• mileythebunny

Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?

Hej! Började också med Gonal-f igår, första behandlingen, vore kul att följas åt! Vi är oförklarligt barnlösa, har försökt till och från i många år.
    Jag har fått tid för första ul den 10/1 för att kolla hur det går och äggplock är planerat någon gång i v3 om allt går som det ska...

Första sprutan igår kväll var förresten sååå mycket jobbigare än jag väntat mig! Hur gick det för dig?

• mileythebunny
    428 skrev 2018-01-04 18:40:21 följande:

Hej, 

Är också oförklarligt barnlös. Har försökt aktivt i 3,5 år haft oskyddat sex i 4. Gjorde utredningen för ett år sedan och allt såg bara bra ut med oss båda. Gjorde vår första ivf i november som resulterade i 7 befruktade ägg. Vi fick upp hoppet och kände att nu ska det lösa sig. Vi satte in ett och vi fick höra att resten skulle frysas dagen efter.

Två dagar efter insättningen fick vi ett brev på posten som sa att inget av de övriga dög att frysa utan någon förklaring om varför. Någon vecka efter insättningen fick jag en blödning precis som mens som jag tolkade som ett klart missfall och blev såklart jätteledsen. Oavsett så ska man ändå göra ett graviditetstest efter två veckor. Svor lite bittert när jag skulle in och göra testet som skulle bekräfta vårt misslyckande. Blev rejält snopen när det var ett pluss jag såg. Ingen av oss vågade riktigt tro på det men hoppet kom smygande tillbaka.

Tyvärr fick jag sen missfall på riktigt ytterligare en vecka senare. Mycket blod, stora klumpar och stor sorg och besvikelse igen. 

Snart ska vi börja om från början igen med sprayer, sprutor och vaginaltabletter. Att lösa ett problem man inte förstått orsakrna bakom känns mer som att förlita sig på tur och slump än goda odds. Vill så gärna förstå vad det är för fel på mig. 

Usch, så tråkigt, kan verkligen föreställa mig hur man svänger mellan hopp och förtvivlan hela tiden. Håller tummarna att det ska gå bra hela vägen andra försöket!
    Gjorde du det långa protokollet, med spray? 
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-04 15:17:07 följande:
    Då är vi ju i samma sits! äggplock i v3 här med, om de går som de ska!

Min man fick ta sprutan på mig, som du säger så var det mycket jobbigare än man räknat med.. Men nu är jag mest förväntansfull, och de gjorde ju inte så ont iaf :)

Hoppas på de bästa för oss båda här nu!!
    Ja, massor med pepp! Förhoppningsvis är allt detta SÅ värt det i slutändan.

Nä, sprutan gör ju inte ont, och jag var förvånad över att jag reagerade så starkt igår, vilket har gjort att jag nu våndas totalt för kvällens spruta... Min man får ta den på mig idag, får se om det funkar bättre.
    Har du fått några tidiga biverkningar av din Gonal-f? Jag kände mig jättekonstig i magen (i området där jag tog sprutan och i vänster äggstock) och varit ganska illamående idag, men jag undrar om det bara är psykiskt...

Lycka till i dagarna!
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-04 21:45:04 följande:
    Klart det är värt de, bara svårt att tänka så nu när man precis börjat med skiten haha :)

Jag tyckte det var lättare att ta idag (tog den själv) efter att han gjorde de igår på mig. Sitter mer psykiskt att det är jobbigt, än själva sticket, för det känns ju egentligen ingenting!

Jag kände som typ pirr i magen eller vad man ska säga, men inget annars så. Men är nog inget konstigt om man känner av de, beror på vilken dos man fått med kanske? Vilken dos har du fått på gonal-f? :)
    Jag tar Gonal-f 250ie, vad har du för dos?
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-05 02:02:34 följande:
    Jag tar 100ie. Vad jag läst mig till är de en ganska låg dos.. Inte fått någon förklaring till varför. Usch nu blir man sådär nojig igen.

Hur gick det att ta sprutan ikväll?
    Jag är likadan, tror det är så för ganska många av oss - man hör och läser en massa och blir nojig stup i kvarten när andra gör annorlunda osv, men förhoppningsvis har man precis den behandlingen som funkar för just en själv. Jag blir nojig när jag läser statistik kring ivf, tänker direkt att det aldrig kommer funka, men samtidigt vill man hålla hoppet uppe och ha en positiv attityd osv osv...

Med det sagt, du ska nog inte vara orolig, så skönt att läkarna tror att en låg dos passar för dig! Mindre risk för överstimulering också. Jag får en högre dos för att jag har ganska lågt amh-värde och redan är 37 år (ok, om sanningen ska fram så fyllde jag 38 igår, haha) och gör det långa protokollet med spray. Jag sprayar dessutom samtidigt som jag tar sprutor, så kanske också spelar roll, vet inte.
    Jag är nojig för överstimulering, för då kan de inte återföra i samma cykel utan måste vänta till nästa, plus att jag är nojig att om dosen är hög och det blir många ägg kanske de blir av sämre kvalitet... du ser, vi har alla hjärnspöken...

Jag tycker jag känner av dosen ganska mycket, lite som en vattenballong under huden (troligen delvis mentalt) men kanske gör lite skillnad att min dos är 2,5 ggr så stor i jämförelse med 100ie, vem vet. Det gick iaf bättre igår kväll, min man tog sprutan på mig och det var färdigt på ett par sekunder, så det var en lättnad!

Hur har det gått för dig? Och alla er andra?
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-05 13:50:32 följande:
    Grattis på födelsedagen får man ju säga :D Tror inte man ska läsa på för mycket om statistik hit och dit, det är ju väldigt inviduellt hur det kommer fungerar. Och Ivf är ju de bästa sättet att bli gravid på om man har svårigheter. Man får bara hoppas på de bästa, mer kan man ju inte göra!

Läkaren vet ju ändå sin sak, blir du överstimulerad sänker de ju din dos, de är nog ingen fara ska du se :) jag är mer åt andra hållet, att min dos är så låg att inget kommer hända haha.. Du ser, hjärnspöken..

Ja det är sant, du känner nog av det mer iom din dos.

Men va skönt att de känns bättre nu. De blir lättare o lättare att ta sprutan! :) vart i länet ska ni göra er Ivf? Du behöver såklart inte svara. Tänkte att vi kanske tillomed stöter på varandra om vi gör de på samma ställe haha!

För mig går de bra, känner inga biverkningar eller så, och vant mig vid sprutan nu så det är skönt :)
    Hej igen och tack! Och du har såklart helt rätt, man ska inte läsa för mycket och analysera, men när väntan blir lång och otåligheten tar över...Jag tror jag läser statistik osv för att inte få upp förhoppningarna för högt utan istället dra ner mig själv på jorden och påminna mig om att det inte är så bra odds i min ålder osv. Men det är ju mycket bättre att hålla sig positiv! Det går ju inte att kontrollera resultatet ändå, bara hoppas på det bästa, precis som du säger.

Jag ska på ul imorgon (onsdag) och jag känner mig inte ett dugg mer uppblåst eller större än vanligt, så överstimulerade lär jag inte vara. Nu börjar jag tänka mer som du, tänk om det inte är tillräckligt...eller inget alls? Haha, alltid är det något...

När var det du ska på ul, eller du har kanske redan varit, jag minns inte vad du skrev tidigare? (förlåt, jag har världens sämsta minne)

Vi går på RMC i Malmö, men de flesta av er här verkar gå högre upp i landet, eller?
  • mileythebunny

Vi var på vårt första ul idag. De hittade bara fyra-fem blåsor som var stora nog så jag fick höjd dos Gonal-f och ska dit igen på nytt ul på lördag. Tills nu har jag haft 250ie, och nu blir det 300ie. Har jag riktig tur växer det till sig så att jag får göra äggplock måndag eller tisdag, men sannolikt får jag ta sprutorna ett litet tag till, kanske höja dosen ännu mer...får se på lördag!

• mileythebunny
    Mickelickan skrev 2018-01-10 22:35:53 följande:

Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för er allihopa!

Vi slet i 5 år, har heller ingen förklaring på varför det inte funkade för oss. Vi fick 4 tidiga missfall, vi testade med intralipiddropp, trombyl, fragmin, lutinus och inseminationer... ingenting hände. Teorin var då att det är nåt med immunförsvaret. Till slut blev det ivf i Falun. Jag fick ut 20 ägg på äggplocket. 3st blev toppkvalité! Jag fick ett insatt och 2 till frysen. Jag blev gravid på första försöket och fortsatte med droppen var tredje vecka fram till vecka 20 ungefär. Jag tar fortfarande fragminsprutor och ska göra det fram till vecka 37. Nu har jag bara ca 8 veckor kvar tills den här sprattelgubben jag har i magen kommer ut!

Wow, vilken resa! Men det är ju ändå hoppfullt - när man känner att man provat nästan allt och börjar ge upp så är det plötsligt något som funkar!
    Lycka till med den lilla!
  • mileythebunny
    Claudita83 skrev 2018-01-10 22:11:19 följande:
    Håller tummarna att att det blir många fina blåsor:) 
    När började du med sprutorna?
    Tack! Jag började med sprutor den 3/1 efter 19 dagar med Synarela.

Hur går det för er?
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-11 13:24:56 följande:
    Spännande :) Jag fick reda på att jag har PCOS idag. Ingenting min läkare sagt till mig, vilket jag tycker är väldigt märkligt.. Har många blåsor, men ingen tillräckligt mogen. Så ska höja dosen lite och fortsätta med sprutorna ett tag till. Hoppas jag inte blir överstimulerad nu :(
    Hej! Hur har det gått för er, har ni fått komma på nytt ul?

Alltså, det där med PCOS är lite underligt. Jag blev diagnostiserad med PCOS för många år sedan av min gynekolog som även skrev ut p-piller just för det osv. Senare, när jag var hos en annan gynekolog, så avfärdade hon det totalt och sa att det tyckte hon inte alls att jag hade. Så man undrar ju lite, det verkar vara en diagnos som är lite luddig i definitionerna, eller svårtydd eller jag vet inte vad. Men jag känner igen det där med att få information som man inte fått av någon annan eller är tvärtemot det man tidigare hört...
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-16 09:52:59 följande:
    Ja vi var på nytt ultraljud, men ingen förändring.. Så fått höja dosen ytterligare nu och ska på nytt ultraljud på fredag. Hoppas de växt till sig nu! Hur har det gått för er? :)

Men det låter ju skumt.. Det är kanske som du säger, en diagnos som är väldigt luddig att sätta.. Jobbigt när man känner sig så förvirrad bara :(
    Då håller jag tummarna för fredag! Har du inte reagerat så starkt på hormonerna tills nu så kan du förhoppningsvis vara lugn i att du inte blir överstimulerad trots PCOS, men förstår att förvirringen inte hjälper!

Vi ska göra äggplock imorgon. Där är inte så jättemånga blåsor, men en är stor, 27mm, så de vill/kan inte vänta utan istället gå in och ta de som är redo. Hoppas på det bästa, men är supernervös!
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-17 20:52:28 följande:
    Få hoppas de är så iallafall :)

Hur har det gått med äggplocket?
    Vi fick ut sju ägg, vilket jag nog känner mig ganska nöjd med. Nu är det bara att hoppas att de är av bra kvalitet och att iaf några befruktas. Vi får reda på imorgon hur det har gått, supernervöst.
  • mileythebunny
    Ellencassandra skrev 2018-01-18 10:25:48 följande:
    Det tycker jag va jättebra :) jag e ju mycket yngre å fick förra gången ut bara 6 så ditt resultat e ju bra! :D grattis igen ;)
    Nja, tyvärr befruktades bara ett enda ägg, så nu sitter jag som på nålar att det ska överleva tills imorgon så att vi kan få göra insättning. Men men, i slutändan behöver man ju bara ett som är lyckosamt, men just nu känns oddsen inte så bra för oss...
  • mileythebunny
    Ellencassandra skrev 2018-01-18 19:36:57 följande:
    Åh va tråkigt.. men jag tycker det e lite konstigt att dom meddelar bara en dag efter för ibland är vissa ägg lite "sena" i tid, alltså att befruktningen sker lite senare än vanligt. Förra gången på mig så såg de inte att något ägg hade blivit befruktat förrän flera timmar senare än vanligt. Så dom kan veta en del dag 1, men dag 2 är det mer säker information. Hoppas iallafall att ditt ägg delar sig bra <3
    Jag vet inte riktigt, men vårt enda lilla embryo överlevde iaf och vi fick det insatt idag. De visste inte varför de andra inte befruktats, men tyckte att om detta inte tar så kommer vi att göra ICSI när vi gör nästa behandling.

Just nu är jag mest överlycklig att ett överlevde och får en chans att fästa, hade varit så tråkigt att fastna i startgropen på något vis.

Hur går det för dig?
  • mileythebunny
    Ellencassandra skrev 2018-01-19 17:02:45 följande:
    Så var det ju för mig också! Bara ett ägg klara sig! Så de gjorde ICSI på oss nu :) då gick det bättre! Men grattis!!! Nu e du också ruvare :) hade den fyra celler eller?
    Jorå mår bra men nervös å så. Idag kände jag rejäla hugg typ vid livmodertrakten.. men vet inte, e säkert lutinus som spökar xD men man griper ju efter halmstrån!
    Ja, det känns lite galet att äntligen få ruva, detta är ju vårt första försök, och på det långa protokollet dessutom, så tiden har känts som en evighet. Embryot har fem celler...

Ja, visst gör man, man letar efter något att fästa hoppet vid. Vi har inte riktigt landat i det, så nervositeten har inte satt in, kommer väl med morgontuppen, haha. Men ett litet hugg kan ju betyda att embryot fäster i livmodern, så kan ju vara ett gott tecken trots allt. Jag har fortfarande lite ont efter ägguttaget i onsdags, eller snarare, läkaren trodde att det berodde på alla mediciner som retat hela systemet, så jag hoppas bara att 'systemet' inte ska jaga bort det lilla embryot innan det hinner fästa.  

Vad har du för testdag? Vi testar 3e februari.

Lycka till, håller tummarna för dig och alla andra här! <3
  • mileythebunny
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-01-24 16:43:01 följande:

Embryo återförande idag, en blastocyt 5 dagar + en till frysen och kanske någon mer till frysen, de odlar vidare tills imorgon :)

Jag knep för läkaren i början men sedan samarbetade vi. Man ska ju inte kissa två timmar innan, det var lugnt, önska att jag hade druckit mer innan men läkaren kunde ändå se vätskan med embryot i som något vitt på ultraljudet, full blåsa underlättar för läkaren att göra sitt jobb

så underbart att se vårt lila embryo på skärmen :)

då ruvar jag igen

Lycka till alla där ni är i era behandlingar!

Åh, lycka till, hoppas verkligen det går vägen för er den här gången!
    Jag är på ruvardag 5/6 och håller fortfarande hoppet högt uppe.
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-28 16:43:54 följande:

Hej allihopa :)

Är tråden fortfarande i rullning?

Varit ifrån familjeliv lite, fick avbryta behandling då de inte växte till sig ordentligt.. Blev så himla ledsen. Inväntar mensen nu så man kan börja på med nya sprutor. Hur mår ni alla? Någon preggo ännu?

Jag finns här fortfarande. Lycka till med nya behandlingen! Då sitter du och längtar efter mensen mesans jag gör precis tvärtom. Ruvardag 10 med mensvärk och pms, vilket inneburit en dag med nerverna utanpå och mycket tårar, är verkligen totalt skör idag...
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-29 20:00:24 följande:
    Tack så mycket :)

Många som säger tidiga tecken på graviditet känns som mensvärk, så få hoppas det är de du känner av! Ta alltid ut lycka i förskott, de värsta som kan hända är att man varit lycklig i onödan haha! Så bruka jag tänka :)
    Du har ju verkligen helt rätt, men det är inte helt enkelt. Man inbillar sig nog att om man förbereder sig på nederlag så blir fallet inte lika långt, men det stämmer ju ändå inte... Jag håller hoppet uppe lite till, tills mensen faktiskt kommer...
Svar på tråden Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?