Cynnis skrev 2017-12-29 23:35:12 följande:
Ja, jag förstår att allt handlar om pengar. Givetvis ska vi hushålla med skattemedel så långt det går. Men när jag är beredd att betala ur egen ficka? Och sen att man ska kunna vara trygg i att byten mellan preparat ska vara likvärdiga och inte ge skillnad förutom sk hjälp ämnen, litar jag inte alls på. Jag hade fått utskrivet oxynorm, och personalen försökte pracka på mig oxycontin. Visst samma ämne, enligt vissa "samma sak", men inte för mig. Tror det var därför hon tvekade när jag rent ut frågade "om det här ger mig exakt(!) samma lindring, så visst!"(jag visste att hon hade fel).
Sen det med min släkting. Där läkaren hade skrivit Får Ej Bytas. Jag litar inte helt enkelt inte på apotekare numer och väljer att aldrig byta ut viktig medicin längre. Om det inte är typ alvedon eller något mer "alldagligt" preparat.
Beklagar att du haft dessa upplevelser
Angående Oxynormen antar jag att du menade Oxycodone och inte Oxycontin. Annars undrar man vad det är för fel på den farmaceuten egentligen. Det går liksom inte på ett enkelt sätt att expediera Oxycontin istället för Oxynorm, eftersom de har helt olika beredningsformer, som skrivits i inlägg 94, så isåfall måste farmaceuten ha ändrat receptet för att det skulle lyckats.
Angående din släkting, är du säker på att läkaren verkligen skrivit "Ej byte"? Ibland missar de det, tyvärr. Om det står att läkemedlet inte får bytas så får det inte bytas utan kontakt med läkaren. Så isåfall är det en felexpedition, absolut.
Jag kan tänka mig 2 scenarion:
1. Det kan vara så att det stod i doseringstexten "får ej bytas", och då är det lätt att missa eftersom de flesta läkare kryssar i en ruta när de skriver recept om de inte vill ha utbyte. Inte för att detta egentligen ursäktar, det blir ju lika fel ändå, farmaceuten ska trots allt kolla doseringstexten så den är okej och borde då upptäcka "ej byte"-noteringen, men det kan vara en förklaring.
2.Din släkting fick ett pappersrecept där läkaren inte skrivit exakt vilket fabrikat det skulle vara, och i detta fall har farmaceuten ingen aning om vilket som är rätt. Men då kunde farmaceuten ha frågat släktingen, som förhoppningsvis haft läkemedlet tidigare och visste vilket fabrikat det skulle vara.