• Port II

Hur skapar man bra syskonrelationer?

Ämnet om syskonrelationer finner jag intressant. Föräldrarna är en viktig faktorn för hur syskonrelationerna utvecklas.

Så hur ska man vara som förälder för att skapa bra syskonrelationer mellan barnen?

Och hur ska man inte vara som förälder?

• Svar på tråden Hur skapar man bra syskonrelationer?
  • äldreochklokare

Det är egentligen barnen som skapar syskonrelationerna själva. Läste nyligen en bok som skriver om hur vi idag, i vårt moderna samhälle nästan ständigt är med barnen hela tiden så de får knappt en chans att vara ensamma med andra barn: hemma och på dagis, det är vuxna med mest hela tiden (och övervakar och styr, i all välmening) och att det gör att de inte i fred, får skapa det där som man skapar mellan barn. 

Du kan läsa på tex om relationskompetens, så kan du säkert upptäcka ett och annat matnyttigt Glad

• Lena

Behandla barnen lika och rättvist känns som en grundläggande grej iaf

• Port II
    äldreochklokare skrev 2018-01-01 17:28:10 följande:

Det är egentligen barnen som skapar syskonrelationerna själva. Läste nyligen en bok som skriver om hur vi idag, i vårt moderna samhälle nästan ständigt är med barnen hela tiden så de får knappt en chans att vara ensamma med andra barn: hemma och på dagis, det är vuxna med mest hela tiden (och övervakar och styr, i all välmening) och att det gör att de inte i fred, får skapa det där som man skapar mellan barn. ;

Det där låter som en kvacksalvare som skrivit den boken. Det är rakt emot det forskning säger.
  • Port II
    äldreochklokare skrev 2018-01-01 17:28:10 följande:

Det är egentligen barnen som skapar syskonrelationerna själva. Läste nyligen en bok som skriver om hur vi idag, i vårt moderna samhälle nästan ständigt är med barnen hela tiden så de får knappt en chans att vara ensamma med andra barn: hemma och på dagis, det är vuxna med mest hela tiden (och övervakar och styr, i all välmening) och att det gör att de inte i fred, får skapa det där som man skapar mellan barn. ;

Det där låter som en kvacksalvare som skrivit den boken. Det är rakt emot det forskning säger.
  • Port II
    Lena skrev 2018-01-01 17:30:09 följande:

Behandla barnen lika och rättvist känns som en grundläggande grej iaf

Ja, men vad mer?

Jag har själv några teorier. Någon som har synpunkter.

* Beröm barnet individuellt endast när du är ensam med barnet.

* Beröm barnen kollektivt.

* Låt inte barnen tävla mot varandra utan med varandra, mot andra.
  • Poppy75
    Port II skrev 2018-01-01 17:42:21 följande:

Har du något bra lästips som grundar sig på forskning ?
  • Gylf i Golfen

Så här tror jag, som glad föräldraamatör:

Att inte jämföra dem med varandra (iaf inte när de hör/ser). Som någon skrev, berömma dem tillsammans, inte en och en när den andra hör. Absolut aldrig säga: "titta vad X är duktig nu. Varför kan inte vara lika duktig?" (Om tex att sitta still, borsta tänder, använda gaffel.)

• Port II
    Gylf i Golfen skrev 2018-01-01 17:56:43 följande:

Så här tror jag, som glad föräldraamatör:

Att inte jämföra dem med varandra (iaf inte när de hör/ser). Som någon skrev, berömma dem tillsammans, inte en och en när den andra hör. Absolut aldrig säga: "titta vad X är duktig nu. Varför kan inte vara lika duktig?" (Om tex att sitta still, borsta tänder, använda gaffel.)

Just jämföra tror jag är bland det absolut sämsta man kan göra. Att upphöja eller sänka i barnens gemensamma närvaro.

Det är frustrerande att se andra agera på detta sätt dock. Tycker synd om barnen. Har bland annat upplevt på en middag en pappa som sa att hans son var den smarta och att hans dotter inte alls hade samma intellektuella nivå. Båda barnen var närvarande. Nej, dessa barn har ingen bra relation. Om det beror på pappan låter jag dock vara osagt då jag inte känner dem så bra.
Svar på tråden Hur skapar man bra syskonrelationer?