Inlägg från: Fliselisan |Visa alla inlägg
  • Fliselisan

Mindre en 50 dagar till bf !

14 dagar kvar....tycker tiden rusar iväg nu, känns overkligt att det snart är dags, man har ju varit gravid så länge nu.

Tanken på att det kan komma igång är som helst nu är lite läskig. Kanske börjar när man kör nån av barnen till träningen, eller hämtar på skolan...när någon av barnens kompisar är här...

Just det där - att man inte vet - tycker jag är jobbigt.

• Fliselisan
    änglarsmå skrev 2018-02-06 17:47:48 följande:

29 dagar kvar mår illa dygnet runt verkligen och sjukt trött....känns som man är i 2-4 månaden igen. Annars är det sammandragningar och förvärkar ......längtar tills han kommer!

Samma här, illamåendet tillbaka, särskilt nätter och kvällar. Min B-M sa att det är vanligt. Hoppas man inte behöver må illa under förlossningen iallafall :)
  • Fliselisan
    Zaxika skrev 2018-02-06 12:19:05 följande:

För mig är det första barnet men jag är inställd på att bli förvarnad av förvärkar ?dagarna? innan det sätter igång på riktigt.

Får du chans att ta det lite lugnt innan det är dags? Jag menar om någon annan kan skjutsa och hämta barn nu sista veckorna?

Nja, livet kommer nog fortsätta som vanligt fram till förlossningen, är ganska nöjd med att slippa jobba iallafall.

Jag hade inga förvärkar med första barnet, inte heller nån slempropp som gick (vad jag märkte iallafall) utan värkarna satte bara igång....minns dock att jag typ 2 dagar innan sprang på toa och gjorde nr 2 hela tiden.

Men ganska skönt om man får bli "förvarnad".
  • Fliselisan
    tomten12 skrev 2018-02-06 12:45:00 följande:

Och jag som kommer att bli igångsatt i v 37+ för andra gången tycker att det känns lite trist att jag VET när det kommer. Det är ju lite halva grejen att få barn att man aldrig riktigt vet när det kommer.. Varje kväll man går och lägger sig är ju lika spännande

Haha, ja visst är det spännande :) Det jag funderar mest över är om det startar mitt i natten, att man ska hinna få tag i barnvakten som förhoppningsvis vaknar när man ringer...nu har vi 2 backupper, men iallafall....

Får man fråga varför du ska bli igångsatt?
  • Fliselisan
    tomten12 skrev 2018-02-08 07:52:46 följande:

Mitt första barn tog 1h 40 min att få ut, så för att jag inte skall behöva föda hemma, så blev jag igångsatt med barn nr 2 och samma sak kommer ske nu med barn nr 3. Alltså pga snabba förlossningar.. Har strax under timmen till BB och det är inte säkert jag hinner in..

Åhhh...då förstår jag, går ju ofta snabbare med barn 2 och 3 osv....

Hur känns det att bli igångsatt? Blir det väldigt långdraget? Mer ont?
  • Fliselisan
    änglarsmå skrev 2018-02-07 18:01:33 följande:

Har typ kräkts varje förlossning av smärtan så har inga höga förväntningar på att slippa det, är själv hemma en period nu med 2 barn som behöver aktivitet den ena är hemma på heltid då dagis saknas men jag är helt off har verkligen noll energi efter hushållsunderhåll och middag. Tycker synd om barnen just nu som har en skittråkig morsa och hemmamiljö bara ligger ner typ. Inte likt mig!

Usch, man har ju tillräckligt då ändå liksom, men svårt att komma ifrån smärtan, har nog glömt eller kanske förträngt hur det var.

Våra barn går i skolan så hämtar dom strax innan 2 om dagarna, men är ändå helt slut av vardagsgörat, som du säger. Förstår att du har det jobbigt som också har ett barn hemma hela tiden. Men barnen klarar sig, att ha lite tråkigt kan ofta öka deras kreativitet istället.
  • Fliselisan
    Zaxika skrev 2018-02-07 16:23:19 följande:

Det blir ju väldigt mer spännande om värkarna bara drar igång utan förvarning. Har inte ens funderat på att det kan bli så... Men det är väl tjusningen med det hela, att allt är så oförutsägbart..

Magen är konstant stenhård och lillen stretchar som sjutton. Men jag föredrar ändå att känna lillen tydligt varje dag även om det är lite obehagligt och gör ont ibland.

Visst känna det när bebisen stretchar! Ibland undrar jag om den försöker bryta sig ut, haha
  • Fliselisan
    Anonym (Sj) skrev 2018-02-08 20:46:29 följande:

Hej alla!

Jag är i vecka 39 (38+1) beräknad 18/2

Idag och igår har jag känt mindre fosterrörelser , min bebisen har varit igång sen dag 1 jag plussade men nu kan gå flera timmar innan jag känner jätte jätte lite , har inte ont eller något sånt , hade innan på dagen liten mensvärk känsla , men mina flyktingar har minskat rejält ( förlåt för känsliga ) för 1 vecka sen hade jag jätte mycket men nu 2-5 dagar är de knappt något .

Behöver jag vara oroligt ? Skall jag kontakta förlossningen ?

Vad hade ni gjort i min situation

Detta är min första barn

Men jag känner mig inte så gravid längre

Och magen har blivet mindre tycker jag :(

Någon som är i samma sits som jag ?

Hur har det gått för dig, har du varit i kontakt med förlossningen?
  • Fliselisan
    tomten12 skrev 2018-02-09 10:49:57 följande:

Hej,

Nej för min del kändes det bättre med igångsättning. Det tog 3h från att de tog hål på hinnorna, och det kändes mer överkomligt än 1,5h som det tog med första. Blir lite mer kontrollerat så... Sedan ang. smärtan så kan jag inte säga så mkt, för det blir ju gärna lite intensivt den korta stunden man håller på, och när man har så snabba förlossningar så hinns det ju liksom inte med ngn bedövning..

Men, å andra sidan, jag var ju öppen 2 cm redan när de satta igång mig, och de kommer inte att sätta igång mig denna gång heller om jag är helt omogen ( vilket är smått otroligt som omföderska i v 37+)

Ja, 1,5 H är ju väldigt snabbt, förstår att det känns lugnare att bli igångsatt.
  • Fliselisan
    Anonym (Sj) skrev 2018-02-09 10:17:07 följande:

Hej!

Tack för ni tog tid och läste min inlägg . Jag ringde förlossningen säkert 20-50 gånger de varit upptagen och jag bor långt ifrån där jag vill födda . Min man har hållit på och trycka och sånt , bebisen rörde sig lite och man såg det . Det va skönt , min bm jobbar inte fredagar ( hon är privat ) så jag kommer ringa förlosssningen igen idag när min man kommer hem från jobbet .!

För jag vaknar nu ( har knappt sovit något ) men känner jätte jätte lite rörelse , men aboslut inte så som de dagarna hon håller på sparka sönder min mage .

Detta är ingenting om man jämför med Innan .

Jag har gjort 2 tillväxt kontroll

2 av de va ej bra men de sista va helt perfekt sa de

Så min barn kommer inte vara 50 cm eller uppåt

Har fått höra att hon kommer föddas 48cm och kanske väger 2900g

Men det vet man aldrig tills de är ute .

Man bör ju ta kontakt med förlossningen inom några timmar om man upplevt minskade eller svagare fosterrörelser. Har du pratat med dem ännu? Eftersom du skriver inlägget här så är du ju orolig, försök att åka in för kontroll så fort som möjligt? De ser ju hellre att man kommer en gång för mycket än tvärtom.
Svar på tråden Mindre en 50 dagar till bf !