Inlägg från: mr babelino |Visa alla inlägg
  • mr babelino

Gruppvåldtäkter

lillakränktadubuhuhu skrev 2018-01-03 18:26:32 följande:

Fast du vet väl att Sverige aldrig har varit så tryggt och perfekt ,vi lever i utopi drömmen där inga brott eller problem ens existerar allt annat är ju fakenews från SD

Snart kommer referenser till undersökningar som visat att Sverige är världens bästa land.
  • mr babelino
    mjölkallergiker skrev 2018-01-04 02:43:06 följande:
    Jag har visserligen ingen tonårsdotter men min lillasyster har knappast förändrat sin livsstil på något sätt. Inte är hon rädd heller. Det finns ingen anledning till att vara rädd heller. Varje våldtäkt är en för mycket men att gå runt och vara rädd för att bli våldtagen när man rör sig utomhus är osunt. Mest psyket som spökar än den faktiska risken för att en okänd man/män ska hoppa på en.

Vart ska man bo då? Ja alltså det finns ju brottslighet överallt på jordklotet. Och i Sverige har vi väll kanske en av världens mest långtgående lagstiftning på området, därav också många fler anmälningar jämfört med jämförbara länder. Statistiken går alltså inte att läsa rakt av utan lagar ser väldigt annorlunda ut från land till land. Enligt Brottsförebyggande rådet finns ingen grund för att tro att Sverige har högre våldtäktsfrekvens än övriga europa. Men rent generellt är det högra brottslighet i större städer så mindre byar eller ute på landet kanske är tryggare ur den synvinkeln. 
    Finns det någon grund för att påstå att Sverige har färre våldtäkter än övriga Europa?
  • mr babelino
    mjölkallergiker skrev 2018-01-04 20:28:40 följande:
    Jag skrev inte förre. Jag skrev att enligt BRÅs egna utsago så finns det ingen grund för att våldtäktsfrekvensen skulle vara högre i Sverige än i resten av Europa.

Att anmälningsstatistiken ser så olika ut är ju för att olika länder för statistik på olika sätt. Dessutom inkluderar lagarna olika saker. I bland annat Belgien kan en våldtäktsman slippa straff helt om han blir förlåten av offret. I Grekland kan man under vissa omständigheter slippa straff om man gifter sig med den man våldtagit. Och på liknande sätt finns det andra olikheter.

Sverige har kanske världens mest omfattande lagstiftning på området. Särskilt efter regeringen skärpning nu med samtycke. Har man inte samtyckt till sex är det alltså våldtäkt. Utan pardon.
    JAg kan också skriva att jag inte har nån grund för något. Det är inget svårt.

Det intressanta är väl isåfall vad BRÅ HAR GRUND för.

Ditt sista stycke, är det verkligen sant? Är sexuellt utnyttjande därmed avskaffat? F.ö tycker jag samtyckeslagen är fantastiskt bra.
Svar på tråden Gruppvåldtäkter