Inlägg från: Tokmamma |Visa alla inlägg
  • Tokmamma

BF September 2018

Är det någon som har känt foster rörelser ännu?

Jag minns inte vilken vecka jag kände det första gången med mina två tidigare.

• Tokmamma

Imorse träffade jag min läkare pga risker i mitt arbete.

Jag arbetar på en särskola med utåtagerande elever.

Min chef står bakom mig och har föreslagit graviditetspenning för flera veckor sedan men jag har inte velat/tvekat. Nu fick jag hårda bud. Fram till vecka 20 får jag arbeta men inte mer. Det känns skönt att någon annan har bestämt åt mig.

Läkaren tyckte att detta är inget vi chansar med och om fk inte beviljar detta sjukskriver hon mig.

Behövde bara ventilera mig lite.

• Tokmamma
    Shneckan skrev 2018-03-25 21:48:24 följande:

Hej, jag jobbar också på en särskola med utåtagerande elever. Jag vill söka gravpenning men min chef tycker att det kommer vara lugnt på sommaren osv.. är lite inne på att göra som du, har du själv tagit kontakt med läkaren och berättat? Ska sitta med mi chef nu i veckan och så ska jag se vad hon säger. Men jag har sagt att jag vill få 60 dagar innan men redan nu känner mig utsatt i mitt arbete. Senast förra veckan var det en elev som skallade mot min mage. Jag vet att det inte är

Något farligt nu men man bli ju rädd och ledsen för man vet inte hur man ska regera

Jag berättade att jag var gravid för några veckor sedan till min chef pga oro för utåtagerande och pga tunga lyft. Hon föreslog graviditetspenning på en gång. Jag ville vänta lite. Sen berättade jag om min situation på jobbet till min bm och hon bokade in läkartid och försökte skynda på. Fick vänta 1 månad.

Läkaren var underbar och bestämt och det behövde jag. Någon som bestämmer åt mig.

Jag har nu pratat med min chef och hon kommer skriva på pappret.

Det känns så skönt att både ha chefen, läkaren och bm bakom mig.

Hur tänkte din chef göra med dig till hösten?

Du har ju arbetsmiljö lagen bakom dig. Din chef måste kunna ge dig en säker arbetsplats eller omplacera dig.

Du har mycket rättigheter!
  • Tokmamma
    Nostalgity skrev 2018-04-07 19:25:23 följande:

Är det någon som har en aning om vad de kan vara som gör så ont?

Började i onsdags då jag var tillbaka på jobbet från 2 månaders sjukskrivning. Är lastbilschaufför och lyfter därför väldigt tungt.... Sen har de kommit efter jobbet varje dag... Samt idag när jag och karln varit på loppis (gick en hel del).. Det är en smärta som ilar, drar lr hur jag ska förklara... I mitten från livmodertappen typ upp till livmodern, känns som det är däremellan iaf. Gör SÅ ont!

Jag hade jämt ont när jag väntade första barnet. Ignorerade och jobbade på, hade tunga lyft. Slutade med att jag låg på köksgolvet i ren smärta. In på förlossningen i vecka 22+4. Min kropp gick in i förlossning alldeles för tidigt. Som tur var gick det att stoppa med hjälp av medicin och strikt sängläge resten av graviditeten.

Så snälla. Var försiktiga och ta er smärta på allvar!
  • Tokmamma

Vi ska på rul den 27/4. Längtar!

Efter det ska vi köpa vagn och det står mellan emmaljunga och bugaboo. Svårt.

• Tokmamma
    Elina22 skrev 2018-04-16 15:23:35 följande:

Hur länge åker barn vagn ungefär?

Det är så olika. Mina barn har älskat att åka vagn så när sonen var 5år valde jag att sälja vagnen. Tänkte att nu får det vara nog.
  • Tokmamma
    Elina22 skrev 2018-04-16 10:55:48 följande:

Har samma problem här. Velar mellan Bugaboo Donkey (pga att funkar som syskonvagn om man skulle få tätt inpå) eller Emmaljunga nxt90 som är en urdålig syskonvagn men såå fin och bra kvalité. Hmmm :)

Kan tipsa om babyjogger city select. Den hade jag när barnen var små. Perfekt som singelvagn och super bra som syskonvagn.
  • Tokmamma

Nu är vi alla ungefär halvvägs av graviditeten. Är ni fortfarande oroliga? Jag börjar slappna av och njuter mer och mer av graviditeten. Längtar till RUL som är nästa fredag. Först och främst så jag får se bebisen men sen ska jag börja shoppa! Kliar i fingrarna när jag ser allt :)

Ska vi skriva en lista över bf och kön (dom som har kollat) ??

• Tokmamma

Jag är beviljad graviditetspenning! Så från den 14 maj är jag hemma till 10 dagar innan bf!

En sådan lättnad! Nu bara RUL på fredag så jag ser att allt är ok med bebisen!

• Tokmamma
    Mimi93 skrev 2018-04-28 14:21:50 följande:

Det var ett tag sen jag skrev här, hoppas alla har en bra graviditet ????

Hoppas ni kan hjälpa mig med mitt barnvagnsdilemma, sitter och velar mellan bugaboo fox och Emmaljunga nxt90/60. Vilken ska man välja och varför? Har ingen erfarenhet alls ????

Vi valde mellan fox och ntx60 men valde fox. Den har större varukorg och fler färger. Jag gillade körkänslan.
Svar på tråden BF September 2018