• Skrollan16

Sgi mm

Hej

jag jobbar 75 idag och undrar hur det blir om jag blir gravid. Säg att jag vill jobba 100 procent 6 sista månaderna för att höja sgi men att jag har dagar kvar på min äldsta son att ta ut. Kan jag då börja med att jobba 100 procent o sedan ta ut 2h per dag i f ledigt det halvåret? Har en massa dagar att ta it o vill inte att de ska brinna inne. Förstår ni hur jag menar?

• Svar på tråden Sgi mm
  • nnnnnnnn

Varför har du inte fyllt upp med föräldradagarna redan? (Om barnet är över 1 år)
    Då hade du inte sänkt din SGI alls och riskerat att få dålig sjukersättning, dålig VAB och även att dina SGI-dagar tappar i värde.

Men om det nu redan är gjort och SGI är sänkt så bör du prata med FK om detta, hur hårda är de med 8-månadersregeln om man redan jobbat 8 månader, men sedan sänkt sin SGI...
    Det är bäst att ta reda på exakt vad som gäller och om de säger bra saker så ber du den du pratar med att skicka ett mejl som bekräftar att denne sagt det som sagts.. Så har du ett mejl som visar att du fått den infon som du ville ha.

Lycka till!

• Seven Costanza

Nej det går inte att höja en sänkt SGI genom att börja ta ut föräldrapenning. Du måste troligen jobba heltid i sex månader före eller under graviditeten eller kunna visa att detta var din avsikt men att du blev sjukskriven. Det måste dock inte vara de sista sex månaderna utan det är ju smartare att gå upp i tid nu eller direkt du blir gravid för att kunna visa på avsikt och sedan när du har jobbat sex månader heltid och fått upp din SGI då kan du bli sjukskriven om du inte mår bra i din graviditet ELLER gå ned i tid igen och fylla upp med föräldradagar från ditt tidigare barn tills nästa barn föds.

Svar på tråden Sgi mm