Inlägg från: Fliselisan |Visa alla inlägg
  • Fliselisan

Mindre en 50 dagar till bf !

Hej, hoppar gärna in i tråden med 41 dagar kvar. 2a barnet, 8 år sen sist precis som någon annan i tråden.

Har varit väldigt illamående under hela graviditeten och mår fortfarande illa av och till. Mycket halsbränna och sover numera väldigt dåligt, allt mer sammandragningar, får promenera i snigeltakt, men mår annars bra.

Måste vara jätteskönt för er som är hemma redan, ska själv arbeta till sista januari....15 dagar till..

Nu börjar ju tankarna kring förlossningen...har ni andra packat BB väskan?

• Fliselisan
    Linda2barnsmamma skrev 2018-01-09 13:21:20 följande:

Ja foglossningen har blivit värre för varje barn och kommit tidigare varje gång. Samma med Sd:) så de stämmer för mig ialf.. tyvärr

Ja sover dåligt gör ja oxå. Har så fruktansvärt ont i höfterna så får byta ställning hela tiden hela nätterna igenom...

Precis så har jag också, kan knappt ligga i soffan längre som ju är hårdare än sängen. Känner hur jag frustar och stönar på nätterna och väcker min man när jag ska kravla över till andra sidan, stackarn.
  • Fliselisan

En del säger att man ska ta med mat/smörgåsar till mannen, eftersom de inte får något att äta? Men de borde ju kunna köpa mat på avdelningen, tänker sen på BB?

• Fliselisan
    Vargen070918 skrev 2018-01-23 08:24:24 följande:

Tänkte bara höra hur ni känner inför slutet av grav samt förlossningen med tanke på alla sjukdomar som härjar nu?

Jag försöker ta det med ro men nu när halva kontoret antingen ligger hemma med magsjuka eller flunsa känns det så där.

Vilken mardröm att ligga sjuk när förlossningen drar igång

Precis, många runt om som är sjuka. Ena barnet här hemma har precis haft magsjuka, men verkar som vi andra klarat oss.

Får panik av tanken på kräksjuka nu.
  • Fliselisan

19 dagar kvar till bf, första lediga dagen idag, otroligt skönt! Fixade frukost till barnen och gick med dem till skolan, har sedan sorterat lite grejer, packat BB väskan, vilat och njutit av att inte vara på jobbet.

Vad gör ni andra på dagarna, om ni inte arbetar fortfarande såklart?

• Fliselisan
    juliazim skrev 2018-02-02 13:53:15 följande:

Här hemma förbereder vi innan bebisen kommer. Dock har hela familjen legat i magsjuka. Barna bra och sambon nu och jag själv är på bättringsväg. Ska bo på.hotel med sambon imorgon, handla det sista och ut och äta middag. Hoppas man är helt återställd. Bara 25 dagar kvar till BF:)

Hua, magsjuka är verkligen det sista man vill ha. Låter mysigt med hotell och middag :)

Nu börjar det kännas som att bebisen kan komma när som helst, har haft några riktigt onda sammandragningar, och känner ofta hur det liksom "sticker" och hugger neråt, svår känsla att förklara, men nästan som att bebisen skulle stoppa ut en hand.

Maken är på helspänn och redo att gasa iväg till förlossningen när som helst, men vi får säkert vänta....
  • Fliselisan
    juliazim skrev 2018-02-02 19:54:52 följande:

Ja det ska bli mysigt:) har haft som dej med nu i några dagar. Har 1 timme till förlossningen om bebisen skulle titta ut när vi är på hotel imorgon. Tur jag tänkte lite när jag bokade:) är det värre nån spec tid på dygnet för dig? Nätterna tycker jag är värst.

1 timme borde ni hinna in på :) tänker också lite så, dags att fundera över vart man befinner sig nu...

Tycker också nätterna är jobbiga, vaknar av att bebis sparkar, alltid kl 5 och brukar inte kunna somna om efter det, ont i höfter, sendrag i vaderna (aj aj!) och sammandragningar på nätterna så man ibland tror att det är dags.

Morgnarna är bäst, kan fortfarande promenera skapligt då, brukar gå med barnen till skolan, men efter lunch när man hämtar går det betydligt långsammare.

Man är som en gammal sköldpadda i ryggläge, haha.
  • Fliselisan
    änglarsmå skrev 2018-02-02 21:24:20 följande:

Har typ 30 dagar kvar och känner mig skitjobbig vid besöken hos barnmorskan är så orolig av mig. Tredje barnet men är så orolig, gör de urinodling om man ber om det eller behöver man kämpa för det. Funderar på om jag kanske ska vända mig till vårdcentralen istället. Kissar 1 gång i timman och har sjukt ont i hela magen kan ju vara naturligt också med tanke på att det är nära men vill kontrollera ändå. Vad tror ni?

Det låter mycket med en gång i timmen. Gravida har ofta inte de klassiska symtomen på urinvägsinfektion som sveda och trängningar, ibland kan det bara vara magont eller sammandragningar.

Tycker absolut du ska kontakta mödravården och vill inte de kontrollera tar du kontakt med vårdcentralen, säg att det svider lite så får du garanterat kontrollerat med en urinsticka. Även om den inte visar något ska du kräva odling ändå eftersom det är vanligt med urinvägsinfektion även om urinstickan ej ger utslag...och alla urinvägsinfektioner hos gravida ska behandlas.

Min upplevelse på MVC är att de förvisso har större erfarenhet av gravida, men också är ner härdade och lättare viftar bort sånt man är orolig över, som det här, än vad de gör på vårdcentralen.

Så hör av dig snarast, kanske någon närakut imorgon (motsvarande vårdcentral fast helgöppet) slipper du oroa dig. Bättre kolla 1 gång för mycket än tvärt om.
  • Fliselisan

Tror inte det är farligt att vänta till måndag, urinvägsinfektion är ju väldigt vanligt bland gravida. Får du feber och mer påverkan ska du givetvis omgående söka vård. Men känner du dig mycket orolig kanske du ska kolla med vården redan idag, för din skull. Det hade nog jag gjort.

Jag hade typ samma symtom som du för ett par månader sen, tog då kontakt med Min Doktor (appen) som skrev ut behandling med uppmaningen att kontakta sjukvården på nytt om besvären inte försvann. Lämnade ingen odling, men vet att man kan göra det också på remiss via dom, och lämna in urinprov på ett lab de har avtal med.

Hade heller aldrig haft urinvägsinfektion, men kände oro, tog behandlingen och symtomen försvann efter nästan bara ett dygn.

Så vill du inte "åka in" kanske appen kan vara värt att testa? KRY appen använder videosamtal, men inte Min Doktor. Har testat båda och tycker den senare var bättte.

• Fliselisan
    änglarsmå skrev 2018-02-03 09:01:32 följande:

Tack söta du för råden, är resistent mot en hel del antibiotika så tar bara när det är bakterier konstaterat

Ok, ja annars kan det ju bli i onödan. Hoppas du får hjälp!
Svar på tråden Mindre en 50 dagar till bf !