• XAHHA92

RMC Malmö

Hej alla!

Jag och min sambo har inte börjat på RMC än, men om två veckor ska en äggledarspolning göras och sedan kommer läkaren skicka en remiss till RMC. Hoppas det är okej att jag hoppar in här i tråden ändå!

Jag är 25 och min sambo 30, vi har försökt få barn sedan april/maj 2016 utan något resultat. Vi påbörjade vår utredning i Hbg i september och alla undersökningar har inte visat några fel, så nu återstår bara spolningen.

Är så otroligt lättad över att vi ska bli skickade till RMC och jag hoppas med hela mitt hjärta att vi kommer få sätta igång innan sommaren. Är det någon som vet hur lång väntetid det är?

Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • XAHHA92
    smulan134 skrev 2018-02-27 20:48:06 följande:

Hej!

Jag och min sambo går också på RMC i Malmö, har tagit prover under utredningen men visar inget ?fel?, vi hade också försökt länge (jag är 33 och min sambo 39 år). Vi var på första mötet gemensamt med 2 läkare i slutet av maj 2017 . Väntetid från egenremiss till det första mötet var inom vårdgarantin, 3 månader.

Har fått vänta lång tid mellan alla besök, första var äggledarspolningen vill jag minnas. Vi fick tid att göra vår första ivf i december 2017 efter att utredning var klar, tog alltså 7 månader från första möte till ivf (kort protokoll). Så förhoppningsvis behöver ni inte vänta så länge, vi tajmade ju sommarsemestrar.. Väntan är såklart värst. Lycka till!

Oj, 7 månader är ju ändå snabbt om man räknar med en hel utredning till första IVF. Enbart vår utredning har tagit 9 månader :( Så nu hoppas jag på att få komma in fort på RMC så vi kan hinna med ett försök innan sommaren, annars blir det en riktig jobbig väntan!
  • XAHHA92
    smulan134 skrev 2018-02-27 21:17:50 följande:

9 månaders utredning lät ju onekligen långt. Gör ni själva utredningen privat eller via landsting då? Ja när man väl fått komma på första mötet på RMC så rullar det på (även om jag tycker det varit utdraget) och ni blir uppdaterade hela tiden, passa på att ställ så mkt frågor ni kan på första mötet :)

Utredningen har skett via landstinget och det ångrar jag stort idag! Ansökte om utredning i maj 2017 och först i september var vi inne på första besöket, sedan var andra läkarbesöket i slutet på januari. Så vårdgarantin har bryts två gånger dessutom!
  • XAHHA92
    missUniversum skrev 2018-02-28 09:26:39 följande:

Vi skickade in remiss i november och tror vi fick komma på första mötet i mars eller april. På det mötet bestämdes att vi skulle prova IVF och i augusti fick vi komma på ett startmöte inför IVF. Oturligt nog fick jag aldrig någon mens efter det utan blev igångsatt med sprutor i slutet av oktober. Jag hade tur och det tog sig på första försöket så i sommar kommer det en liten bebis :)

Nästan ett år från remiss till IVF alltså

Men oj, ett helt år? Får jag veta att jag måste vänta ett helt år till så kommer jag braka ihopa totalt..

Men vilken lycka att det tog sig på första försöket! Så underbart med en liten sommarbebis!
  • XAHHA92
    missUniversum skrev 2018-02-28 10:05:30 följande:

Ja, och de kan neka en plats 2 gånger i rad också om de har många inbokade och så ska det ju passa med ens egen kalender. Säg att man ska resa bort 3 dagar en månad då kan ju den mensen vara körd som försök för att man inte kan vara tillgänglig för alla VUL. Så räkna med att det tar tid. Jag tyckte det var skittjobbigt att försöka hålla kalendern fri och lösa det med jobbet och inte veta när man skulle få börja.

Jag har berättat för min chef vad vi går genom så har redan fått klartecken därifrån att jag plötsligt kan behöva lämna arbetsplatsen och vi tänker låta bli att resa bort så vi inte missar chansen. Jag ska försöka göra allt jag kan så jag inte ska missa fler chanser, för nu har vi väntat tillräckligt :(
  • XAHHA92
    missUniversum skrev 2018-02-28 11:45:27 följande:

Jag hoppas det går bra för er och att du blir gravid direkt, inget kul att vänta.

Själv ångrar jag att jag berättade för min chef då han under en middag berättar för alla kollegor vid bordet hur han la på luren i örat på mig och tänkte "vad fan ska dom göra" när jag berättade för honom att jag behövde ledigt för att göra IVF.

Fy fasen vilken chef! Tyvärr är det inte många som förstår sig på vad andra går genom
  • XAHHA92

Hej, är det någon kvar i den här tråden?

Min läkare har precis skickat en remiss till RMC då jag och min sambo är oförklarligt barnlösa. Vi har försökt i två år. Vet ni hur lång väntetid det är till RMC? Min läkare sa att vi kanske hinner med en informationsträff med läkare där men vi lär inte hinna få någon behandling innan sommaren, suck!!!

• XAHHA92

Såg precis att jag skrivit här innan haha!! Märks att tankarna är någon helt annanstans!

• XAHHA92
    Ida3434 skrev 2018-03-27 20:51:52 följande:

Skulle också vilja veta det. Min remiss skickades för flera veckor sedan man inte hört något ännu. 

Irriterande när man inte ens kan få en bekräftelse eller ett datum när man sk träffa läkaren!! Får man fråga varför ni kommer skickas till RMC?
  • XAHHA92
    Ida3434 skrev 2018-03-27 20:51:52 följande:

Skulle också vilja veta det. Min remiss skickades för flera veckor sedan man inte hört något ännu. 

Har du fått reda på något än? Jag fick brev hem igår att vi ska få komma in på infomöte inom två månader. Det är allt vi har fått reda på
  • XAHHA92
    Ida3434 skrev 2018-04-10 19:36:22 följande:

Nej ingenting. När skickades er remiss?

Logga in på 1177 och kolla!! Annars ring ner och hör så inte er remiss är borta! :( Har ni gjort färdig er utredning eller ni ska göra utredning på RMC?

Vår remiss skickades in den 5 april och idag fick vi brev att vi ska få komma på informationsmöte den 7 maj!
  • XAHHA92
    Ida3434 skrev 2018-04-11 08:05:36 följande:

Har redan ringt och de har fått remissen så brevet kommer nog snart. Utredingen är redan klar. Äter letrozol nu fram till ivf så hoppas på att det inte ska behövas ivf.

Lycka till, uppdatera gärna om hur infomötet gick till.

Hur kommer det sig att du fått letrozol? Är det till för när man inte har någon egen ägglossning?

Tack! :) Skönt att infomöte hinns med innan sommaren men också tråkigt att de stänger över sommaren så man måste vänta med ivf
  • XAHHA92
    Ida3434 skrev 2018-04-11 09:14:41 följande:

jag har ingen egen ägglossning men den har precis kommit igång nu tack vare Letrozol och Ovitrelle, därav känner jag att jag gärna vänta med ivf till hösten så jag får ge min egna ägglossning några chanser. 

Det förstår jag då! Hoppas att ett riktigt guldägg släpper så du slipper ivf. Själv har jag haft 26 eller 27 st ägglossningar och ingenting har hänt. Så vi vill gärna börja med ivf nu nu nu
  • XAHHA92

Efter att ha försökt få barn i två år utan resultat (oförklarligt barnlösa) så trodde vi att vi skulle få börja med IVF. Men efter första mötet på RMC Idag bestämdes det insemination. Jag kan tyvärr inte se något positivt med det med tanke på de dåliga oddsen jämfört med IVF. Är det någon mer här som är oförklarligt barnlös som ändå fått IVF, eller har ni också fått göra insemination?

• XAHHA92
    Hoppfullhet skrev 2018-05-07 21:11:37 följande:

Vi fick också, efter att ha försökt i 2 år och blivit diagnostiserade som oförklarligt barnlösa, börja med insemination. 3-5 ggr tyckte dom innan vi skulle få gå vidare med ivf. I efterhand fick jag dock reda på att de redan vid första ultraljudet kunde se en cysta, misstänkt chokladcysta som man kan få vid endometrios. Efter 3 inseminationer plus en som avbröts då de krocka med helg, planerade de vidare för ivf. Parallellt med ivf behandling fick jag senare diagnosen endometrios som högst teoligt är orsaken till barnlöshet. Så i vårt fall va inseminationerna troligen onödigt att börja med. Men deras policy va att vid oförklarligt, ej så hög ålder hos paret, kanske ngt mer var de att börja med insemination.

Känns så bortkastad tid med insemination när man kollar på statistiken :(
Svar på tråden RMC Malmö