Inlägg från: Anonym (leticia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (leticia)

Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...

Tror inte detta är ett alltför ovanligt scenario må jag tro. Visst ovanligt, men det kan ske. 
    Min syrra skiljdes med sin exman som gifte om sig. Han skaffade ny familj och testamenterade bara laglotterna till vardera barn, inklusive deras gemensamma. Resten (galet nog) gav han till mig exfru och inte hans nya sambo. Hon fick inget. Vet inte om de kanske har bråkat och detta orsakat att han gett allt till min syrra, men det hände i alla fall. Sann historia. 

Sedan har jag hört liknande scenario hända två av mina vänner. En vars exman gav allt till henne, trots ny sambo (älskarinna) och en annan som dock inte gav till henne som exflickvän, utan till deras gemensamma barn, trots nya barn med ny fru. De fick alla bara laglotter och resterande fick det förfödda. 
    Sedan känner jag till fall såklart i äldre generationer där folk gett mer till nya familjen, men jag upplever att bland nya generationer så ser man först till kärnfamiljen och sedan till sin nya familj? Hur detta nu funkar? Jag har ingen aning, jag är själv gift och lever i kärnfamilj, men jag blir ganska fundersam. Kanske har män svårare att släppa sin första fru, sin första riktiga kärlek (har läst att det är något biologiskt) som gör att de alltid bryr sig om henne och därmed detta resultat? Äh, jag vet inte. Men det är ganska intressant för jag förstår själv inte riktigt beteendet och kan ibland nästan tycka synd om nya kvinnan i männens liv. 

Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...