Tycker du att den som går AMU -arbetsmarknadsutbildning ska också få ha rätt till studentbostad?
Nej, utbildningen ska vara CSN-berättigad och på heltid. Däremot kan man ifrågasätta varför utbildningen inte ger rätt till CSN.
Nej, utbildningen ska vara CSN-berättigad och på heltid. Däremot kan man ifrågasätta varför utbildningen inte ger rätt till CSN.
Även jag har gått både och. Själv var jag väldigt tacksam för den utbildning jag fick av af. Du har knappast varken läst på universitet eller arbetat tidigare. Som student har du 30 dagars karens vid sjukdom. Och hade du nån gång jobbat hade du såklart inte ifrågasatt att du inte får pengar om du inte går dit.
Det finns ett social försäkrings system som garanterar dig riks norm. Kan du inte överleva på de pengar du får när de flesta andra kan så är det nånting du ljuger om. Får du inte norm från soc har du nån som försörjer dig, alternativt är du så ung att dina föräldrar ska stå för din försörjning. Och nej aktivitetsstöd för ungdom är inte värst mycket. Men det handlar om fickpengar.
...alltså staten betalar ett par hundra tusen kronor till utbildning, men inte tillräckligt att leva på för att kunna genomföra utbildningen