• Anonym (nn)

Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...

Phalaenopsis skrev 2018-01-06 00:19:47 följande:
    Det finns lite olika sätt att komma runt att lagen ägnar sig åt positiv särbehandling för särkullbarn (möjligen för att utomäktenskapliga barn var negativt särbehandlade tidigare), men alla har sina stora brister.
    Förmodligen inte detta. Tidigare hade inomäktenskapliga barn och särkullbarn (som inte behövde vara utomäktenskapliga, lika gärna från ett tidigare äktenskap) samma starka sits; den som vunnit på dagens lagstiftning är den änka/änkling som inte längre riskerar att bli satt på bar backe av sina egna barn utan testamente - vilket hände tidigare.
  • Anonym (nn)
    Tomelilla15 skrev 2018-01-05 22:14:50 följande:

Ts, är det inte aktuellt med giftermål? Om inte, varför?

Jag menar att det vore det enklaste i hanteringen rent juridiskt av pengarna och hur de fördelas. Det skulle ju lösa arvsfrågan så att första dottern får ut ett arv vid hans död och du kan bo kvar i huset med ert gemensamma barn.

Särkullbarnet har som skrivits ovan ändå rätt att få ut sitt arv.
    Däremot, om TS idag saknar större egna tillgångar utan de ägs av sambon, skulle ett äktenskap - utan äktenskapsförord - göra hennes giftorättsgods större och därmed minska arvslotten som ska betalas ut till barnen.

Märk väl att detsamma gäller om de skulle dela på sig. Om vi spekulerar i att TS saknar större tillgångar idag, kanske rentav inte äger någon del i bostaden eller har någon samborätt till den, så skulle hon sitta på bar backe även vid ev separation.

Å andra sidan kanske en man som medvetet väljer att inte testamentera något till sin sambo skulle vilja ha enskild egendom om han gifte sig också.
  • Anonym (nn)
    Anonym (leticia) skrev 2018-01-08 19:03:05 följande:

Sedan känner jag till fall såklart i äldre generationer där folk gett mer till nya familjen, men jag upplever att bland nya generationer så ser man först till kärnfamiljen och sedan till sin nya familj? /.../ Kanske har män svårare att släppa sin första fru, sin första riktiga kärlek (har läst att det är något biologiskt) som gör att de alltid bryr sig om henne och därmed detta resultat? Äh, jag vet inte. Men det är ganska intressant för jag förstår själv inte riktigt beteendet och kan ibland nästan tycka synd om nya kvinnan i männens liv. 

Nu innebär ju kärnfamilj iofs bara mamma-pappa-barn i motsats till en familj som innehåller fler släktingar, och sådana familjer kan man ju ha flera efter varandra om man väljer att inte ha växelvis boende för tidigare barn eller om dessa är vuxna och flyttat hemifrån. Men i alla fall är mitt intryck att det är betydligt vanligare att göra tvärtom än i fallen du (och TS) beskriver,  alltså att prioritera den aktuella familjen ekonomiskt. Orsakerna kan säkert variera. Om tidigare barn är vuxna och självförsörjande kan jag förstå om föräldern vill underlätta för minderåriga barn att kunna bo kvar i den gemensamma bostaden t ex.
  • Anonym (nn)
    TeresB skrev 2018-01-09 07:51:12 följande:

Nu vet jag inget om hur dyrt deras boende är men en bra livförsäkring skulle kunna vara en bra grund om ts är förmånstagare. Då kan hon vid sambons bortgång lösa ut barnen.

Detta fungerar bäst om den avlidne är yngre, fullt frisk och i arbete. För den som närmar sig eller passerat pensionsålder brukar ersättningen inte vara så hög och den som redan har ohälsa brukar inte få teckna utan undantag.
Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...