Tycker du att polisen i Malmö gör ett bra jobb efter alla våldtäkter?
Det är fel att beskylla polisen kan jag tycka. De gör väl sitt jobb efter bästa förmåga (vill jag hoppas och tro). Men eftersom det är ansträngt med personal, tid, handlingsutrymme och pengar så blir givetvis utredningen lidande. Inte konstigt.
Störst fel tycker jag ändå alla människor (ffa professionella) i förövarnas närhet gör när de inte lyckas identifiera det avvikande beteendemönster förövarna har och ingriper i tid för att förhindra sådana här tragedier.
Det arbete jag syftar på är såklart inte enkelt, men för att samhället ska vara tryggt behöver man se avvikande beteenden och rop på hjälp tidigt och därefter agera ordentligt, omedelbart. Man bör inte vänta, och se om det löser sig av sig själv, utan det krävs att det tas på allvar innan det eskalerar.
Så polisen är jag inte alls arg på. Förövarnas vänner, hvb-personal, föräldrar, skolpersonal och andra människor i deras närhet som inte sett eller agerat har jag däremot svårare att förstå. För inte kan man gå från att vara en reko toppstudent till en gruppvåldtäktsman över en natt. Några incidenter som signalerat om deras tillstånd bör ha kunnat upptäckas.
Polisen ska dock inte beskyllas för att de försöker hantera situationen enligt deras riktlinjer och kopplas in först då dessa förövare redan hamnat så otroligt snett i livet.
Problemet har ju nämligen börjat långt tidigare. Utan att någon gjort tillräckligt för att stävja det.