änglarsmå skrev 2018-02-02 21:24:20 följande:
Har typ 30 dagar kvar och känner mig skitjobbig vid besöken hos barnmorskan är så orolig av mig. Tredje barnet men är så orolig, gör de urinodling om man ber om det eller behöver man kämpa för det. Funderar på om jag kanske ska vända mig till vårdcentralen istället. Kissar 1 gång i timman och har sjukt ont i hela magen kan ju vara naturligt också med tanke på att det är nära men vill kontrollera ändå. Vad tror ni?
Det låter mycket med en gång i timmen. Gravida har ofta inte de klassiska symtomen på urinvägsinfektion som sveda och trängningar, ibland kan det bara vara magont eller sammandragningar.
Tycker absolut du ska kontakta mödravården och vill inte de kontrollera tar du kontakt med vårdcentralen, säg att det svider lite så får du garanterat kontrollerat med en urinsticka. Även om den inte visar något ska du kräva odling ändå eftersom det är vanligt med urinvägsinfektion även om urinstickan ej ger utslag...och alla urinvägsinfektioner hos gravida ska behandlas.
Min upplevelse på MVC är att de förvisso har större erfarenhet av gravida, men också är ner härdade och lättare viftar bort sånt man är orolig över, som det här, än vad de gör på vårdcentralen.
Så hör av dig snarast, kanske någon närakut imorgon (motsvarande vårdcentral fast helgöppet) slipper du oroa dig. Bättre kolla 1 gång för mycket än tvärt om.