Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Jag är apotekare, fråga vad ni vill

Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-30 10:55:48 följande:

Dsm vet jag mycket väl vad det står för. Som en del i vår farmaceutiska utbildning hör givetvis sjukdomslära in, såväl somatisk som psykiatrisk. Vad har du för syfte i den här diskussionen egentligen, du verkar ju av någon outgrundlig anledning hysa agg mot farmaceuter? När du fick se dig överbevisad om förmånssystenet och högkostnadsskydd så letar du efter något annat att hacka på. Vad har du själv för bakgrund?

Spec.ssk (ane/iva/dsk med förskrivningsrätt).

Jag ser ju att det är tyvärr mycket du inte helt kan svåra på även om du försöker. Du kan inte ha jobbat så länge?
  • Anonym (....)
    provtagaren skrev 2017-12-30 11:28:36 följande:

Finns det någon medicin som botar kvinnomisshandel och psykopati? En kompis till mig Rickard Urkedahl skulle behöva en sådan medicin.

Nej, det finns det inte.
  • Anonym (....)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-30 12:18:34 följande:

Och du verkar ju ha så bra koll själv, som påstår att du vet hur systemet fungerar men i själva verket inte har någon koll alls. Jag hoppas att ni fick läsa lagstiftningen på läkemedelsområdet under din utbildning för att få förskrivningsrätt, även om jag är mycket tveksam med tanke på de stora kunskapsglapp du uppenbarligen besitter. 

Och vad är det jag inte kan svara på menar du? Jag hade en förhoppning att den här tråden skulle kunna besvara folks frågor om apoteksväsendet, apotekaryrket och kanske även nudda vid läkemedelsbehandling. Just nu funderar jag allvarligt på att lämna tråden då det känns mer som att jag får sitta och försvara mig från meningslösa påhopp. 

Väldigt mycket felaktigt du har skrivit.
  • Anonym (....)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-30 12:25:04 följande:

Ge exempel på vad det är som är felaktigt, men som vanligt är det väl bara tomma ord du levererar? 

Är det någon som skrivit felaktigheter är det ju du.

I princip varenda inlägg.

Har inge skrivit några felaktigheter men så vet jag ju också vad jag talar om.
  • Anonym (....)
    Anonym (hur?) skrev 2017-12-30 13:36:52 följande:

Vilka läkemedel rekommenderar du för svårt illamående? Jag måste ta cellgifter i låg dos, och Lergigan hjälper inte ett dugg. Lergigan Comp gör så jag inte kan sova. Jag är inte gravid.

Hade varit jättetacksam för exempel på läkemedel jag kan be min läkare om att få prova...

Pimperan/metoklopramid eller postafen kanske?
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2017-12-30 14:09:15 följande:

Jo då har gett mina barn flera gånger vid magsjuka både i hemlandet och i Sverige

Magsjuka som kommer av en bakterie fungerar det på.
  • Anonym (....)
    Anonym (Halta Lotta) skrev 2017-12-30 17:24:26 följande:

Jag är ordinerad Orudis gel pga inflammerad hälsena. Jag har svårt att tåla den pga parfym. Tror du jag får effekt av Diclofenac Orifarm gel 11,6mg/g - den enda jag hittat som är oparfymerad?

Jag försökte fråga en farmaceut på Apotea men tycker inte jag fick något riktigt svar.

Jag frågade också varför Orudis gel är receptbelagd när inte t.ex. Voltaren gel är det. Jag har förstått att det är olika verksamma substanser även om de alla är NSAID. 

Orudis är både smärtlindrande och antiinflammatorisk vklket inte voltareb/diclofenac är, därför är den receptbelagt.

Nej, du får inte samma effekt då det är två olika preparat
  • Anonym (....)
    Anonym (W) skrev 2017-12-30 19:33:49 följande:

Är det verkligen sant att de läkemedel som apotekspersonalen alltid vill byta ut till är exakt samma som den variant man haft tidigare? Jag har hittills fått bytt p-piller två eller tre gånger och jag upplever att jag fått biverkning av de två senaste som jag inte hade med den första sorten.

Om de innehåller samma verksamma substans och är utbytbara så ja.

Biverkningarna kan komma av de olika hjälpmedlen.
  • Anonym (....)
    Anonym (W) skrev 2017-12-30 19:33:49 följande:

Är det verkligen sant att de läkemedel som apotekspersonalen alltid vill byta ut till är exakt samma som den variant man haft tidigare? Jag har hittills fått bytt p-piller två eller tre gånger och jag upplever att jag fått biverkning av de två senaste som jag inte hade med den första sorten.

P-piller får dock inte bytas hur som helst.
  • Anonym (....)
    Anonym (Apotekstant) skrev 2017-12-30 20:03:57 följande:

Detta är inte sant. Diklofenak är också antiinflammatoriskt och smärtstillande. Jag tvivlar starkt på din kompetens.

Diclofenac är antiinflammatorisk med inte smärtlindrande
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill