• Anonym (Irriterad)

Snåla saker folk gjort ni chockas över?

Har ni varit med om snåla saker folk gjort? Jag kan börja:

Jag och min man bjöd hem ett annat par till middag. Vi serverade oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås och sallad. Till det bjöd vi på en fin flaska vin. Vi åt gott och hade det trevligt. Så säger tjejen i det andra paret att de ville bjuda på middag och att vi nästa gång skulle äta hos dem. Trevligt tyckte vi. När vi kom hem till dem och skulle äta serverade de fläskfilé med klyftpotatis och grönpepparsås, sallad, en flaska vin (som var mycket billigare än det vi köpte) och en flaska coca-cola. De sa att de var osäkra på vilket vin vi gillade men de tyckte det vinet verkade gott. Jag och min man var måttligt besvikna på maten och drycken. Våran middag var jättefin och dyr och tillbaka får vi ynka fläskfilé med klyftpotatis, sås och sallad samt billigt vin och en flaska läsk! Behöver jag säga att vi inte ville fortsätta bjuda på middag efter detta?

• Svar på tråden Snåla saker folk gjort ni chockas över?
  • Anonym (medelfattig)

Jag är glad om jag bara slipper laga middagen själv, tycker inte det är något alls fel att bjuda på en vällagad fläskfilé. Okej  om det var typ korv med bröd då hade jag också tyckt det var tokigt om jag visste att det var folk som annars kan laga mat.

Oavsett- om man bjuder dyrt så bjuder man väl för att man vill äta/dricka just det, inte för att räkna kronor och ören vänner emellan? Så kan man bara äta med er om man har råd med oxfilé till två hela familjer då? Det lär bli jobbigt om barnen väljer vänner som inte har lika väl förspänt och man ska umgås med deras familj...

• Anonym (medelfattig)
    Anonym (Dg) skrev 2017-12-29 17:54:17 följande:

Men för att vara seriös då, är det ok att bjuda på kött som inte kostat oss något? Du verkar (som jag uppfattar det) lägga stor vikt vid att de inte la ut lika mycket pengar spm er?

Vilt är alltid okej!  *dräggel* Tungan ute
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-12-29 15:44:01 följande:

Har ni varit med om snåla saker folk gjort? Jag kan börja:

Jag och min man bjöd hem ett annat par till middag. Vi serverade oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås och sallad. Till det bjöd vi på en fin flaska vin. Vi åt gott och hade det trevligt. Så säger tjejen i det andra paret att de ville bjuda på middag och att vi nästa gång skulle äta hos dem. Trevligt tyckte vi. När vi kom hem till dem och skulle äta serverade de fläskfilé med klyftpotatis och grönpepparsås, sallad, en flaska vin (som var mycket billigare än det vi köpte) och en flaska coca-cola. De sa att de var osäkra på vilket vin vi gillade men de tyckte det vinet verkade gott. Jag och min man var måttligt besvikna på maten och drycken. Våran middag var jättefin och dyr och tillbaka får vi ynka fläskfilé med klyftpotatis, sås och sallad samt billigt vin och en flaska läsk! Behöver jag säga att vi inte ville fortsätta bjuda på middag efter detta?

Hej Irriterad,

Jag undrar om du har full insikt i dina vänners ekonom? Att servera fläskfilé behöver inte vara deras billigaste alternativ.
    Kanske serverade de vad de tyckte om! Att inte servera det finaste vinet efter ert tycke.
    Din inställning är mer snål än vad era vänner ville ge er!

DU är snål som inte uppskattar andra människors bjudningar utan förutsätter att deras bjudningar ska kosta lika mycket som er bjudning eller mer!!

Varför inte uppskatta det ni får! Och pga din sjuka inställning kan jag inte tro annat än att du är ett troll!

• Anonym (Dg)
    Anonym (medelfattig) skrev 2017-12-29 18:15:07 följande:

Vilt är alltid okej!  *dräggel* 

Ja, det är fint! I kväll har vi hjortgryta på menyn<3
  • Lord Hans

Er "middag" var ju inte heller särskilt fin. Oxfile med potatisgratäng och bearnaisesås är inte särskilt speciellt utan vanlig svensson mat. Det brukar vi äta till vardags ibland. Varför bjöd ni inte på nåt dyrare och bättre ni som är så sofistikerade? 

• Anonym (JN)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-12-29 18:02:07 följande:

Det var snålt. Gav ni han det då? Han borde kunna köpa en plastpåse för 2 kr haha.

Det minns jag faktiskt inte eftersom det är ca 15 år sedan. Jag minns bara den sjuka händelsen i sig. Kunden var känd för att vara snål. Han bodde t.ex. i ett stort hus men bodde i praktiken endast i ett rum i anslutning till köket för att spara på värmen.
  • Anonym (Jullov..)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-12-29 17:47:30 följande:

Tråkigt att folk har så nedlåtande ton i tråden tycker jag.

Du menar att du inte satte tonen i ditt ursprungsinlägg? Det var kungen av nedlåtande måste jag säga.

Nu tror jag i och för sig inte att det är på riktigt men men.
  • Anonym (Pajas)

Oxfilé, bea och gratäng är så jäkla kliché. Och boring. Det hade jag tyckt om jag blev bortbjuden. Hellre lagar jag nåt exotiskt och ovanligt.

• Anonym (Vvv)

Vid närmare eftertanke så är den här tråden faktiskt underhållande dubbelmoralisk, den startades för att diskutera hur folk är snåla , med ett exempel som istället visar att Ts själv är den snåle i sin egen historia.

Extra komiskt när det handlar om fläskfilé istället för oxfilé,

(Kan man vara närmare utan att härma?)

Svar på tråden Snåla saker folk gjort ni chockas över?