• Anonym (Dumhuvud)

Har gjort bort mej, hittar ingen lösning

Jag har gjort bort mej något fruktansvärt, eller rättare sagt jag är dum i huvudet.

Min dotter fyller 15 år i veckan som kommer, och hade önskat sej en mobiltelefon.

Jag letade och letade på annonssidor, för att hitta den bästa begagnade för max 1000:-. Hittade en på Citiboard för 1000:-. Fick kontakt med säljare och den fanns kvar. Så jag köpte den och Swishade över pengar (dum som jag var). Nu får jag ingen kontakt med säljare, han svarar inte på mina meddelanden. Och nej, han har inte skickat något paket. Jag är sjukpensionär så ekonomin är inte så bra som de flestas. Nu har jag alltså inga pengar kvar till någon present, hur kunde jag vara så dum, jag har gråtit hela natten över min dumhet. Jag tror att min dotter kommer att förstå, men hon kommer att bli så ledsen, det är väl detta som gör allra mest ont.Hon fick inte så mycket i julklapp heller, jag sa ju att hon skulle få en finare dyrare present till födelsedagen och nu blir det liksom ingenting. Hur kunde jag vara så dum.

Vill väl egentligen inget särskilt med inlägget, måste bara skriva av mej om min dumhet för någon.

• Svar på tråden Har gjort bort mej, hittar ingen lösning
  • EnAnonumius
    Anonym (Dumhuvud) skrev 2018-01-01 01:56:52 följande:
    Vill bara säga tack till alla fina människor som svarat och gett mej tips. Tack också till er som förstår att ibland rår man inte över vad som händer i livet, och ens ekonomiska situation kan förändras utan att man själv kan påverka den så mycket.
    Tack för Nyårshälsningen och för önskan om ett bättre år, jag önskar dej detsamma????
    Glad
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2017-12-31 15:00:28 följande:

Det går väl inte att hitta en fin mobil för 1000 kr? Lägg på 3 tusen och köp en hyfsad till henne. En dyrare present kan väl inte kalla något för 1000kr?

Jag köpte en Huawei för inte ens en tusenlapp på Telia, fungerar utmärkt (i sig kampanj, men ändå).
  • sextiotalist

Du har fått massa råd.

Håller tummarna att det går bra. God fortsättning

• Lord Hans
    Anonym (Dumhuvud) skrev 2017-12-31 20:02:33 följande:

Jag har nu skrivit ett meddelande till säljaren och saft att han får tills tisdag på sej att skicka varan (då med spårbar frakt som vi kom överens om från början) eller att återbetala pengarna via Swish till mej. Har jag inte hört något tills dess så polisanmäler jag. Säljaren bor tyvärr 60 mil från mej, och har inga bekanta där i närheten.

1000:- är mycket för mej. Jag är opererad både här och där i skelettet samt väntar på ytterligare operationer. Jag har ut strax under 8.000 kr/månad i sjukersättning+sjukpenningen. Jag har inte de senaste 10 åren kunnat jobba mer än halvtid pga olika operationer, så har haft/har halv sjukersättning även när jag jobbat. Detta gör att jag inte kan komma upp i så hög inkomst. Men det funkar jättebra ändå ekonomiskt för oss (när jag jobbar, då har jag ca 2000:- mer i månaden. Efter alla bidrag och när hyra är betald har vi knappt 5000:-, det ska räcka till mat, kläder, tandläkare mm, så man får planera om man ska handla något dyrare. Men, vi har det bra annars.

Du ska polisanmäla direkt och inte vänta.
  • klyban

Men för mig jag hörde om man skickat fel på swish så får man tillbaka dessa pengar.
    Så hävda detta?

Men om detta är en som gör bedrägerier, så har h*n säkert "målvakter".
    Och då är ju det rätt kört.

Sen rätt konstigt prat om 1000:- är så enkelt och uppbringa.
    Det har ju funnits perioder i ens liv där köpa en gurka och tomat har varit jobbigt, och då för man får försaka annat.
    1000:- var då mer en dröm, visserligen betydligt mer värde då, men ändå.

hur många meter var det?
  • Anonym (Fia)

Polisanmäl redan nu.
    Beklagar att du råkade ut för ett sånt as, TS. 

• Anonym (Men för i helsicke!)
    Anonym (...) skrev 2017-12-31 16:31:15 följande:
    Jag lever på väldigt lite så jag förstår. Men Ts lär ha ett jobb. Självklart är det inte kul att bli lurad även om det gäller 10 kr men det låter på Ts som hon blivit av med 10000 kr och inte har råd att köpa en annan mobil för 1000 kr till sin dotter.
    Du hade visst IG i läsförståelse tror jag? TS skriver i trådstarten att hon är sjukpensionär!

1000 kr är inte lite när man är i den situationen.
  • Anonym (?)

Men låna pengar av någon? Det finns alltid en lösning.

• BigJohn
    Anonym (Dumhuvud) skrev 2017-12-31 12:45:56 följande:

Jag har gjort bort mej något fruktansvärt, eller rättare sagt jag är dum i huvudet.

Min dotter fyller 15 år i veckan som kommer, och hade önskat sej en mobiltelefon.

Jag letade och letade på annonssidor, för att hitta den bästa begagnade för max 1000:-. Hittade en på Citiboard för 1000:-. Fick kontakt med säljare och den fanns kvar. Så jag köpte den och Swishade över pengar (dum som jag var). Nu får jag ingen kontakt med säljare, han svarar inte på mina meddelanden. Och nej, han har inte skickat något paket. Jag är sjukpensionär så ekonomin är inte så bra som de flestas. Nu har jag alltså inga pengar kvar till någon present, hur kunde jag vara så dum, jag har gråtit hela natten över min dumhet. Jag tror att min dotter kommer att förstå, men hon kommer att bli så ledsen, det är väl detta som gör allra mest ont.Hon fick inte så mycket i julklapp heller, jag sa ju att hon skulle få en finare dyrare present till födelsedagen och nu blir det liksom ingenting. Hur kunde jag vara så dum.

Vill väl egentligen inget särskilt med inlägget, måste bara skriva av mej om min dumhet för någon.

Prova också att vända dig till din bank TS, de är rätt rädda för att deras betalningssystem ska ses som korrupta så det ersätter ofta.

Ett tag var 4% av alla transaktioner på våra kreditkort bedrägerier, men bankerna täckte det i flera år, eftersom kostnaden för att hålla på med kontanter ändå var så enorma i jämförelse med att hantera korten.
  • Anonym (anmäl)

Swish är likvärdigt som att betala kontant, banken kan tyvärr inte göra något om du säger att du har råkat swisha fel. Ta reda på personens namn som du har swishat till och kontakta den och säg att du kommer att anmäla hen för bedrägeri om den inte swishar tillbaka pengarna. Om du inte får ett svar så ring 114 14 och fråga polisen om råd hur du ska göra. Din dotter kommer nog att förstå att du försökte ditt bästa att skaffa en fin present men blir nog ledsen för din skull att du har blivit bedragen. Du har säkert lärt dig en läxa om att vara kritisk mot framtida försäljare. 

• Anonym (Hm)

Väldigt dumt att köpa privat när du kunde köpa en helt ny mobil för 800-1000kr på ica

• Anonym (anmäl)

Jag kommenterade nog lite för snabbt. Efter att ha läst på lite till så verkar det som att man kan få hjälp av banken om man har swishat fel, men i detta fallet handlar det ju inte om en felbetalning utan bedrägeri. Eftersom personen har swish så måste den ha kopplat sin bankkonto till det och på så sätt kan man få reda på dess identitet. Som jag skrev tidigare så kontakta 114 14 och prata med polisen om att upprätta en anmälan om bedrägeri. Men innan du ringer 114 14 ring till banken och försök att få tag på så mycket information som möjligt som du sedan kan ge till polisen. 

• BigJohn
    Anonym (anmäl) skrev 2018-01-02 03:04:06 följande:

Jag kommenterade nog lite för snabbt. Efter att ha läst på lite till så verkar det som att man kan få hjälp av banken om man har swishat fel, men i detta fallet handlar det ju inte om en felbetalning utan bedrägeri. Eftersom personen har swish så måste den ha kopplat sin bankkonto till det och på så sätt kan man få reda på dess identitet. Som jag skrev tidigare så kontakta 114 14 och prata med polisen om att upprätta en anmälan om bedrägeri. Men innan du ringer 114 14 ring till banken och försök att få tag på så mycket information som möjligt som du sedan kan ge till polisen. 

Debitköp på kort är också samma som cash. De brukade hjälpa till ändå förr i tiden.

Hon kan ju prova.

Banken vill ju upprätthålla förtroende för sin betalningstjänst och det gör de ju inte om de administrerar bedrägerikonton. Det är inte deras fel, men det var ju inte konotkortsbedrägerierna heller.
  • Anonym (mor)

Kommer ihåg ett avsnitt av "Judge Judy" där en kvinna betalt dyra pengar för en mobil och fått tillbaka en BILD på den! Går det ÖHT att göra trygga affärer mellan privatpersoner på nätet?

• Anonym (bornärmare)

Jag letade och letade på annonssidor, för att hitta den bästa begagnade för max 1000:-. Hittade en på Citiboard för 1000:-. Fick kontakt med säljare och den fanns kvar. Så jag köpte den och Swishade över pengar (dum som jag var). Nu får jag ingen kontakt med säljare, han svarar inte på mina meddelanden. Och nej, han har inte skickat något paket

Lägga upp din historia på Facebook. Om den får lite spridning finns alltid chansen att någon erbjuder sig att hjälpa till. Kanske finns det någon som bor i närheten av säljaren som kan ringa på säljarens dörren och artigt tala om för säljaren att paketet tycks ha försvunnit och att du behöver ett kollinummer för att spåra paketet.
  • molly50

Jag tycker du ska polisanmäla det här på en gång!
    Vänta inte!
    Carpe Diem
Svar på tråden Har gjort bort mej, hittar ingen lösning