Inlägg från: HelaGotland |Visa alla inlägg
  • HelaGotland

Tycker du att den som går AMU -arbetsmarknadsutbildning ska också få ha rätt till studentbostad?

Jag har gått något liknande fast i privat regi, studieplatser köpta av AF. Vi fick behålla a-kassa under tiden (kursen var direkt gjord för att kunna få anställning direkt efteråt och innehöll en del obetald praktik). Kursen, eftersom den var praktisk, tillgodoräknades också som a-kassegrundande.

Det hade väl varit lite VÄL att också begära bostad? Jag tycker inte att en AMU-kurs (som oftast är frivillig och inte påbyggnadsbar) ska rendera en bostad OCKSÅ. Tänk vad dessa kurser kostar skattebetalare.

• HelaGotland
    Anonym (!) skrev 2018-02-04 19:58:53 följande:
    Jag tycker att de som läser på Komvux och kämpar men inte får rabatter på buss och annat-det är svinigt-jag gick på komvux i tre år och räknades som mindre värd än högskolestuderande. Inte nog med att jag blev straffad första gången för att jag föddes av en idiot ej lämpad att vara mamma och därför inte kunde klara skolan , sen straffades jag en gång till och ansågs vara mindre värd

Ursäkta? De som läser in gymnasiebetyg på komvux kan dels få vanligt studiebidrag och i vissa fall även utökat studiebidrag.

Så vad klagar du på? Var tacksam istället.
  • HelaGotland
    Anonym (!) skrev 2018-02-04 19:58:32 följande:
    Min kompis gick 18 månader utan en enda veckas uppehåll varje dag 8-16 Beror på vilken utbildning man går

Fast utbildningsställena brukar ju ha påsklov och sommarstängt. Personalen och lärarna måste ju få lite ledigt också... T o m YH utbildningar stänger för åtminstone 2 v sommartid.
  • HelaGotland
    Anonym (!) skrev 2018-02-06 00:36:58 följande:
    Läs igenom en gång till så ser du vad jag klagar på. Håll dig till ämnet i tråden annars

Jag HÖLL mig till ämnet! De som läser in hela år på komvux har det mest generösa studiebidraget!
  • HelaGotland
    Anonym (!) skrev 2018-02-08 11:28:35 följande:
    Ja visst är det skandalöst! Min kompis sjukanmälde sig en vecka och reste på semester. Nån vila måste man ha under 18 månader

Ja det låter helt vansinnigt!
  • HelaGotland

Jag gick på en YH som då hette KY ett år och då skulle vi vara i skolan varje dag, minst mellan 8-16. En vecka ledigt fick vi på det året. Det tyckte jag var tufft.

Svar på tråden Tycker du att den som går AMU -arbetsmarknadsutbildning ska också få ha rätt till studentbostad?