Inlägg från: Anonym (Xx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Xx)

Jag är apotekare, fråga vad ni vill

Cynnis skrev 2017-12-29 11:55:10 följande:

Jag undrar varför ni ALLTID ska envisas att ge en annan medicin än receptet säger. Det är helt okej att ni säger tex att det blir billigare, EN gång. Men jag vet inte hur många gånger jag har fått stå och tjafsa med apotekspersonal om jag inte har gått med på att byta ut. Sist så skulle jag ha smärtstillande. Oooj vad mycket dyrare mitt recept var mot ersättningen! Och det skulle visst ge samma effekt! I själva verket så kostade receptet 20kr mer. Till slut efter diverse munhuggning så frågade jag personalen: Ger ersättningen till mitt recept exakt(!) samma smärtlindring så visst då kan jag ta det. Då tvekade hon och gav sig, jag fick ut mitt recept. Även en släkting (som är jättesjuk) har fått tjafsa, och då hade läkaren skrivit att "Denna medicin får EJ bytas ut!" Vad händer? Jo apotekspersonalen börjar tjafsa. Varför gör ni så, trots att man klart och tydligt inte(!) vill byta ut!?

För att det är slöseri med våra skattepengar när du av vidskepliga anledningar ska ha ett dyrare alternativ bara för att det står på receptet, när det finns billigare alternativ som fungerar lika bra.

Dåligt att de inte bytte din medicin bara för du tjafsade. Ta upp med läkaren om du av medicinska skäl inte kan använda utbyten.
  • Anonym (Xx)
    Anonym skrev 2017-12-29 16:28:23 följande:

Fråga: Hur tycker trådstartaren att införandet av den fria marknaden och den kvalitétsförsämring detta medfört påverkar apotekaryrkets rykte och status?

Det är samma mediciner som säljs nu som på monopol-tiden, bara att tillgängligheten är mycket högre.
  • Anonym (Xx)
    Anonym skrev 2017-12-29 16:28:23 följande:

Fråga: Hur tycker trådstartaren att införandet av den fria marknaden och den kvalitétsförsämring detta medfört påverkar apotekaryrkets rykte och status?

Det är samma mediciner som säljs nu som på monopol-tiden, bara att tillgängligheten är mycket högre.
  • Anonym (Xx)
    Anonym skrev 2017-12-29 17:31:22 följande:

Du svarade inte på frågan som ställdes.

Du ställde en ledande fråga med en åsikt maskerad som fakta. Sen är det ett fritt forum så jag skriver vad jag vill.
  • Anonym (Xx)
    Queennr1 skrev 2017-12-29 21:56:37 följande:

Jag tycker att man rätt ofta råkar ut för att medicinen inte finns inne eller att "vi brukar bara ha en förpackning, men jag kan beställa" så visserligen finns det fler apotek och länge öppettider, men "förr" fanns det i alla fall mediciner inne även om man var tvungen att passa vissa tider. Så det där med ökad tillgänglighet kan verkligen diskuteras.

Det finns många fler apotek nu, du får väl masa dig till ett annat apotek i närheten och kolla.

På FASS på internet kan du se för en viss medicin vilka apotek i en stad som har den (eller ett utbyte) i lager, direkt i mobilen.

Sen erbjuder väl alla apotek fri hemleverans om du beställer på internet så jag ser inte problemet alls. Jag beställer på Apotea och hämtar ut min receptbelagda medicin samma dag utan köer.
  • Anonym (Xx)
    Queennr1 skrev 2017-12-29 23:13:06 följande:

Masa sig till ett annat apotek är kanske inte alltid så "bara" om man är sjuk, gammal eller funktionshindrad. Risig inställning. Ett symptom på den nya förbättrade servicen (ja jag är ironisk)...

Jag ser problemet, skillnaden och upplever därmed icke att tillgängligheten är bättre.

Skicka en släkting, hemtjänsten eller beställ till brevlådan eller dörren.

Bara Nordkorea har kvar ett apoteksmonopol.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (?) skrev 2017-12-30 14:09:15 följande:

Jo då har gett mina barn flera gånger vid magsjuka både i hemlandet och i Sverige

Du kunde givit hallonsaft och det hade fungerat lika bra/dåligt.
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill