Inlägg från: Mantrasina |Visa alla inlägg
  • Mantrasina

Jag är apotekare, fråga vad ni vill

Anonym (hur?) skrev 2017-12-30 13:36:52 följande:

Vilka läkemedel rekommenderar du för svårt illamående? Jag måste ta cellgifter i låg dos, och Lergigan hjälper inte ett dugg. Lergigan Comp gör så jag inte kan sova. Jag är inte gravid.

Hade varit jättetacksam för exempel på läkemedel jag kan be min läkare om att få prova...

Sjuksköterska som arbetar med att ge behandling med cytostatika dagligen. 

Ett alternativ du kan diskutera med din läkare är Olanzapin. Det har dock bieffekt att en kan bli väldigt trött av det så det gäller att ta det vid rätt tidpunkt på dygnet och att ställa in dosen. 

• Mantrasina
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-30 21:47:56 följande:
    Andra alternativ vid illamående kan vara primperan eller  ondansetron. Mer ovanligt och mer specialicerat är akynzeo som inte ses lika ofta, me nverkar bli mer populärt att skriva ut vid cytostatika-inducerat illamående. 

Sjuksköterska som arbetar inom onkologin med cytostatikabehandlingar. Akynzeo är ett toppenpreparat, men eftersom det sitter i några dagar och blockerar vissa signaler, så brukar vi bara använda det vid en-tvådagarsbehandlingar eftersom det ska tas en timma innan cyto, samt inte vad jag lärt mig kan ätas dagligen Plus, är väl svindyrt? 

Det är jätteintressant att se dina svar, bry dig inte om de där som ifrågasätter! 

Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill