Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Sämsta scenen i "Karl Ankas jul"?

För mig e det verkligen tradition kolla på Kalle Anka på julafton och jag tycker det e lika trevligt varje år. Bäst tycker jag egentligen alltid om dom gamla traditionella filmerna, sämst om dom nya filmerna. Ett problem med dom nya filmerna e att dom så tydligt e korta klipp från långfilmer medans dom gamla filmerna e mer avgränsade hela berättelser. Dom gamla filmerna funkar på egen hand medans dom nya känns mest lösryckta.

Jag e 21 år om det kan ha nån betydelse.

• flygrl
    Aniiee skrev 2018-12-26 22:31:00 följande:

Det jag antar att du kallar för "traditionella filmerna", närmast tänker jag att du tänker på Santa's Workshop, Ferdinand mm är just gamla kortfilmer. Alla eller nästan som är med är gjorda efter Snövit (1938) och före Robin Hood (1973). Dessa korta är inte gamla filmer på det sättet att de är klipta ur något alls utan gjorda för att vara ca 5 minuter långa. Sedan är de "nya långfilmerna" som du kallar de, alla gjorda före 1980, förutom de som verkligen är nya, de som byts ut varje år alldeles i slutet.

Disney har gjort massor av såna, många betydligt vintrigare än de som är med på julafton. Två favoriter för mig som inte är med är "Once upon a wintertime" och "Donald's snow fight". båda från 40-talet och båda kortare än 15 minuter.

GIllar du Disney's gamla kortfilmer som är med på Julafton skulle du älska många av de resterande 300+, om du inte reda har sett dem.

Med dom traditionella filmerna menade jag alla dom filmer som alltid brukar va med dvs både Tomtens julverkstad, Snövit, Ferdinand, Kalle Anka i djungeln (eller vad den nu heter), Piff & Puff, Robin Hood mfl. Dom nya filmerna e dom där som byts ut varje år till nåt nytt.

Jag ska försöka se lite av dom där gamla filmerna du tipsar om. Och, nej, jag har inte sett ?de resterande 300+?. Än iaf.
Svar på tråden Sämsta scenen i "Karl Ankas jul"?