Inlägg från: Anonym (Receptarie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Receptarie)

    Jag är apotekare, fråga vad ni vill

    Anonym (Jag) skrev 2017-12-29 21:49:47 följande:

    Måste apotekare prata så extremt högt så alla även i grannfastigheten informeras om mina åkommor?


    Hej! 
    Jag jobbar också på apotek, fast som receptarie (3 års utbildning, jämfört med 5 år för apotekare). Personligen pratar jag aldrig för högt. Förutom om det kommer en äldre tant eller farbror som inte hör så bra, då måste man tyvärr höja rösten, vilket jag inte är helt bekväm med. Varför en del farmaceuter pratar jättehögt för jämnan har jag inte bra svar på, tyvärr.

    En annan aspekt är ju att receptkanalerna inte direkt är uppbyggda för att undvika att folk hör vad man säger, även om de på flera apotek är separerade med väggar. Dessutom är det på vissa apotek (tex mitt) väldigt nära mellan receptkanalerna och där kunderna sitter och väntar, vilket inte heller underlättar i det här fallet. 
  • Anonym (Receptarie)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-29 21:45:47 följande:
    Det finns ett bra svar på din första fråga, och det är för att vi måste fråga. 

    Jag vill börja med att kort förklara bakgrunden till varför vi över huvud taget ställer frågan om utbyte på apotek. Statens kostnad för läkemedel är enorm. För att hålla priserna så låga som möjligt har staten designat ett system som ska hålla kostnaderna för läkemedel nere. Det innebär att staten via TLFV (Tandvårds och läkemedelsförmånsverket) upphandlar nya priser på läkemedel varje månad. Den vara som vinner upphandlingen blir det vi på apoteket kallar periodens vara (PV), och det är den vara vi är skyldiga att byta till enligt förmånsreglerna. 

    Om du kommer till apoteket och har ett recept på Alvedon 500 mg, 100 tabletter så kommer vi således att fråga dig om det går bra att byta till en annan fabrikant. låt säga att periodens vara denna månad är Paracetamol Orifarm, Låt oss nu säga att Paracetamol orifarm kostar 50 kronor och Alvedon kostar 60 kronor Nu kan flera saker ske:
    1. Du ber att få behålla Alvedon. Inga problem, idag har jag Alvedon hemma och du kan få din förpackning Alvedon på en gång. Eftersom staten vill hålla sina priser nere så erbjuds man att köpa periodens vara för 50 kronor, och det är därför enbart 50 kronor som kommer ingå i förmånen. Så 50 kronor av de 60 som du betalar kommer att tillgodoräknas dig på ditt högkostnadskort. De sista 10 kronorna får du stå för helt på egen hand. Har du frikort betalar du  alltså 10 kronor, mellanskillnaden, helt ur egen ficka.  Oavsett vad man tycker om detta som kund så är det så lagen är skriven.
    2. Du tycker inte att det spelar så stor roll vem som har gjort din medicin och byter därför till Paracetamol Orifarm, du betalar 50 kronor och kan tillgodoräkna dig hela beloppet inom högkostnadsskyddet. Har du frikort får du denna förpackning gratis.
    3. Du vill väldigt gärna ha Panodil, för det är ju vad du alltid har fått innan. I det här fallet, när du varken väljer det läkaren har skrivit på receptet eller vad som tillhandahålls som periodens vara får du betala fullt pris för Panodil, och du kommer inte kunna tillgodoräkna dig något i högkostnadsskyddet. Detta innebär att om du har frikort betalar du fullt pris för din förpackning Panodil. 

    För den andra delen av din fråga som säger att läkaren skrivit att byte ej får ske, så får vi inte byta. Läkare ska egentligen bara skriva detta om det finns en medicinsk anledning till att vi på apoteket inte får byta till ett likamedel. Det kan exempelvis vara så att man är allergisk mot ett av de ingående ämnena i andra tabletter eller av andra anledningar inte bör byta fabrikant. 

    På det apotek där jag arbetar respekterar vi våra kunders önskan om utbyte. Som kund ska man vara delaktig i diskussionen om utbyte och vill du betala extra för att tabletten ska ha ett särskilt namn är det helt okej, och ingen anledning för oss att bråka om. 

    Och för att besvara din andra fråga så gör Läkemedelsverket bedömningarna om vilka tabletter som är utbytbara mot varandra. Det är mycket noggrant reglerat, och likamedel ska ge samma effekt på samma tid som referensläkemedlet. Som läkemedelsanvändare kan man därför känna sig trygg i att utbytet sker på ett säkert sett. Det är ALLTID samma aktiva substans i SAMMA styrka i utbytbara läkemedel, och dess effekt är DENSAMMA. Det som kan skilja är de andra ämnen som behövs  för att göra en tablett, det kan vara fyllnadsmedel, färgämne bindemedel etc. Ett fåtal personer kan reagera på dessa skillnader, vissa reagerar på den generiska varianten, andra på orginalläkemedlet. 
    Åh, jag är såååå trött på denna diskussion om utbyten och förmåner! Lyckas aldrig få till det så att kunden förstår vad jag menar. Men du förklarar det så bra och enkelt! 
  • Anonym (Receptarie)
    Anonym (....) skrev 2017-12-29 23:32:50 följande:
    Den du apotekaren har fortfarande fel.
    Ingen av apotekarna har fel, de har rätt.

    Panodil ingår i förmånen, ja. Men om det står Alvedon på ditt recept och du varken vill byta till Paracetamol Orifarm (eller vilket fabrikat som nu är periodens vara just när du besöker apoteket) eller behålla Alvedon utan vill ha Panodil istället, då blir Panodilen utanför förmånen. Om inte Panodilen är periodens vara, då blir den inom förmånen.

    Om du läser det som står på sidan Apotekare#2 länkar till i inlägg 91 ser du att informationen är korrekt.

    O
    ch vad gäller det du skrev om fri prissättning så gäller detta de receptfria läkemedlen, samt läkemedel utanför läkemedelsförmånen. Alla läkemedel som ingår i förmånen har samma pris på alla apotek oavsett vilken kedja de tillhör. 
  • Anonym (Receptarie)
    Cynnis skrev 2017-12-29 23:35:12 följande:
    Ja, jag förstår att allt handlar om pengar. Givetvis ska vi hushålla med skattemedel så långt det går. Men när jag är beredd att betala ur egen ficka? Och sen att man ska kunna vara trygg i att byten mellan preparat ska vara likvärdiga och inte ge skillnad förutom sk hjälp ämnen, litar jag inte alls på. Jag hade fått utskrivet oxynorm, och personalen försökte pracka på mig oxycontin. Visst samma ämne, enligt vissa "samma sak", men inte för mig. Tror det var därför hon tvekade när jag rent ut frågade "om det här ger mig exakt(!) samma lindring, så visst!"(jag visste att hon hade fel).

    Sen det med min släkting. Där läkaren hade skrivit Får Ej Bytas. Jag litar inte helt enkelt inte på apotekare numer och väljer att aldrig byta ut viktig medicin längre. Om det inte är typ alvedon eller något mer "alldagligt" preparat.
    Beklagar att du haft dessa upplevelser

    Angående Oxynormen antar jag att du menade Oxycodone och inte Oxycontin. Annars undrar man vad det är för fel på den farmaceuten egentligen. Det går liksom inte på ett enkelt sätt att expediera Oxycontin istället för Oxynorm, eftersom de har helt olika beredningsformer, som skrivits i inlägg 94, så isåfall måste farmaceuten ha ändrat receptet för att det skulle lyckats. 

    Angående din släkting, är du säker på att läkaren verkligen skrivit "Ej byte"? Ibland missar de det, tyvärr. Om det står att läkemedlet inte får bytas så får det inte bytas utan kontakt med läkaren. Så isåfall är det en felexpedition, absolut.

    Jag kan tänka mig 2 scenarion:

    1. Det kan vara så att det stod i doseringstexten "får ej bytas", och då är det lätt att missa eftersom de flesta läkare kryssar i en ruta när de skriver recept om de inte vill ha utbyte. Inte för att detta egentligen ursäktar, det blir ju lika fel ändå, farmaceuten ska trots allt kolla doseringstexten så den är okej och borde då upptäcka "ej byte"-noteringen, men det kan vara en förklaring.

    2.Din släkting fick ett pappersrecept där läkaren inte skrivit exakt vilket fabrikat det skulle vara, och i detta fall har farmaceuten ingen aning om vilket som är rätt. Men då kunde farmaceuten ha frågat släktingen, som förhoppningsvis haft läkemedlet tidigare och visste vilket fabrikat det skulle vara. 
  • Anonym (Receptarie)
    Aniiee skrev 2017-12-30 17:38:03 följande:
    Ingen?
    Egenvården är det som drar in mest pengar, faktiskt, därför måste apoteken utöka sina sortiment och ta in mer icke "apoteksmässiga" produkter.

    Ska jag vara ärlig så är jag ingen säljare, så jag tycker det är ganska jobbigt med denna ständiga press från arbetsgivaren (oavsett kedja) att sälja så mycket som möjligt. Jag förstår dock att vi måste sälja för att gå runt, för receptbelagda läkemedel är inte det vi tjänar mest på.

    Det är väl okej om det är något som hjälper kunden i sin läkemedelsbehandling, tex om du får utskrivet en kortisonkräm pga eksem är det även bra att använda en mjukgörande kräm, eller tex antidepressiva mediciner som kan ge muntorrhet - då kan det vara bra med salivstimulerande sugtabletter (tex), eller örondroppar som kan ge fläckar på textilier - då är det bra med fetvadd så att det inte rinner ut. Men att däremot slänga in ett helt random erbjudande om tex smink-produkter köp 3 betala för 2 till en kund som hämtar ut antibiotika, det blir helt fel.

    Ett exempel jag hörde från en kollega: Hon och hennes man var på ett byggvaruhus för att köpa grejer de behövde för att fixa något i hemmet (kommer inte ihåg vad, men det är inte så viktigt). De fick hjälp av en väldigt trevlig anställd, som såg till att de verkligen fick med sig allt de behövde och slapp upptäcka hemma att väsentliga delar saknades och att de därför måste åka tillbaka. Detta tycker jag är en bra försäljning, men inte att pracka på folk saker de inte behöver.
  • Anonym (Receptarie)
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 20:37:10 följande:
    Nej, Det är i första hand antiinflammatorisk och inte smärtlindrande.
    Läser man om dem på www.fass.se så står det på både Diklofenak och Orudis att de har både smärtstillande och antiinflammatoriska egenskaper.
  • Anonym (Receptarie)
    Aniiee skrev 2017-12-30 22:30:48 följande:
    Egenvård är en sak. Choklad, läppstift och proteinpulver något helt annat.

    Och jag förstår dig.
    Hm. Ber om ursäkt om jag var otydlig. Ja, egentligen kallas väl de receptfria produkter som inte är egenvårdsprodukter för handelsvaror. Menade naturligtvis både egenvårdsprodukter och handelsvaror.

    Tack och lov är min nuvarande chef väldigt snäll och förstående och pressar inte så mycket, hon litar på att vi alla gör vårt bästa. På apoteket där jag jobbade innan var chefen galen i försäljning och krävde att man skulle sätta upp individuella mål för hur mycket man skulle sälja, och sen hade hon enskilda möten med var och en där man fick redovisa hur det gått, minst en gång i månaden. Så glad att jag bytte jobb :)
  • Anonym (Receptarie)
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 22:37:01 följande:
    Smink, hudlotion, intimleksaker/sexleksaker, solgrämer, ögonkrämer med antirynkeffekt etc ingår inte i begreppet egenvård. Så varför apoteken ska sälja dessa när egenvård är det som säljer bäst stämmer inte.
    Ja, det kanske var dumt av mig att skriva egenvårdsprodukter när jag menade både egenvårdssortimentet och handelsvarorna (dvs de receptfria produkter som inte är egenvårdsprodukter). Dessa två tillsammans är det som ger mest pengar. 

    Och det är inte så att vi på apoteken själva får bestämma till 100% över det icke receptbelagda sortimentet, det kommer uppifrån. Vissa av de varor vi har på mitt apotek skulle jag gärna se att vi slapp då de inte går åt, utan tar mest upp plats och samlar damm. Vi skulle kunna ha annat som vi vet att våra kunder vill ha, men det får vi inte. Så onödigt.
  • Anonym (Receptarie)

    Angående frågor om varför det går långsamt på apotek:

    Jag är helt övertygad om att de flesta av mina kollegor jobbar så snabbt de kan, jag gör det iaf. Det är mycket som ska kontrolleras och som inte får bli fel (ts, har redan förklarat exakt vad som kontrolleras i ett långt inlägg, ni hittar det säkert om ni klickar på "visa endast"). Har de flesta kunder 1-3 läkemedel de ska hämta ut, då går det oftast väldigt smidigt, 4-5 också. Men ju fler läkemedel per kund, desto längre tid tar det. Och tänk även på att vissa kunder kommer med pappersrecept, som måste registreras manuellt, då tar det också tid. Så det är inte alltid vi farmaceuter själva kan styra över hur snabbt det ska gå även om vi gärna vill.

    Det viktiga är ju att allt blir rätt, oftast är det kanske ganska lindriga fel som kan uppstå, men i en del fall kan det faktiskt leda till att någon blir allvarligt sjuk eller till och med dör. Säg att en läkare skrivit ut Alvedon forte 1 g (alltså dubbelt så starka som vanliga Alvedon 500 mg)  med dosen 2 tabletter 4 gånger per dygn (maxdos för Alvedon är 4 g/dygn). Tänk er sedan att farmaceuten inte upptäcker detta eftersom allting ska gå så snabbt som möjligt och bara skriver på och lämnar ut. Nu kanske de flesta är medvetna om maxdosen för Alvedon och själva skulle bli misstänksamma när de läser doseringen hemma, men de som inte vet kommer att få i sig alldeles för mycket och hamna på sjukhus efter ett par dagar, när det redan är för sent. Är det så ni vill ha det? Eller vill ni hellre känna er säkra med er medicinering?

    På apoteket, där det handlar om liv och hälsa, ska det gå på några sekunder. Men på banken, där det bara handlar om pengar, där gör det inget om det tar lite längre tid... 

     

  • Anonym (Receptarie)
    MFML skrev 2017-12-31 11:28:47 följande:

    Fråga till dig som är apotekare och receptarie. Vad hade du för meritvärde för att komma in på utbildningen? Vad var din ingångslön? Jag ska själv söka framöver men måste plugga upp betygen på komvux först...


    Hm. När jag sökte 2003 till receptarieprogrammet, så var det ett annat betygssystem tror jag, men jag hade nog 15,7 eller nåt sånt. Har inte koll på det nya betygssystemet så har ingen aning om vad mitt betyg motsvarar, tyvärr. 

    När jag började jobba, 2007, så fick jag 18000:-/månad. Nu 10,5 år senare har jag 29500:-/månad. Ligger fortfarande lite lågt jämfört med andra som utexaminerades samma år som mig, men va sjutton. Det är ändå en ganska bra lön, tycker jag.  Nästa år kommer jag förhoppningsvis över 30000
  • Anonym (Receptarie)
    MFML skrev 2018-01-01 22:31:19 följande:
    Okej tack snälla för svar! :) Får jag fråga hur gammal du är? Trivs du med ditt jobb? Var utbildningen svår?
    Varsågod :) Är 35 år. Jo, jag trivs med mitt jobb, för det mesta iallafall. Och där jag jobbar just nu är vi ett väldigt bra gäng, och bättre arbetstider än på andra apotek jag jobbat på. En massa supergulliga stamkunder också :) Utbildningen som helhet är inte svår om man bara anstränger sig lite, vissa kurser i den är svåra dock. Fast nu är det ju mer än 10 år sen jag gick den, så det kan ju ha ändrats en del.
  • Anonym (Receptarie)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2018-01-02 12:12:21 följande:
    Har du jobbat på samma apotek länge? Jobbar du i en stad som utbildar farmaceuter? Låter lite lågt tycker jag för så många års erfarenhet.
    Där jag är nu har jag jobbat sen juli 2015, så 2,5 år. Apoteket ligger i Stockholm, så inga farmaceututbildningar här. Jo, jag vet att det är lågt. Beror antingen på snåla arbetsgivare eller min bristande förmåga att löneförhandla, eller både och :D Den största löneökningen fick jag nog när jag gick upp till 40 timmar/vecka istället för 37,5 som var heltidsmåttet innan omregleringen. Kommer inte ihåg hur mycket jag ökade, men vill minnas att det var en del. Sen har jag ökat i lön när jag bytt jobb också, det ger absolut en högre ökning än de vanliga löneförhöjningarna man får varje år. 

    Beklagar mig dock inte över att det är en låg lön, tycker verkligen inte 29500 är en dålig lön. Skulle förmodligen få ut mer om jag tog ob i pengar istället för i tid, men jag tycker tiden är mer värd. Man får jobba så jäkla mycket annars, särskilt när man jobbar 40 timmar/vecka.
  • Anonym (Receptarie)
    Anonym (....) skrev 2018-01-03 22:56:21 följande:
    Uppsala är väl det som ligger närmast Stockholm
    Ja, det stämmer nog, och det var där jag läste till receptarie.
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill