Inlägg från: mjölkallergiker |Visa alla inlägg
  • mjölkallergiker

Nyfödd bebis utsatt för rasistiskt näthat

Som brukligt presenterade man i Wien, Österrike, årets första bebis dem 1 januari 2018.

Men när det framkom att den nyfödde va av muslimskt ursprung vaknade den högerpopulistiska och rasistiska svansen på nätet. Massor av rasistiskt börjat spreds i diverse grupper på FB mot den nyfödde och hatet spreds som en löpeld.

Den katolska kyrkan i Wien startade en motaktion med en Facebook-sida som samlade tiotusentals medlemmar på kort tid. Sidan blev dock inte långvarig efter att rasister att gjord en samordnad attack på nätet och massanmält sidan som fick Facebook att t bort den.

Att näthat och rasism blivit vardagsmat i samhällsdebatten, främst på nätet av SDs anhängare, har många accepterat idag tragiskt nog. Men mot en nyfödd bebis. Vilket sjukt samhälle vi fått. Det som inte va tänkbart att uttrycka för 10 år sedan är idag helt legitimt.

• Svar på tråden Nyfödd bebis utsatt för rasistiskt näthat
  • mjölkallergiker

Båda era inlägg är helt horibla. En nyfödd bebis utsätts för rasistiskt näthat och ni börjar prata om religion, invandring och vems fel det är. 

Herregud.

• mjölkallergiker

Tråden är inte startad för att diskutera invandringspolitik, religion eller andra saker. Det finns andra trådar för det på familjeliv.

Det finns INGENTING som kan försvara att man skriver att man önskar livet ur ett nyfött barn för att hennes föräldrar är av en annan religion. INGET.

Det faktum att ni två, Rastura och svartakatten98, överhuvudtaget får för er att börja diskutera politik och förklara beteendet gör att man blir helt förskräckt över vilket samhälle vi lever i.

• mjölkallergiker
    rastura skrev 2018-01-05 22:52:25 följande:
    Ingen som ursäktar beteendet men till skillnad från dig försöker jag inte läka en bruten arm med en Alvedon,man måste gå djupare in för att lösa problemen 
    Du fattar fortfarande inte. Om du vill diskutera invandringspolitik finns andra trådar. Du får vara hur kritisk du vill mot invandring, islam eller vad fan som helst.

Tråden handlar om ett nyfött barn som möts av rasistiskt näthat och du försöker förklara beteendet med logiska argument.
  • mjölkallergiker
    rastura skrev 2018-01-05 22:59:00 följande:
    Men du vet ju inte ens vad rasism är så hur ska vi veta att detta "hat" ens existerar? Bara för att en anonym kränkt åsiktspolis på FL säger det? 
    Herregud... Jag bemöter inte ens dina inlägg längre.
  • mjölkallergiker
    Smirnoffski skrev 2018-01-05 23:23:04 följande:

TS du kan inte klaga på att andra börja diskutera politik när du i din trådstart i princip likställer detta hat med vad SD gör, blir lite svårt att diskutionen inte glider in på politik då.

Lite som att jag vill diskutera ett kakrecept, men i min trådstart passar på att nämna hur flummiga vänsterpartiet är, och sedan bli arg när folk börjar bemöta det jag sa om vänsterpartiet istället för kakan.

Patetiskt argument.

Det är de facto SDs anhängare som sprider denna typen av rasistiskt näthat på hemmaplan. Det är absolut inget att hymla om.
  • mjölkallergiker

Tack alla fantastiska människor som kommenterat igår och idag.

Jag tappade tron på mänskligheten där ett tag...

Det är förfärligt, och framförallt fruktansvärt historielöst att försvara rasism med att det är ett naturligt steg eftersom vi har haft en viss politik på området invandring. Det går aldrig att försvara rasism eller nazism med att det finns logiska orsaker.

Kurlie nämnde nazismens frammarsch i Tyskland. Som ju också förklarades med helt logiska argument i ett Tyskland där folket blev allt mer desperat. En stark ledare hittade då syndabocken juden. Arbetslösheten, deras fel. Brottsligheten, deras fel. Den svaga ekonomin, deras fel. Rasismen då försvarades också av Hitler och hans parti med "vi behövs för Tysklands bästa".

Återigen. Det handlar inte om att inte ha rätt till en egen åsikt. Kritik mot olika politiska frågor som t.ex. invandring eller att man är kritisk mot islam som religion.

Men man kan aldrig någonsin försvara ett horribelt beteende mot ett nyfött barn genom att säga "Ja, det är såhär det blir eftersom folk är trötta....". Det är riktigt farligt. Det har vi bevis på ur ett historiskt perspektiv.

Och parallellen till SD är inte alls konstig. Traska in på första bästa SD-vänliga Facebook-sida som sprider alternativa nyheter och kolla bland kommentarerna. Människor önskar livet ur alltifrån politiska motståndare till flyktingar. Helt öppet och utan skam. Och alla som röstar på SD utan att aktivt motarbeta den kulturen inom partiet är med och stöttar det.

Svar på tråden Nyfödd bebis utsatt för rasistiskt näthat