Inlägg från: Nostalgity |Visa alla inlägg
  • Nostalgity

BF September 2018

Sabinac skrev 2018-07-24 09:57:02 följande:

Vet att det är helt inviduellt men undrar ändå lite över hur ni andra ökar i vikt?

Jag har turen att än så länge inte dragit på mig massa vätska så det underlättar ju såklart. Men har bara ökat 1 kg sen bm besök i v 24+1. Idag är jag i v 31+1.

Magen och sf måttet ökar på bra och har mycket större mage denna gång jämfört med mina två tidigare graviditeter.

Är i vecka 33+0 och ökat 6-7kg. Hade sf mått 30 i vecka 32+0.

Jag gick upp jättesnabbt i vikt fram till vecka 25-26 sen dess har jag planat ut. Tror jag gått upp 2 kg sen dess.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Nostalgity
    Jasminefjellberg skrev 2018-07-25 17:14:11 följande:

Hej! Jag är i vecka 35 nu ( 34+4 ). Har sen igår ev. sedan i förrgår varit extremt lös i magen. Jag har normalt lite känslig mage men detta är extremt..... måste gå på toa typ 3-5 ggr om dagen (om inte mer), blir akut nödig och det hände även igår natt också. Har läst att det kan vara ett tecken på att förlossningen ska dra igång, har inget minne av att jag var dålig i magen innan förlossningen satte igång med dottern? Jag mår bra i övrigt så inge illamående eller liknande bara trötthet och värmeslag hehe.... vad tror ni? Har ganska kraftiga sammandragningar, det har jag dock haft i några veckor...

Jag har samma som dig, så jag tror inte det behöver betyda något. Jag har haft såhär den senaste veckan.. Mina sammandragningar gör ont dessutom och jag har fått miniblödningar.

Bara räkna ner nu när de är mindre än 50 dagar kvar =D
  • Nostalgity

Ni par som inte har gemensam ekonomi... Hur gör ni med inköp till bebisen?

Hos oss räknar vi inte kronor, utan vi köper det vi vill köpa oavsett vem som betalar.

Här har det blivit att jag köpt alla kläder, mössor, ytterkläder, all inredning till hans rum, hygienartiklar, salvor...

Medan karln betalat ena babybilstolen, spjälsängen och vagnen.

Jag har planerat, letat (köpt en del begagnat), fixat, pysslat och ordnat med alla inköp! Karln har också två barn sen innan... Men hade jag inte lagt all tid och energi på alla inköp så hade bebisen i princip knappt haft ett ombyte kläder vid det här laget.

Hur är era karlar ang detta?

• Nostalgity

Är det någon mer som börjat räkna ner?

Vi har 44 dagar kvar, men kommer han när dottern kom så är det 29 dagar kvar. Med andra ord så KAN det innebära att jag får föda inom en månad... Att månaden med stort M är här inom räckhåll haha.

• Nostalgity
    Johannana skrev 2018-07-31 14:10:33 följande:

Hej alla! Längesedan jag skrev nu men har varit inne och läst lite då och då :) Är nu i vecka 35 och idag gick min slempropp. Blev helt förskräckt då jag inte alls var beredd på det och den var lite rosa/blodig. Ingen vattenavgång och inga värkar iaf så det kan ju dröja veckor innan det händer något :)

Hur mår ni andra i värmen?

Är det ditt första barn?

Med mina 2 barn sen tidigare så har slemmproppen släppt 3-5 dagar innan de kommit, utan värkar lr vatten... Jag har vaknat samma dag de föds av värkarna och vattnet har dom tagit på förlossningen.

Men som ni skrev tidigare så hoppas vi bebis stannar iaf 2 veckor till =)

Jadu, värmen.... Den kan ta sig nånstans! Den hjälper ju inte till mina good-feel känslor ang barnen direkt. Barnen är 6 och 10 år, men när jag mår illa och helt utpumpad av värmen så vill barnen till stranden.... Såklart! Svaret blir oftast att vi åker och badar när sambon kommer hem från jobbet.. Är sååå glad att han finns i våra liv!

Åker iväg korta sträckor till köpcentret eller köpa glass nånstans iaf då och då, så inte barnen bara blir sittandes hemma med telefon, platta lr tvspel.

Är glad att vi var iväg 3 dagar till skara sommarland i juni, för nu hade jag inte orkat. Förvärkar, foglossning, ryggvärk.... U name it haha
  • Nostalgity

Jaha... Klockan är snart 06, mannen har åkt till jobbet o här är jag klarvaken. Ögonen svider så jag är ju jättetrött men ligger och lyssnar på åskan och har svårt att somna om. Typiskt!

V. 35 idag... Jag börjar sakta sakta inse att det ska komma en bebis snart!

Har liksom inte riktigt förstått lr tagit till mig vad som komma skall. Känns så distanserat på nå sätt. Som om att jag ska bara ha denna mage ett tag, sen kommer den försvinna och livet blir som vanligt igen med mina 2 barn.

Är dessa känslor något jag bör oroa mig för?

• Nostalgity
    Otit skrev 2018-08-02 06:32:14 följande:

Hej hörrni! Får jag fråga en sak? Har tagit ledigt typ 2,5 vecka innan bf. Funderar på att kanske gå ned någon procent i arbetstid sista typ tre veckorna jag jobbar. Så att jag får gå hem tidigare någon dag i veckan. Kan det påverka min föräldrapenning?

Om du har ett fysiskt tungt lr riskfyllt arbete kan du få beviljat att gå ner i arbetstid, när du ansöker via fk. Då får du de timmar du jobbar av din arbetsgivare och resten av fk, det påverkar inte din fp.

Men har du inga hinder att jobba heltid så beviljar inte fk att gå ner i arbetstid. Utan då får man välja att antingen gå på fp eller också enbart att gå ner i tid utan ersättning från fk. Eftersom fp baseras på flera månaders inkomst så tror jag inte att din fp påverkas av det.

Enklast är ju att ringa o fråga dom bara?
  • Nostalgity
    Otit skrev 2018-08-02 18:45:42 följande:

[quote=78932234][quote-nick]Nostalgity skrev 2018-08-02 13:50:07 följande:[/quote-nick]Om du har ett fysiskt tungt lr riskfyllt arbete kan du få beviljat att gå ner i arbetstid, när du ansöker via fk. Då får du de timmar du jobbar av din arbetsgivare och resten av fk, det påverkar inte din fp.

Men har du inga hinder att jobba heltid så beviljar inte fk att gå ner i arbetstid. Utan då får man välja att antingen gå på fp eller också enbart att gå ner i tid utan ersättning från fk. Eftersom fp baseras på flera månaders inkomst så tror jag inte att din fp påverkas av det.

Enklast är ju att ringa o fråga dom bara

Fast gravpenning tror jag inte att jag får på mitt jobb. Dr emot får ju alla ta upp FP 60 dagar innan bf. Och om man bara går ner typ 5% i arbetstid, kan man ta upp bara 5% i föräldrapeng? Jo jag ska ringa. Men är svårt att sitta i telefonkö i typ 30-40 minuter på arbetstid.

Nej alltså, du får ju vanlig lön från ditt jobb och gravpenning från fk. Dock tror jag att du får välja mellan 25,50,75% i nedsatt.
  • Nostalgity

Nyss hemkommen från förlossningen...

Satte mig på toa tidigare och känner hur det forsar ut något varmt. Första tanken var - vattnet!.... Vände mig för att titta och det är fullt med blod i toan! Det har alltså forsat ut blod. Ringer förlossningen för rådgivning medan blodet rinner sakta längs benen och på golvet....får komma upp på en gång. Kopplad ctg, och diverse standard prover.. Ser bra ut. Blev gyn undersökning, vul samt ul. Hon trode att moderkakan ligger för öppningen...att den åkt ner, samt att tappen börjat kortats av. Så jag blev skickad till speciallistmödravården i veckan för ett noggrant ul, eftersom de har bättre apparater.

Vecka 35+4..... Meeen nu är jag helt slut, så natti

• Nostalgity
    Orkide skrev 2018-08-06 06:28:42 följande:

Det är så oerhört obehagligt och läskigt det där! Slutade det att blöda? Sådär föddes min dotter i v.36 blev akutsnitt för att jag inte slutade blöda. Hoppas att du får sova och vila upp dig.

Ja som tur är avtog blödandet! Men det byttes ut mot riktigt obehagliga... Ibland onda, förvärkar. Mer än de gjorde innan alltså hehe.
Svar på tråden BF September 2018