara den i skolan för DIN dotters räkning.

Då DU äger den är det DU som ska se till att den är inlåst.

Du verkar vara en av alla de där otroligt lättkränkta människorna som vägrar ta ansvar över något utan skyller allt på andra och kräver allt och lite till av andra.

Nej det var inte min idé och läraren hade lovat att hon skulle hålla koll på den. Det är inte mitt ansvar.
  • Anonym (Mamma)
    Glinda från Oz skrev 2018-01-11 01:27:42 följande:

En ny kostar 500 kronor. Hur ser er ekonomi ut? Om den inte är väldigt ansträng tycker jag inte du ska bråka utan bara köpa en ny, det är inte värt att bli osams med läraren för de pengarna. Är det så att du går på försörjningsstöd eller har väldigt lite pengar av någon annan anledning är det förstås en annan sak.

De billigaste ja, men de fungerar dåligt på min dotters små händer. Vår kostade runt 2500.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2018-01-10 23:03:11 följande:

Inte alls. Du kan tycke hur mycket som helst men det är bara åsikter och inget som någon kommer att rätta sig efter. Däremot finns det lagar och regler som skolan rättar sig efter.

OM skolorna skulle tvingas ersätta allt som tappas bort skulle skatten tredubblas. Det är inte precis en unge som tappar bort en apparat om året. Hur många borttappade och trasiga mobiler skulle vi skattebetalare tvingas ersätta varje år tror du? Nu snackar vi enorma summor. Men vad vet jag, du kanske tycker det är sexigt med skatt.

lawline.se/answers/2024

Du ser ingen skillnad på en sak LÄRAREN efterfrågat och LÅNAT av OSS och andra prylar barn har med sig? Det var inte min dotter som hade ansvaret över den, läraren lånade ju den för sin egen del för att ha den tillgänglig OM nåt skulle hända.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-11 07:44:37 följande:

Varför hjälper du läraren med personliga prylar som han/hon vill ha ?för egen del??

För att jag är en snäll människa som gärna går folk tillmötes när jag kan.

Hon var orolig över min dotters hjärta och får en mätare henne att slappna av lite så hjälper jag gärna till med det, MEN den är bara till låns och vi ska ha tillbaka den när hon inte längre är hennes lärare.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-11 08:01:48 följande:

På det du berättar låter det mer som ett personligt lån er emellan och inget som skolan har ansvar för. Och då kan det vara så att läraren ifråga har ett moraliskt ansvar att ersätta saken. Från egen ficka, skolan har inget med det att göra.

Med tanke på att vi hade möte med både rektorn och skolsköterskan innan och det skrevs upp i dotterns papper att hon kommer ha en i skolan, vilket hela lågstadiets personal inkl fritids känner till, så tycker inte jag att det är personligt oss emellan, även om det först och främst var för hennes oros skull.
Svar på tråden Kräva att skolan betalar?