Anonym (Försiktiga) skrev 2018-01-12 07:52:04 följande:
Så det hängde på dig att hålla kolla på de säkra perioderna alltså? Hon "hjälpte inte till"? Tror du att det var någon oregelbundenhet i ägglossningen som gjorde det eller missade du helt enkelt? Själva har vi inte så strikt med perioder utan som sagt så blandar vi lite olika försiktighetsknep och tar risker i varierande utsträckning. Flickvännen är bara 21 och väl medveten om att det kan få stora konsekvenser för studier m.m. om hon blir gravid, men vi har jätteskönt med varandra så det är värt vissa risker.
Det var mitt beslut att använda mig av säkra perioder och det var jag som försökte hålla koll. Min fru var lite oregelbunden, och jag visste som sagt (även om jag skrev fel i förra inlägget) att det inte var speciellt säkert.
Jag bortsåg från detta eftersom att jag ändå ville ha barn med henne, jag var bara lite osäker på tidpunkten. Vi är fortfarande ihop och är numera gifta, så jag har inte funderat så mycket på den saken efter att hon faktiskt blev gravid.
Det var annorlunda med tidigare flickvänner, som jag inte ville ha barn med. Jag förlitade mig aldrig på deras perioder enbart. Visst höll jag koll, men jag använde mig även av andra metoder som till exempel avbrutet. Jag är medveten om att många säger att det inte säkert med avbrutet, men eftersom att jag inte får något förkladd så klarade jag mig i närmare 10 år med den metoden. Jag tror att ungdomsmottagningar och liknande avråder eftersom att en stor del av befolkningen inte har koll på sin förmåga helt enkelt.