• Fru Ve

15 månaders sover skräpdåligt

Har ungefär samma problem.... Har en 10-månaders som är jobbig att söva och vaknar mycket och lätt. Jag vill råda er att göra det som är lättast och funkar i alla fall. Har tre barn varav den äldsta också var såhär jobbig med sömnen och med honom försökte vi med en massa metoder och egen säng, vilket ledde till stress och inte gav bättre sömn ändå. Denna gång kör vi sövning i sjal/sele eller ligger bredvid bebis tills han somnar. Han sover i vår säng för att minimera krångel. Just nu är min man föräldraledig och jag jobbar. När jag ska jobba sover jag på soffan och pappan sover med bebis. Om det funkar att söva henne i bärsele så gör det! Små barns mönster ändrar sig ofta så man får försöka tänka att bara för att det är så här nu, måste det inte vara så om 2 månader.

Om ni ska börja jobba båda så sov med barnet varannan natt så ni får lite sömn åtminstone. Sen kanske ni ska fundera på barnvakt ibland åtminstone dagtid för att få lite partid? Vi har det också så att vi aldrig nästan har tid ihop vilket är tufft. Men det går också över!

En idé kan vara att prova att lägga henne tidigare. Barn som är övertrötta kan ju vara svårsövda p.g.a. det. Vad händer om ni försöker natta redan vid kl 19 eller 19.30?

Svar på tråden 15 månaders sover skräpdåligt