Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Jag är apotekare, fråga vad ni vill

Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-29 22:41:39 följande:

Nej, det stämmer inte. Om det står Alvedon på receptet från läkaren, och månadens billigaste vara är Paracetamol Orifarm, och du trots allt vill ha Panodil så kommer du få betala Panodilen helt ur egen ficka (även om den skulle vara billigare än Alvedon). Det här har inte alls med priset att göra.

För övrigt kostar 100 tabletter Alvedon 55:49 denna månad, och 100 Panodil 70:15, så nej Panodil är inte billigare än Alvedon. 

På läkemedelsverkets websida om information om generiskt utbyte  kan man läsa "Man kan också välja att få ett annat utbytbart läkemedel, men då får man betala hela kostnaden själv och kostnaden ingår inte heller i högkostnadsskyddet. För läkemedel som inte omfattas av läkemedelsförmånen och inte ingår i det så kallade högkostnadsskyddet, får du betala hela kostnaden själv."

(lakemedelsverket.se/utbyte)

Det stämmer inte. Panodil ingår i högkostnadsskyddet och är utbytbar med Alvedon. Jobbar du verkligen so legitimerad apotekare? Du låter mera som en apotekstekniker som försöker visa sig duktig på områden du inte kan...
  • Anonym (....)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-29 22:41:39 följande:

Nej, det stämmer inte. Om det står Alvedon på receptet från läkaren, och månadens billigaste vara är Paracetamol Orifarm, och du trots allt vill ha Panodil så kommer du få betala Panodilen helt ur egen ficka (även om den skulle vara billigare än Alvedon). Det här har inte alls med priset att göra.

För övrigt kostar 100 tabletter Alvedon 55:49 denna månad, och 100 Panodil 70:15, så nej Panodil är inte billigare än Alvedon. 

På läkemedelsverkets websida om information om generiskt utbyte  kan man läsa "Man kan också välja att få ett annat utbytbart läkemedel, men då får man betala hela kostnaden själv och kostnaden ingår inte heller i högkostnadsskyddet. För läkemedel som inte omfattas av läkemedelsförmånen och inte ingår i det så kallade högkostnadsskyddet, får du betala hela kostnaden själv."

(lakemedelsverket.se/utbyte)

Dessutom är Paracetamol fri prissättning vilket innebär att varje apotek själva väljer vad den ska kosta. Så att just ni har den billigare än Alvedon och Panodil innebär inte att alla apotek har det.
  • Anonym (....)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-29 22:44:29 följande:

Finns även armband med akupressurpunkter man kan testa om man vill.

Är inte läkemedel....
  • Anonym (....)
    Cynnis skrev 2017-12-29 23:35:12 följande:

Ja, jag förstår att allt handlar om pengar. Givetvis ska vi hushålla med skattemedel så långt det går. Men när jag är beredd att betala ur egen ficka? Och sen att man ska kunna vara trygg i att byten mellan preparat ska vara likvärdiga och inte ge skillnad förutom sk hjälp ämnen, litar jag inte alls på. Jag hade fått utskrivet oxynorm, och personalen försökte pracka på mig oxycontin. Visst samma ämne, enligt vissa "samma sak", men inte för mig. Tror det var därför hon tvekade när jag rent ut frågade "om det här ger mig exakt(!) samma lindring, så visst!"(jag visste att hon hade fel).

Sen det med min släkting. Där läkaren hade skrivit Får Ej Bytas. Jag litar inte helt enkelt inte på apotekare numer och väljer att aldrig byta ut viktig medicin längre. Om det inte är typ alvedon eller något mer "alldagligt" preparat.

Har du fått utskrivet oxynorm kan aldrig apoteket byta ut detta mot oxycontin. Detta för att oxycontin är en depottablett som ska tas var 12:e timme och oxynorm är ingen depottablett utan ska tas ca 6:e timme. Oxycontin är långtidsverkande och oxynorm är kortidsverkande. Det är förvisso samma verksamma substans men det ena är en depottablett och det andra inte. Och ja, Det ger exakt samma smärtlindring.
  • Anonym (....)
    Anonym (Receptarie) skrev 2017-12-29 23:56:31 följande:

Ingen av apotekarna har fel, de har rätt.

Panodil ingår i förmånen, ja. Men om det står Alvedon på ditt recept och du varken vill byta till Paracetamol Orifarm (eller vilket fabrikat som nu är periodens vara just när du besöker apoteket) eller behålla Alvedon utan vill ha Panodil istället, då blir Panodilen utanför förmånen. Om inte Panodilen är periodens vara, då blir den inom förmånen.

Om du läser det som står på sidan Apotekare#2 länkar till i inlägg 91 ser du att informationen är korrekt.

Och vad gäller det du skrev om fri prissättning så gäller detta de receptfria läkemedlen, samt läkemedel utanför läkemedelsförmånen. Alla läkemedel som ingår i förmånen har samma pris på alla apotek oavsett vilken kedja de tillhör. 

Panodil ingår i högkostnadsskyddet och blir alltid med förmån.

Paracetamol är fri prissättning och ingår i förmån
  • Anonym (....)
    Cynnis skrev 2017-12-30 08:31:31 följande:

Jag vet vad skillnaden är. Och hur dom fungerar. Därav ville jag ju inte få dom utbytt...

Och jo, tydligen kunde dom byta ut dom. Annars hade jag ju aldrig ens hamnat i den diskussionen med apotekaren.

Om farmaceuten ändrat på receptet går det att få oxycontin istället för oxynorm. Men det har inte en faramceut lov att göra.

Oxynorm kan däremot bytas ut mot oxycondone kapsel då detta är samma preparat med olika namn. Och ja, De ger exakt samma smärtlindring.
  • Anonym (....)
    Anonym (A) skrev 2017-12-30 09:24:55 följande:

Ja, läkarna skriver ut mycket knark på recept. Ja du har rätt.

Tekniskt sätt då räknas det enbart som knark när man tar det olovligt, dvs utan att ha fått det på recept. Man har köpt det på gatan.

Så nej, ingen läkare skriver ut knark på recept, däremot skriver de ut narkotiska preparat för smärtlindring när det finna behov.
  • Anonym (....)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-30 09:35:29 följande:

Vi har en gedigen utbildning i kemi, cellbiologi och farmaci, givetvis talar man även om DSM på utbildningen.

Av ditt svar så undrar jag om du ens vet vad DSM är för något och vad det står för...
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2017-12-30 10:08:24 följande:

Aha det fungerar på magsjuka! Säljs det i Sverige??

Det säljs via recept i Sverige men det fungerar inte på magsjuka då det ofta är av virus.
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill