Anonym (Är han det? (Väldigt långt)) skrev 2018-01-04 12:25:58 följande:
Jag går hos en psykolog men det är för det jag vart med om tidigare i livet. Men ag vågar inte riktigt prata med psykologen hur jag har det nu, är rädd att det ska vändas mot mig. JAg har svårt att prata om det som verkligen händer i mitt liv eftersom att jag blivit sviken tidigare i livet. Det har alltid straffat mig om jag har pratat om något. Därför är jag nog lite rädd också.
"
för det jag vart med om tidigare i livet"
Det hänger antagligen ihop med ditt förhållande.
"
JAg har svårt att prata om det som verkligen händer i mitt liv eftersom att jag blivit sviken tidigare i livet"
Vissa är väldigt öppna av sig men de visar ju också sina svagheter, öppnar de sig för fel person så kan den försöka utnyttja det.
En del av grey rock är att bara berätta för de man har förtroende för eller de som man vet att man kan hålla på avstånd.
Fundera på om psykologen kan leva upp till förtroendet.
Skulle psykologen utnyttja det?
Anonym (Är han det? (Väldigt långt)) skrev 2018-01-05 14:55:51 följande:
Åh tack! Är det inte märkligt att man borde ha lärt sig vad man ska se upp med men ändå så kommer "idioterna" till en?
De gör ju det men du kanske också dras till dem.
Den som har en medberoende personlighet har en otrygg anknytning och har lärt sig att få villkorlig kärlek, försöker ofta bygga upp själv hitta sitt eget värde genom att hjälpa andra. Medan narcissisten gör tvärt om, vill bli beundrad (har inte klippt navelsträngen och söker bekräftelse om ett litet barn ) och trycker ner för att få narcissistic supply. De har också ofta en liknande bakgrund och kan identifiera sig med varandra.
Den medberoende har en tendens att ta på sig skulden för allt möjligt, ser mycket av sig själv i N och försöker hjälpa och förändra medan N projicerar den del av sig som de föraktar på andra (andra klippet jag länkade) så de dras till varandra. Ross Rosenberg kallar det för "human magnet syndrome".
Det de pratar om det och effekten av psykisk misshandel, reframing, gaslighting i fjärde klippet jag länkade.
Narcissistic Abuse and the Symptoms of Narcissistic Abuse Syndrome - Neuroscience and Relationships
blogs.psychcentral.com/relationships/2017/03/narcissistic-abuse-and-the-symptoms-of-narcissist-victim-syndrome/
Narcissism: Multiple Personality Disorder/Dissociative Identity Disorder? : Sam Vaknin
archive.org/details/NarcissismMultiplePersonalityDisorderdissociativeIdentityDisorder
Man kan nog lära sig att se varningssignalerna hos de man faller för men du kan också hitta dem hos dej själv om du sugs in känslomässigt och idealiserar personen.
Alkoholister och missbrukare kan ha en liknande copingstrategi som N men när det handlar om att lämna förhållandet spelar det ingen roll. Om någon får en att må dåligt ska man lämna.