Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:
Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....
Tycker att du låter lika mogen (eller omogen) som vilken annan 14-åring som helst. Du blir inte mogen bara för att du kan klara dig på egen hand, att du umgås med äldre personer eller för att du druckit alkohol. Du blir inte heller mer vuxen om du skulle röka eller ha sex.
Hade du varit mogen hade du förstått att allt inte handlar om dig. Du är omyndig, så det betyder ju såklart att någon annan har ett ansvar för dig. För att dina familjehemsföräldrar ska kunna ta hand om dig på bästa sätt måste dom kunna veta var du är, med vem och hur länge du tänker vara borta. Hade du varit mogen hade du förstått varför du straffas nu. Och hade du varit mogen hade du lyssnat på dem när dom sa att du inte fick vara med dina vänner på nyår.
Jag har skrivit förut att det är fel av dem att hota om att du kanske inte kan bo kvar om du fortsätter så här. Klart att dom inte borde göra det! Men! Jag förstår att dom blir frustrerande. Du har väl bara bott där i 2-3 månader, och du har redan brytit mot deras regler flera gånger. De tycker väl att det kanske vore bättre för dig om du fick bo i ett annat familjehem där du kanske trivs bättre, och där du då kommer vara tryggare.
Men du har ju också en chans att bättra dig nu. Visa att du är mogen, att du berättar när du vill åka nånstans, om du vill sova borta, att du följer deras regler och lyssnar när de säger nej. Att du hör av dig direkt om du missar bussen. Visar du att du vet bättre och att dom kan lita på dig kommer du troligtvis få mer friheter.
Tycker att det familjehemmet du bor i nu verkar väldigt vettigt. Dom verkar ha helt normala (och ibland väldigt generösa) regler för en 14-åring, såna regler som jag hade själv i den åldern. Ge dem en chans!