Inlägg från: Lilj3 |Visa alla inlägg
  • Lilj3

BF September 2018

Otit skrev 2018-03-19 05:54:10 följande:

Åh hörrni! Känns som att jag är den enda som inte har gjort UL än. Ska på kub klockan 8 idag och mår illa av nervositet. Känns så otroligt att det faktiskt kommer vara en bebis på skärmen. Är inställd på det värsta.

Hade samma inställning i torsdags och det gick ju tack och lov bra och det var en enorm lättnad. Håller tummarna för dig! Uppdatera gärna hur det gick sen :)
  • Lilj3
    OGH4 skrev 2018-03-19 18:03:13 följande:

Hej alla!

Jag har följt denna tråden på avstånd sedan jag plussade men har aldrig vågat hoppas eller tro. Har två mf i bagaget.

MEN idag kom dagen för KUB (är i v 12+4) och precis som vi misstänkt så är det TVÅ! Japp, första här med tvillingar?! Allt såg bra ut på båda barnen och de låg och vinkade till varandra och oss där i magen. :D

Jag och min man är överlyckliga men också skräckslagna! ;)

Har vart sjukskriven i två månader pga extremt illamående och kräkningar (det är ju två ;p)

Men mår SÅ mkt bättre nu så hoppas på jobb nästa vecka!

Det kanske finns någon mer som läser och inte vågar/vill skriva än men ville dela med mig av de glada nyheterna och kanske komma i kontakt med ngn annan blivande tvillingmamma!?

(Första barnen för oss och Bf 26/9 men med tvillingar så kommer dom ju nästan alltid tidigare så räknar mer med mitten på september) :D

Grattis till alla härinne! Tänk så cool kroppen är ändå!

Häftigt, grattis till tvillingarna! Jag har också bf 26/9, dock är det bara en i min mage. Men räknar kallt med att bebisen kommer tidigare då mitt första barn föddes 37+3. (Livsfarligt att tro det egentligen, tänk om jag går över tiden...)
  • Lilj3

Måste skriva av mig lite här, är så orolig. Började blöda lite igår kväll, men det var inte mer än att det bara kom på pappret när jag torkade mig. Det var lite rosa på pappret nu på morgonen också men inte mycket. Jag har inte direkt ont heller. Ringde till barnmorskan förut som tyckte att jag skulle avvakta och se om det avtog, annars kontakta gyn om jag var väldigt orolig. Någon som varit med om liknande och har några lugnande ord?

• Lilj3
    emhu skrev 2018-04-06 10:34:52 följande:

Usch, vilken oro du måste känna! Jag blödde bara lite lite i början efter att jag hade fått orgasm men inget mer än det så där har jag tyvärr inga lugnande ord att komma med.

Vet du med dig att du har gjort något som kunnat orsaka en blödning? Typ ansträngt dig vid toalettbesök, lyft tungt etc? Om det bara är så lite som kommit så är det säkert bara ett blodkärl som har spruckit eller liknande. Så typiskt att det händer en fredag också! Om det inte kommer mer under dagen hade jag nog sett det som en engångsföreteelse och inte lagt så stor vikt vid det men kommer det mer under dagen så skulle nog jag kontaktat gyn.

Tänker på dig!

Jag lyfter tungt mer eller mindre varje dag i mitt jobb så det kan mycket väl vara ett blodkärl som har brustit (barnmorskan trodde att det kunde vara det också). Är dessutom extremt överbelastad på jobbet och känner att jag anstränger mig mer än jag borde. Stannade iaf hemma idag för säkerhets skull.

Det har inte kommit mer blod förutom det i morse så jag hoppas verkligen att det inte är någon fara. Hur som helst är ju blod det sista man vill se när man är gravid och tankarna börjar ju snurra i huvudet direkt.
  • Lilj3
    Johannana skrev 2018-04-06 11:35:17 följande:

Jag blödde konstant mellan v6-v10, både rosa flytningar och mensliknande blödning. Det kom tillbaka igen i v15 och har kommit och gått lite sedan dess, är i v18 nu. Aldrig haft ont i samband med blödningarna och inga klumpar. Och min lille grabb som ligger därinne mår toppen och lever loppan :) Så jag tror inte att du behöver vara orolig, säkert bara sköra slemhinnor eller något blodkärl som brustit. Men är man orolig så kan man såklart åka in och kolla sig :)

Tack för lugnande ord! Fint att höra att han mår bra därinne ändå :) Vet du vad dina blödningar beror på?
  • Lilj3

Är lite avis på er som gjort era Rul. Själv får jag vänta till 2/5, det känns som en evighet dit. Blödningen jag hade förra veckan har skapat massa hjärnspöken att nåt ska vara fel. :| Om allt ändå ser bra ut kommer vi nog ta reda på kön om det går att se. Inte för att det spelar någon som helst roll, är bara väldigt nyfiken.

• Lilj3
    Elina22 skrev 2018-04-16 15:23:35 följande:

Hur länge åker barn vagn ungefär?

Väldigt olika som sagt. Mitt barn fyllde tre i februari och har vägrat åka i sin vagn sen nån gång i december.
  • Lilj3
    Sabinac skrev 2018-05-01 22:09:42 följande:

Gick in i v 20 igår och har rul på torsdag. Naveln putar ut sedan någon vecka tillbaka och jag känner av bebisen flera gånger om dagen nu, även om de fortfarande är väldigt försiktiga rörelser.

Hur mår ni i graviditeten?

Jag mår ganska bra nu och känner mig ganska pigg, jämfört med de första tre månaderna iaf. Har känt bebisen några gånger men inte regelbundet. Tror att jag har moderkakan i framvägg som förra gången och att det är därför jag känner så lite. Har rul idag så vi får se då. Är i vecka 19+0 idag :)
  • Lilj3

Då var rul avklarat och allt såg fint ut. Moderkakan låg inte i framvägg som jag trodde utan i bakvägg och ganska högt upp. Fick även reda på att det med stor sannolikhet är en liten flicka där inne, så nu ska vi börja klura på namn! BF blev inte ändrat så 26/9 är fortfarande det som gäller. Känner mig så glad och lättad över att allt såg bra ut. :)

• Lilj3
    Cheerful skrev 2018-05-28 14:50:09 följande:

Jag kom precis hem från barnmorskan, 25+2, SF-mått 26cm och 3kg i viktuppgång. Blodtryck 110/70

På grund av en fel vid tidsbeställningen hade jag fått tid hos en annan än henne jag brukar gå hos (samma förnamn) och det var så tydligt att jag bara var ännu en patient som skulle avklaras så att man kunde gå på kafferast snart. Det var inget lyssnade på hjärtljud, jag nämnde att jag har väldigt svårt att sova, att jobbet påverkar mig väldigt mycket, foglossning osv men fick absolut inget gehör. Kom inte ens fram till bilen innan tårarna sprutade och jag kände mig så otroligt misslyckad som inte ens kan stå upp för mig själv, hur ska jag kunna stå upp för mitt barn? Jag har känt ett tag att mitt arbete tär alldeles för mycket på mig, framförallt de dagar man har ett 10 timmars helgpass som nästan alltid är kaotiska, en AC som inte kan kyla lägre än 24°C och nästan omöjligt att sitta ner ens 5 minuter, och lycka är de gånger man hinner med en 20min lunchrast (med bara några få avbrott) om nu varken bm eller chef lyssnar, vart vänder man sig då? :(

Men vad hemskt med ett sånt bemötande. Förstår att du blir ledsen! Du kanske kan be att få träffa en läkare som är kopplad till din mvc och diskutera eventuell sjukskrivning?
  • Lilj3
    Olinelilja skrev 2018-07-21 08:04:01 följande:

Hej alla! Jag undrar en sak... jag läser att kontrollerna hos BM borde bli tätare osv nu i slutet på graviditeten. Jag har bf 28/9 (är i v.31) men pga semestertider osv så är inte jag bokad på ett enda besök på mer än 2 månader nu... ska inte dit förrän om 1 mån igen (17 aug).... men nu börjar det kännas dumt! Ska jag försöka kräva ett extra besök? Kan man få gå någon annanstans om dom inte har tid? Jag hade järnbrist sist och vill ju veta om den är i balans igen till exempel, och jag börjar få ont i ryggen, åderbråcken består... börjar känna att jag inte kan hålla tätt... ja ni vet. En extra koll hade varit gött! Hur går ni andra på besök under ?semestertider? och vad hade ni gjort i min sits?

Det är ju lite olika beroende på var man bor det där. För omföderskor med normal graviditet kan det ju bli färre kontroller. Jag har bf 26/9 med andra barnet och hade ett besök inbokat nästa vecka som blev inställt pga att min barnmorska är sjukskriven. Så de undrade om jag kunde tänka mig att vänta till 9/8 istället. Jag sa ja eftersom jag mår bra, även om jag gärna hade haft en kontroll nästa vecka också. Tycker absolut du ska be om att få komma på en kontroll! Att vänta ända till den 17:e känns lite väl länge tycker jag, speciellt om det blir 2 månader mellan kontrollerna.
  • Lilj3
    Nostalgity skrev 2018-07-23 14:49:00 följande:

Är det någon mer som börjar bli rastlös?

Jag har gått på graviditetspenning pga fysiskt tungt och riskfyllt arbete, sen 1 juli. Har redan hunnit måla om bebisens rum med schabloner etc. Byggt ihop hans hylla, spjälsäng, inhandlat all inredning, tvättat och strykt sängkläderna, sytt gardiner, sytt sänghimmel och byggt konsollen för den. Och nu i helgen har jag målat vårat sovrum, samt fått sambon att skruva i taket för idag ska vår egengjorda sänghimmel upp där. I veckan som var så rev jag ut hela skrubben (grejer överallt och den va proppfull), rensade, kasta, vakuumförpackade, plastlådor och kartongmärkte.... Visade ingen nåd, så nu är de typ jättetomt där!

Funderar på att måla en fondvägg i köket?

Behöver jag tala om hur min kropp mår? Jag som inte ens kommer upp från golvet.

Rastlös.nu

Ni som har en kropp med onda sammandragningar, ryggproblem etc men som ändå inte får ro... Hur gör ni för att koppla av?

Samma här, gick hem på graviditetspenning redan efter midsommar. Har väl inte fixat så mycket till just bebisen än men måste ha något att göra hela tiden annars blir jag tokig. Så jag drar igång med att städa, plocka, baka, rensa osv och sen är jag helt slut på kvällen när sonen har somnat. Dessutom har vi precis renoverat köket så det har varit en hel del att göra. Jag har inte haft en speciellt jobbig graviditet hittills men börjar känna att kroppen säger ifrån. Sen gör ju värmen sitt också. Det blev ju inte så mycket till tips här eftersom jag är usel på att koppla av själv, men jag förstår din rastlöshet!
  • Lilj3
    Johannana skrev 2018-07-31 14:10:33 följande:

Hej alla! Längesedan jag skrev nu men har varit inne och läst lite då och då :) Är nu i vecka 35 och idag gick min slempropp. Blev helt förskräckt då jag inte alls var beredd på det och den var lite rosa/blodig. Ingen vattenavgång och inga värkar iaf så det kan ju dröja veckor innan det händer något :)

Hur mår ni andra i värmen?

Spännande! Hoppas att den lilla får stanna inne och växa ett par veckor till iaf. Önskar just nu att jag hade bf i början av september och inte i slutet.

Jag mår ganska risigt i värmen. Har dragits med en envis slemmig hosta den senaste månaden och känner att jag börjar få svårt att knipa när jag sätter igång och hostar. Så jag känner mig äcklig och ofräsch. Är dessutom ensam med min treåring om dagarna eftersom min man jobbar och förskolan är stängd fortfarande. Är superrastlös och mitt tålamod är inte det bästa just nu så jag är väl inte världens roligaste mamma... har dåligt samvete konstant.
  • Lilj3

Någon annan som har problem med klåda? Har kliat något fruktansvärt överallt på kroppen men allra värst under fötterna sen slutet av förra veckan. Ringde mvc i morse och ska ta prov för att kolla gallsyrenivåerna i blodet imorgon. Har läst att det kan innebära risker för barnet om de är för höga, så nu är jag såklart orolig. :(

• Lilj3

Var och lämnade prov idag. Lustigt nog så har det knappt kliat alls inatt eller idag så jag hoppas på att det bara var något tillfälligt. Bäst att kolla upp det i vilket fall :)

• Lilj3
    Carro04 skrev 2018-08-15 14:50:13 följande:

Var beräknad 1/9 men vår lilla tjej hade bråttom och kom redan i lördags. <3

Grattis! :)
  • Lilj3
    Olinelilja skrev 2018-08-22 11:18:13 följande:

Så jag köpte pandakudden - www.babyland.se/candide-panda-babykudde_42419

Någon som har bättre erfarenheter av den än att bebisen kan kvävas av sin spya? Känns ju sådär nu....

Hade en sån med min första och han var en riktig kräkbebis. Upplevde aldrig att det var ett problem. Planerar att använda den även denna gång :)
  • Lilj3

Vår tjej hade visst lite bråttom ut. Åkte in till förlossningen i lördags kl 13 för en kontroll pga att jag hade haft en liten blödning på morgonen. Hade även mycket sammandragningar dagen innan. När vi låg i undersökningsrummet med ctg gick vattnet och kl 17.19 var hon ute. 2345 gram och 45 cm lång, född i vecka 35+3. Nu ligger vi på neo eftersom hon behöver sondmatas, men hon känns i övrigt frisk och stark.

• Lilj3
    Isathe skrev 2018-08-27 09:15:04 följande:

Wow häftigt!! Vilken lite tjej, men hon växer snart på sig. Vilket neo tillhör ni?

Ligger själv uttråkad på neo, då vår grabb gjorde en traumatisk entré och fastna. Han var livlös när dom väl fick ut honom så vi jobbar på återhämtning och sondar också.

Grattis till sonen! Hoppas att ni återhämtar er snabbt. Vi ligger i Karlstad, ni då?
  • Lilj3

Hej på er! Här blev lillan två veckor igår. Sjukt vad snabbt tiden går när bebisen är ute, jämfört med när man är gravid.

Vi blev utskrivna från hemsjukvården i torsdags eftersom gulsoten är borta och hon inte längre behöver sonden. Det känns otroligt skönt att slippa krångla med den. Amningen fungerar fint och hon är än så länge en väldigt harmonisk liten bebis. Jag mår också väldigt bra efter den här förlossningen både fysiskt och psykiskt, en enorm skillnad mot hur jag mådde med första barnet. Hoppas att det håller i sig bara.

Hoppas ni som väntar får träffa era små väldigt snart!

Svar på tråden BF September 2018