• Riktigt trött på systemet

Vad är det för fel på det här j*vla landet egentligen?

Ja vad är det för fel på det här JÄVLA landet egentligen? Eller rättare sagt: det svenska rättsystemet?

Några exempel:

-Terrorister får åka fritt utomlands för att kriga i t.ex Irak och Syrien - när dessa kommer tillbaka så ERBJUDS dem vård, jobb, bostad ISTÄLLET för att DÖMAS till LÅNGA fängelsestraff och utvisning då dessa troligtvis har begått grova brott.

- 20 killar våldtar en tjej och INGEN döms.

- Pedofiler döms till väldigt låga fängelsestraff och dem har sina speciella celler där dem sitter

- Rattfyllon som t.ex kör ihjäl ett barn döms och får sitta inne i MAX 2 år.

- Det svenska rättsystemet är uppbyggt så att man får sitta typ 2/3 av sitt straf. Sköter man sig blir det naturligtvis mindre.

Det här är BARA några ynka få exempel på hur det ser ut i vårt samhälle idag.

Vårt svenska rättsystem sympatiserar med BROTTSLINGARNA istället för offren.

Vad har det här jävla landet för problem egentligen?

Missförstå mig rätt nu: Jag älskar faktiskt Sverige och människorna av hela hjärtat. Jag är bara så förbannad trött att gång på gång se och höra hur grova brottslingar kommer undan.

Är den svenska staten så oerhört feg?

Vi skulle behöva en Donald trump eller en Putin som kan ordna upp landet.

• Svar på tråden Vad är det för fel på det här j*vla landet egentligen?
    Tofflans skrev 2018-01-06 20:30:38 följande:

Börja arbeta politiskt med klara mål.

För att det kommer ju verkligen och hjälpa? Vi har ju partier i riksdagen som vill ha högre och seriösare straff men INGEN lyssnar på dem.
  • Allsw

Rätssystemet är lite ur synk med det allmänna rättsmedvetandet. Det är därför det funkar för politiker att prata om "hårdare tag". Men det finns också anledningar:

- man kan inte döma folk utan att det är ställt utom varje rimligt tvivel att de är skyldiga. Jag tror faktiskt att de ändrat på en del saker så att man inte längre kan skylla på varandra som i Lindomefallet utan båda åker dit för tex medhjälp.

- om man låser in folk på tex 30år för sexbrott så förlorar förövaren inget på att döda offret för att öka chansen att dölja brottet. Saker eskalerar om man ändå är körd och inte har något att förlora.

Det som verkligen stör mig är att polisen inte utreder, inte lyckas klara upp det man faktiskt utreder och att tex skattebrott straffas hårdare än brott mot en faktisk person. Likaså att det finns områden där brottsligheten tagit över och att vi har politiskt tillsatta nämndemän (amatördomare) som har ökänt dålig kunskap.

Diktatorer och narcissister göre sig icke besvär som politiska ledare däremot.

• MeandHim

Att du sen får ett jäkla hårt straff om du fuskar med skatten, men om du mördar ett barn så är det ingen ?fara? det är betydligt lindrigare straff.

Jag håller med dig, lite straff som USA vore minst sagt på sin plats. Fram med livstid gånger 20!

Allsw skrev 2018-01-06 20:43:18 följande:

Rätssystemet är lite ur synk med det allmänna rättsmedvetandet. Det är därför det funkar för politiker att prata om "hårdare tag". Men det finns också anledningar:

- man kan inte döma folk utan att det är ställt utom varje rimligt tvivel att de är skyldiga. Jag tror faktiskt att de ändrat på en del saker så att man inte längre kan skylla på varandra som i Lindomefallet utan båda åker dit för tex medhjälp.

- om man låser in folk på tex 30år för sexbrott så förlorar förövaren inget på att döda offret för att öka chansen att dölja brottet. Saker eskalerar om man ändå är körd och inte har något att förlora.

Det som verkligen stör mig är att polisen inte utreder, inte lyckas klara upp det man faktiskt utreder och att tex skattebrott straffas hårdare än brott mot en faktisk person. Likaså att det finns områden där brottsligheten tagit över och att vi har politiskt tillsatta nämndemän (amatördomare) som har ökänt dålig kunskap.

Vad kan och vad måste vi vanliga medborgare göra för att ändra på detta? Se till så att det blir bra för alla parter och så att brottslingar verkligen får hårda straff.
    MeandHim skrev 2018-01-06 20:44:36 följande:

Att du sen får ett jäkla hårt straff om du fuskar med skatten, men om du mördar ett barn så är det ingen ?fara? det är betydligt lindrigare straff.

Jag håller med dig, lite straff som USA vore minst sagt på sin plats. Fram med livstid gånger 20!

TACK!! Precis så ska det vara! :D
  • KlunsSmurfen

Det här är BARA några ynka få exempel på hur det ser ut i vårt samhälle idag.

Fildelare döms till att betala 4,3 miljoner i skadestånd ? för en enda film

Det är inte riskfritt att dela med sig av upphovsrättsskyddade filmer. Tingsrätten i Västmanland dömer en 28-årig man från Sala för att redan innan lanseringen spritt filmen Beck: Levande begravd på den numera nedlagda Bittorrent-sajten Swebits. Domen är 4,3 miljoner kronor i skadestånd till filmbolaget Nordisk film och 160 timmars samhällstjänst. Om fängelse hade valts skulle straffet uppgå till 6 månader bakom lås och bom.

www.sweclockers.com/nyhet/18051-fildelare-doms-till-att-betala-43-miljoner-i-skadestand-for-en-enda-film

• KlunsSmurfen

Vi skulle behöva en Donald trump eller en Putin som kan ordna upp landet.

Vi behöver någon som kan ena folket, inte en Trump, en Stefan Löfven eller någon som Putin.
  • Usop

Så här blir det när sossar styr,socialdemokrater älskar kriminella och daltar med dom ,så länge du inte stjäl skattepengar ofc enligt sossarna får bara dom stjäla av folket

• Usop
    Allsw skrev 2018-01-06 20:43:18 följande:

Jaha men då behöver vi inte ha några lagar då? Kan låta folk göra som dom vill

Så funkar det inte lilla vännen, titta på Japan dom har både dödsstraff och extremt hårda straff för våldtäkter och dom är världens säkraste land ,och dom har minst invandring och kräver anpassning WOPS oj shit sry nämnde elefanten i rummet elakt av mig dumma dumma rasist Usop säg inte sanningen då blir pk maffian arg
Svar på tråden Vad är det för fel på det här j*vla landet egentligen?