Inlägg från: MallaL |Visa alla inlägg
  • MallaL

Fredrika, Eleonora eller nåt annat förslag?

Anotherone skrev 2018-01-01 22:48:48 följande:

Jag tycker att så länge man stavar det med två e på slutet så råder inga tvivel om vilket namn som avses och hur det ska uttalas så jag hade stavat det utan. Alltså Desiree.

Många som heter Therese stavar ju just så, få som stavar Thèrése.

Men en hel del stavar det Thérèse och jag har sett Thérése, men då håller jag med, om man ändå inte uttalar på franska är det bättre utan accenterna.

Fredrika och Eleonora är två mycket vackra namn, lägger till Laura, Aurelia, Carolina, Teresia, Axelina
  • MallaL
    fluu skrev 2018-01-02 03:46:53 följande:

Fredrika! Älskar det namnet! Fler förslag:

Ingrid, Elvira, Ottilia, Emilia, Amalia, Vilhelmina, Marianne, Louisa, Beatrice, Dorothea , Gabrielle, Henrietta.

Så fina namn! Jag känner en Henriette (35år) och en Henrietta (ca 20 år), vackra tjejer med ståtliga namn. Emilia är också ståtligt och vackert. Marianne är lite bortglömt men så fint!
  • MallaL
    Glinda från Oz skrev 2018-01-02 08:18:40 följande:

Det är inte svårare än Eleonora och döper ni barnet till det kommer hon få stava sitt namn hela livet tillskillnad från Désirée. Missförstå mig inte, jag tycker Eleonora är ett jättefint namn men jag har en barndomskompis som heter Ellinor och hon får alltid bokstavera och får ofta sitt namn felstavat.

Man kan stava nästan alla namn fel, min väninna med det enkla (och ståtliga!) namnet Katarina fick det nästan alltid felstavat i skolan, ofta med C och extra h. Hennes dotter heter Lovisa och henne lyckades de stava fel på dagis, hon berättade att det stod "Louvisa" på hennes hylla . Mitt namn går det också att stoppa in extra h i, vilket jag ofta får säga till att det inte ska vara.

Om jag funderar bland mina vänner, finns det några som aldrig behöver påpeka stavningen? Ja möjligtvis Åsa, Lars, Anna, Sven, Robert och Eva. Vi andra med namn som Caroline, Sophia, Michael, Thomas, Susanne, Anne, Kristina kan alla få namnen felstavade om vi inte påtalar rätt stavning.
Svar på tråden Fredrika, Eleonora eller nåt annat förslag?