• BodyIsYourTemple

Fler "friska" men deprimerade oförklarligt barnlösa som försöker på NATURLIG VÄG & evt. Akupunktur?

Hej!

Jag (35) och min sambo (37) är "friska" och oförklarligt barnlösa, dvs västerländsk medicin har inte hittat något fel hos oss. Vi har försökt bli gravida under 2 års tid, helt utan resultat. Fertilitetsutredningen visade att allt såg bra ut hos båda, toppen spermier, passage i äggledarna, bra AMH-värde etc. 

Under hösten valde jag att börja en behandling med Akupunktur, som har hjälpt mig otroligt mycket både psykiskt och fysiskt (depression & oro har blivit bättre, liksom pms- och mens symptom som har minskat/försvunnit). Jag tror mycket på österländsk medicin och den bakomliggande filosofin om att se kroppen som en helhet.. dricker även 2 olika sorters teer (ej kinesiska örter) som också gett bra resultat.

De enda "felen" jag ser är att jag har en stark tendens till depression & oro, och att min kropp kollapsade för 1,5 år sedan (TSH låg då på 9 nånting och jag var ett vrak). Och att jag inte kan släppa tanken på att vilja bli gravid.. 

Någon mer här som försöker på naturlig väg trots att det har gått en tid (och evt. lyckats)?
    Någon mer som har problem med depression/oro och hur ni tror det påverkar era chanser till barn?
    Någon som också blivit hjälpt av Akupunktur/TCM?
    Någon som lyckats släppa tanken på barn (hur?) och blivit gravid efter det?
  • Svar på tråden Fler "friska" men deprimerade oförklarligt barnlösa som försöker på NATURLIG VÄG & evt. Akupunktur?
  • Solen2

Vi försökte i 2år själva innan vi tog tag i saken och gjorde en utredning. Som inte visade någon orsak till vår ofrivilliga barnlöshet.

Då den psykiska påfrestningen var så stor så valde vi att gå vidare via vården med ivf som läkaren rekommenderade oss. Det minskade min oro och psykiska press. Och jag blev en gladare person och vårt förhållande blev inte lika inrutat på prestations sex vissa dagar i månaden. Detta var förra året då jag var 35år.

Ivf behandlingar är inte heller någon dans på rosor men det har i vårt fall ingett lite hopp.

Kämpa!

• BodyIsYourTemple

Tack för ditt svar!

Ja, IVF blir det för oss också om det inte händer något snart. 
    Jag tänker att även om vården inte hittar någon medicinsk diagnos för barnlösheten, så kan jag personligen ändå hitta förklaringar till varför det inte tar sig. Jag har t.ex. känt mig väldigt svag i allmänhet och i kroppen, haft dålig blodcirkulation (kalla händer och fötter), varit psykiskt svag, matt, helt ambitionslös, vilsen, haft brun mens som blivit rödare genom akupunktur (mörk mens kan tyda på en stagnation i kroppen enligt TCM), mina mörka ringar under ögonen har försvunnit liksom en konstant stel nacke, jag har noll svullnad i brösten och svanken och allt detta tack vare akupunkturen. 
    Det jag vill komma fram till är att om man tittar noga på hur man mår och sina symptom och lyssnar till sin kropp, kanske man kan se att någonting inte stämmer, t.ex. att man känner sig svag, kall, irriterad, har stark pms, en annan färg än blodröd på mensen, smärtor etc. Jag trodde länge att detta var normalt, men efter att ha läst en del, så lärde jag mig att man som (frisk) kvinna inte alls behöver eller ska ha PMS! Det är ett tecken på att någonting inte stämmer. Jag känner att min kropp och alla symptom har förändrats till det bättre - det är någonting som händer i kroppen, små skiftningar. Jag har denna månad för första gången på 1,5 år haft ägglossning på dag 12/13 istället för 17-21. Jag har alltid varit bekymrad över att ha sen ägglossning. Jag har haft en större mängd fertilt sekret och känner LUST igen.. efter år av absolut brist på sexuell lust (vid samlag . Det är pga dessa skiftningar som jag inte ger upp hoppet ännu att lyckas på naturlig väg... NÅGON MER?

- Finns det några likasinnade därute som har upplevt något liknande efter akupunktur eller annan behandling? 
    - Vad gör ni för att boosta er fertilitet?

• UndrandeSökare

Vad har du i TSH nu? TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssamanhang. Ligger man för högt så blir man inte gravid av den orsaken helt enkelt.

Jag och min sambo har gjort utredning i Sverige men inget fel hittades, för de tar för få prover. Åkte då till Aten och fick en bättre utredning där och fick veta att jag har en koagulationssjukdom samt överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Det hade jag aldrig fått veta i Sverige.

• BodyIsYourTemple
    UndrandeSökare skrev 2018-01-03 14:06:52 följande:

Vad har du i TSH nu? TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssamanhang. Ligger man för högt så blir man inte gravid av den orsaken helt enkelt.

Jag och min sambo har gjort utredning i Sverige men inget fel hittades, för de tar för få prover. Åkte då till Aten och fick en bättre utredning där och fick veta att jag har en koagulationssjukdom samt överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Det hade jag aldrig fått veta i Sverige.

Ja exakt, TSH är viktigt och jag ställde in min dos själv för att komma så nära 1 som möjligt (läkaren på VC tyckte 3,8 var "bra" vilket gjorde mig förbannad). Sist låg jag på 1,4 tror jag. 
    Oj det låter jobbigt att åka ända till Aten för en utredning, men skönt att du fick en bättre diagnos där. Det är ju lite mardrömsscenariot att man har någon sjukdom som vården i Sverige har missat. Har/hade du symptom som tydde på ett överaktivt immunförsvar eller finns det inga symptom? Vilken hjälp fick du för att behandla detta tillstånd?
    I mitt fall tror jag att det är kollapsen jag upplevde som körde ner alla kroppens funktioner i botten, som sköldkörteln, binjurar hela HPA-axeln och att återhämtningen helt enkelt tar rejäl tid. Något annat som också försvårar tror jag är depression.
  • UndrandeSökare

Kunskapen om fertilitetsproblem är på rena stenåldern i Sverige jämfört med utlandet, så när jag insåg det var valet lätt att åka utomlands för bättre hjälp.

Atentråden jag hittade finns här på Familjeliv och heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Jag har problem med immunförsvaret sen tidigare med pollenallergi och sköldkörtelsjukdom så för mig var det inte så långsökt att misstänka immunförsvaret.

Vissa av tjejerna i Atentråden har autoimmuna sjukdomar andra är helt friska, men kan finnas släktingar längre tillbaka i släkten med immunproblem (såna som man inte själv känner till).

Jag köpte och läste också boken de rekommenderar i Atentråden.Den heter "is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer. Han var den förste läkare som började behandla kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem i USA på 1990-talet. Jättebra bok, finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Man börjar med att maila kliniken och säga att man vill bli deras patient, man har ett samtal via Skype eller telefon och bokar in en tid och rester till Aten. Där tas en mängd blodprover som skickas till USA för analys.

Sen tillbaka i Sverige betalar man fakturan och får sin individuella behandlingsplan.

Behandlingen mot immunproblem består av intralipiddropp, prednisolon, fragmin och trombyl. Men det kan också behövas starkare mediciner som Neupogen och Humira.

Så om du vill kan du ju köpa "is your body babyfriendly" boken och läsa den. Du är också varmt välkommen till Atentråden om du vill.

Svar på tråden Fler "friska" men deprimerade oförklarligt barnlösa som försöker på NATURLIG VÄG & evt. Akupunktur?