Entriss skrev 2018-06-19 14:39:42 följande:
Hej alla blivande mammor, såväl gravida som icke-gravida.
Igår var vi på RUL och jag är nog fortfarande i chock.
Jag kände på mig i början men Kunde aldrig tro att magkänslan hade så rätt.
Men tydligen är det så att vi denna gång väntar en dotter.
Jag har varit helt bombsäker på att vi bara kommer få söner, men inte denna gång och barnmorskan verkade väldigt säker på sin sak.
Jag är inte en av dem kvinnorna som känner en stark längtan efter en dotter, och jag är en sån som tycker att barn är barn och människor är människor oavsett kön.
Men jag har också växt upp som tjej själv och känner mig så orolig för hur jag ska lära henne skydda sig mot alla svin som finns och alla äckliga samhällsnormer.
Bara jag som känner oro? Någon annan med dotter eller som väntar en som känt/tänkt samma?
Jag oroar mig lite då och då, men får lära henne att hon ska ha bra omdöme. När våra barn är stora kommer det finnas självkörande bilar... om inte lovar jag att hämta henne var än hon är när somhelst på dygnet.
Jag har än så länge klarat mig bra som kvinna trots fylla i unga år, men har alltid haft vaksamma vänner på de fester jag varit, och med mig på krogen.
Men kanske vet man inte själv hur nära man varit. I staden jag bor i har det varit våldtäkter på gator mitt i stan på natten. Så det där med att undvika parken funkar inte helt. En tjej i Malmö blev överfallen när hon cyklade på natten av en man som hoppade ut ur en buske... och våldtog :(
Låt oss tro att världen blivit bättre tills dess. Och den makt vi har ligger nog i hur vi arbetar på deras omdöme och håller koll på umgänge.